Vapen Licens för jakt

Hej Alla

Jag heter Alex och jag har en fråga om vapen licens. Jag är en Kines och har Svensk permanent tillstånd och godkände jägarbevis. Jag bor i Mora. Jag skulle vet att om jag kan få en vapen licens eller inte. Måste man vara en Svensk att få en vapen licens? Jag frågade lokal polis i Mora, de sade att jag måste vara en Svensk för att få en vapen licens..... Finns det nån speciellt lag eller regler för utlänningar eller ?! Hjälper.

Mvh
Alex
 
Tror inte det är krav på medborgarskap för att få licens. Det är nog bara att lämna in den formella ansökan så de är tvungna att göra en korrekt bedömning. Svenska Jägareförbundet bör kunna hjälpa dig om det är mer krångel.
 
Tror inte det är krav på medborgarskap för att få licens. Det är nog bara att lämna in den formella ansökan så de är tvungna att göra en korrekt bedömning. Svenska Jägareförbundet bör kunna hjälpa dig om det är mer krångel.

Stor tack Jonas! Jag har skickat en ansökan till Polis vid nät igår kväll. Hoppas att det ska gå bra.
 
Nej du behöver inte vara svensk medborgare bara fast bosatt i sverige och ha jägarexamen alternativt tysk jägarexamen. Ett alternativ för utländska medborgare är att visa upp att man har rätt att inneha vapen och har erfarenhet av jakt i hemlandet(polisintyg, bilder av jakt/trofeer).
 
Nej du behöver inte vara svensk medborgare bara fast bosatt i sverige och ha jägarexamen alternativt tysk jägarexamen. Ett alternativ för utländska medborgare är att visa upp att man har rätt att inneha vapen och har erfarenhet av jakt i hemlandet(polisintyg, bilder av jakt/trofeer).

Stor tack Kimmo! Jag har jägarexamen och jag har bifogat den i ansökan. Kan man använda Svensk jägarexamen för att jaga i Tyskland också?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
jagerving Vapen Jakt 2
Tim_82 Köpa Vapen Jakt 19
adventure_transport Att jaga med primitiva vapen... Jakt 13
kenneth1 Vapen för isbjörn? Jakt 53
umevargen Modifiering av vapen Jakt 8
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
lester Vapen på skoter Jakt 1
Norrbottningen Samebyar i Arjeplog i nytt projekt om upplåtelsen av jakt och fiske i fjällen. Jakt 1
lsjonsson EU-kommissionen vill stoppa jakt för ökad biologisk mångfald Jakt 25
Sverker G Klä sig varmt vid jakt? Jakt 10
erephus Jakt och äganderätt. Jakt 15
Still Alive Skyltar som informerar om jakt Jakt 602
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
badpitt GPS jakt Jakt 7
jägarpekka Något som testat detta jakt set? Jakt 3
-Patric- priser för jakt.. Jakt 37
bodis_86 Jakt Jakt 1
jmb77 Jakt... Jakt 0
consono Jaktmark för nya jägare Jakt 14
jackan September jakt sökes Jakt 0
KLAGER Illegal jakt i TV4 Jakt 0
j_stellan Jakt är farligt... Jakt 50
KLAGER Illegal jakt Jakt 7
thomalin Vad är jakt? Jakt 17
forslund Hörselskydd för jakt Jakt 16
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
Donuts Jakt i Canada? Jakt 0
Sloopie Köttkvalitet vid jakt Jakt 6
-Patric- TV4+ Jakt å Fiske Jakt 7
Gardsiö Hur mycket betalt för jakt? Jakt 0
fjiodor Kläder för jakt & vandring Jakt 18
sjö_örret Jakt är bättre än industrikött Jakt 1
Luffarn Jakt - en naturlig tradition eller förlegad nöjesjakt? Jakt 84
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...