Rävjakt

Ja då har jag 3st rävåtlar igång,har underhållit dessa under hela sommaren och tänker denna säsong verkligen gå in för detta.Tidigare år har jag haft en åtel igång och jagat sporadiskt,nu tänker jag intensifiera jakten och siktar därför på höga numerär denna säsong.
Rävjakt är en nyttig och viktig jakt som dessutom kräver sin man eller kvinna.
 
Har idag kört ut rastkojjor till dessa åtlar så att man sitter skönt.:)
Att elda i vedkaminen är verkligen avkopplande och dessutom bra för jakten.
 
5 Rävar mindre

Turen har varit med mig och fem rävar har jag lyckats fälla så här långt.Det är ganska bra,med tanke på den tiden jag har lagt ner.
Är det någon annan som jagar räv?
 
Jaktåret på räv har varit gott

Ja då är jakten på räv över för ett tag,det har gått riktigt bra för mig i år...
Sköt sista räven idag så det känns ju bra,det är med andra ord bara att börja planera hur man kan
förbättra jakten till nästa säsong.
Ekonomiskt sett har denna säsong varit min bästa och motiverar därför ytterligare investeringar
för att effektivisera jakten.
Känner att denna jaktformen passar mig så att satsa på fler uppvärmda vakplatser känns motiverat.
Ska också införskaffa en mörker kikare till nästa säsong.
 
hej mineral
är själv lite sugen på att lära mej locka..

men framförall beundrar jag ditt mod att våga snacka jakt här på forumet....;)

vi syns på robsoft eller jaktsnack...

vänligen nils
 
Hej Nils

Jag håller med dig till 100% ang lockjakten.Den blev verkligen en otroligt positiv upplevelse för mig.
Under många år har jag hållit på med vakjakt på räv på vanligt maner...
När jag sedan införde all den nya teknik som finns tillgänglig så har mina resultat förbättrar aldeles otroligt.
Jag använder mig av Nordic predator och även en batteridriven decoy som simullerar en sinnessjuk kanin.
Jag använder mig även av en en "muspip" som jag inte kommer ihåg fabrikatet på, men den fungerar ganska bra.
Det du ska tänka på är att du ska sitta riktigt skönt under jakten.
Vedkamin och en riktigt skön soffa är minimikrav,har du tillgång till förstöelser på tex internet under tiden du sitter och vaktar så är det ju naturligtvis att föredra.
Till nästa säsong kommer jag själv att ha internet uppkoppling på alla mina vakjaktställen.
Detta upplever jag som en tillgång.
Jag kommer alltså att kunna vakta mina åtlar väldigt effektivt,samtidigt som jag även kommer att kunna nyttja internet till mina personliga behov...
Har du eller någon annan någon fråga så är ni mycket välkommen att ställa den till mig.
Jag ställer gärna min tid och erfarenhet till att svara frågor från nybörjare och andra osäkra människor som behöver hjälp.
Tveka inte att fråga,kan jag inte själv svara så lovar jag att ta reda på svaret.
 
Mina satsningar och tillika uppoffringar ger resultat.
Jag skjuter mycket räv.
Detta helt enligt min planering och jag skulle gärna vilja att fler jägare tar efter min viltvård och därmed börjar jaga räv mera målvedmetet.

Det är en utmanande och krävande jakt,men för den intresserade så är denna jakten verkligen belönande.
Det är verkligen en viltvård.
 
Till Mineral
Kan du förklara "rävjakt är en nyttig och viktig" Värför?

Det är en del i SJF:s s.k. "Viltvårdskampanj", de skjuter bort lite av överskottet av rovdjur, som annars ändå skulle inte ha överlevt konkurrensen, och då inbillar de sig att de gör någon form av nytta. Naturen måste skötas av jägarna, annars skulle den snabbt gå under.

http://www.jagareforbundet.se/en/svenskjakt/Nyheter/Viltvardskampanj-Ravjakten/
http://www.jagareforbundet.se/en/svenskjakt/Nyheter/Viltvardskampanj-Ravjakten/Med-raven-i-sikte/

Även kråkfåglar jagas, även där tar man bort en liten del av det överskott som föds, och man inbillar sig att det har någon betydelse.

http://www.svenskjakt.se/blogg/default.asp?oewcmd=45&mid=11&bid=112&pid=2450
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Krakjakten/
 
hejsan
häruppe har vi lite bekymmer med rödräven.
dels konkurrerar den bort fjällräven dels konsumerar den kopiösa mängder ripa...
eftersom större rovdjur som vargen inte tillåts hålla rödräven i schack så måste människan ta sitt ansvar...
vänligen nils
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...