Renovera gammal kanadensare

hej

jag har köpt en gammal glasfiberkanadensare på blocket (jag ska försöka få upp lite bilder, men det var tydligen vårt via padda) och ersatt den ruttna träsargen med en ny så nu är den ren och fin egentligen redo att slängas i sjön, men två frågor

1. Den har en enda träsits i mitten, men jag vill ju kunna t med fru och barn så jag vill ju ha riktiga sitsar i för och akter, men hur kan jag sätta fast dem? Ska jag skruva dem i den nya träsargen? Det känns som att de kommer för högt upp då, vilket borde göra kanoten rangligare. hur kan man annars fästa dem?

2. Kanoten har två luftutrymmen i för och akter som är förseglade med hela skott för att hålla den flytande, men igår såg jag att det finns ett litet hål in till varje hålrum, kanske för ventilation eller liknande, men jag ska jag såga upp hålrummen och ha runda lock som stänger till istället eller bör jagnfylla dem med expanderskum eller nåt. Så att de inte vattenfylls om kanoten ligger länge på sidan eller blir vattenfylld...
 
Sådan här flytelement i båtar brukar ha hål som man vintertid eller under förvaring kan öppna genom att skruva ur en skruv eller dra ur en propp.
 
Så här gjorde jag med sitsarna på mitt gamla hembygge. De hänger i relingen i en gängad stång. Toppmuttrar i relingen, inslagsmuttrar i sitsens sarg. Det kräver förstås att relingens insida är bred nog. På det viset behövde jag inte göra hål i skrovet.

a1e886fec26a9e9c3aa6ae627663ca01.jpg
 
Senast ändrad:
Om flyttankarna

är täta borde det vara OK att lämna dem som de är.

Testa att välta kanoten i vattnet. Troligen så kommer då hålen inte under vattnet. Om de skulle göra det kan du fixa det med gummiproppar eller fullösning med vävtape.

Thure
 
Tofter brukar sättas på utskott från bordläggningens insida. Du får plasta upp några. Mät bara in var noga innan.
go tur
 
Såhär ser kanoten ut och på en av bilderna kan ni se hur mittentoften är fäst i kanoten, på det sätt som jag antar att "seobserver" menar. Ska de limmas mot skrovet först och sedan plastas in eller vad?

Och hur långt fram eller bak ska de placeras? Höjd?

Är det något annat som jag bör tänka på eller lägga till i kanotens fasta utrustning? Jag har funderat på att förstärka kölen eftersom den verkar lite åtgången och ju är ganska utsatt.
 

Bilagor

  • DSC01498.jpg
    DSC01498.jpg
    54.1 KB · Visningar: 3,107
  • DSC01509.jpg
    DSC01509.jpg
    25.1 KB · Visningar: 2,374
  • DSC01511.jpg
    DSC01511.jpg
    44 KB · Visningar: 2,613
  • DSC01512.jpg
    DSC01512.jpg
    24.9 KB · Visningar: 2,323
Jo något liknande som original är väl vettigast. Att limma fast en träbit eller liknande du kan skruva i är bra då den sen inte glider omkring vid plastandet. Eftersom du ändå ska plasta sen räcker det gött med ngn enkel snabblim. Går ju även att limma ordentlig med tex UHU 300 eller liknande - då räcker det med mindre glasfiber men det är ju ändå inget lättbygge och det är sak samma hur du gör.

Tänk på att kanoten är rätt liten och ska du har både barn och frun i kajaken lär ni snabbt nå gränsen av der som den vill bära utan att bli super trög eller tom farligt nära att få in vatten så fort det är lite rörelse på vattnet.
sitter du längre bak och paddla ensam bli det även viktfördelningen inte kommer lika bra och det är lite trögare att styra men du är kanske inte ute efter det precis.
 
Sådan här flytelement i båtar brukar ha hål som man vintertid eller under förvaring kan öppna genom att skruva ur en skruv eller dra ur en propp.

Utan att på något sätt vara expert har jag för mig att glasfiber bör andas, vilket det gör om det finns hål.

Denna kanot liknar väldigt mycket en som jag och mina bröder byggde för ca 40 år sedan. Vi använde en form som reste runt till scoutkårer och föreningar i Sverige och användes många gånger. I flyttankarna gjorde vi stora hål och fyllde sedan med frigolitbitar. Fästen till sitsarna gjöt vi in samtidigt med att vi plastade sidorna på kanoten. Många år efteråt lossnade dessa fästen och jag borrade grymt hål i sidorna och skruvade fast sitsar utifrån. Men då var kanotens bästa tid förbi i alla avseenden.
 
sitter du längre bak och paddla ensam bli det även viktfördelningen inte kommer lika bra och det är lite trögare att styra men du är kanske inte ute efter det precis.

Ett tips för ensampaddling är att ha ett antal plastdunkar som man fyller med vatten och placerar framme i fören där förpaddlaren skulle suttit (vattendunkarna flyter ju så det är ingen risk att de skulle sänka kanoten vid eventuellt haveri).

Blåser det friska vindar kan man på detta sätt till och med balansera kanoten så att man drar nytta av vinden för kurshållning. Är det t ex motvind lastar man fler vattendunkar fram så aktern kommer upp högre. Är det medvind är det bara en fördel om fören ligger lite högt.
 
Vid ensampaddling kan man ju annars använda det tvärträ som redan är korrekt placerat för ensampaddling... Har man mycket last i kanoten kan man sitta en bit bakom mittpunkten vid solopaddling, men att placera sig mitt i kanoten ger helt andra möjligheter och en perfekt tyngdpunkt. Kanoten ser ut att vara liten nog att fungera bra som solokanot. Vet Du vilka dimensioner den har?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...