Innerstävar - behövs de?

Jag håller på o bygger en. Thomasson Black Pearl nu i sommar. Innerstävar behövs först för att få ihop stävarna men behövs de även sedan för slutstyrkan av kajaken eller kan man ta bort de sen med ett stämjärn t.ex.?

Jag frågar för att de i) är lite iväg när man ska lägga glasfibern på insidan och ii) de tar upp "lite" packutrymme på större kajaker. Det jag tänkte är att om man tar bort de med ett stämjärn eller dyl. och sedan lägger i en liten hålkäl med epoxi så får man en fin avrundning som glasfibern kan ligga i.
 
Går mycket bra att ta bort största delen, gjorde själv så. använd gärna ett skålat stämjärn. så blir det smidigt att lägga väven. Lycka till!
 
Gör inte som en bekant till mig gjorde och tog bort innerstävarna på en dukklädd kajak, den klarade inte sjögången och blev till vrak. ;)
 
När jag byggde en canadensare gjorde jag en stävmall, som jag liksom spantmallarna tejpade. Sedan limmade jag listerna mot varandra i ändan. Först tog jag smala remsor ( 5-8 cm) som jag tryckte på plats med ett verktyg, och lät härda, innan jag lade i den stora glasfibermattan. Det fungerade bra.

Svante
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...