Snygga bilder

Det är intressant

med panoramor med sådan här motiv. Någon som har en idé om hur man kan få så här bara resultat? Specialkamera eller Photostich? Jag tycker att det inte verkar vara någon typisk vidvinkelförvrängning av perspektiven utom i Fisheyebilderna.

Är det hanterligt att kompensera för vidvinkelförvrängning via Photoshop eller annat likande program?

Bifogar en bild med sådan förvrängning tror att det kan vara en fråga om så kallade störtande linjer.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_0318_1.JPG
    IMG_0318_1.JPG
    37.5 KB · Visningar: 1,391
EXIF-informationen finns kvar i bilderna så man kan lätt se vilka som är stitchade och vilka som bara är klippta. I t.ex. Hugin så kan man välja mellan flera olika projektioner då man klipper ihop beoende på vilken typ av distortion man (inte) vill ha. Vid breda panoramor tycker jag sällan att det är något problem - det svåra är att ta bra bilder att utgå från... ;)

Vilken typ av distortion som är acceptabel är ju väldigt motivberoende. Jag har själv en panoramabild över Rago i mitt album som består av två ihopklippta bilder tagna med 10mm-objektiv. Om det hade stått någon rak, fin tall någonstans i bilden så hade den förmodligen inte sett något vidare ut.

Provade att räta upp Thures bild i GIMP. Först en lätt linskorrektion för att räta ut krökningar och sedan en linjär perspektivförskjutning:
 

Bilagor

  • IMG_0318_1b.JPG
    IMG_0318_1b.JPG
    36.8 KB · Visningar: 1,366
Wow

Det var riktigt läckra bilder. Men man skulle ha fått se max fem om dagen. Nu blev det som Peter sa nästan för mycket av det goda.

Så här års visar hemmabion traditionsenligt Sagan om Ringen-trilogin, och där får man ju också sitt lystmäte av storslagna vyer. Och alver.
 
Jag tycker att det inte verkar vara någon typisk vidvinkelförvrängning av perspektiven utom i Fisheyebilderna.
Om du just tänker på störtande linjer så undviker man dem genom att inte vinkla kameran upp eller ner. Om man ändå behöver det går det som Pär visar att korrigera perspektivet i datorn.

När man sammafogar bilder och får en bildvinkel som är över nittio grader blir förvrängningen i kanterna stor om man väljer vanlig raktecknande projektion (dvs. att alla linjer i motivet avbildas raka). Då använder man istället oftast någon slags cylindrisk projektion där alla vertikala linjer avbildas som raka. Horisontella linjer blir böjda om de inte placeras i mitten (på horisonten) när man skapar sitt panoama. Passar ju bra för landskapsbilder, men står man t ex vid en kaj blir kajkanten ordentligt böjd.

EXIF-informationen finns kvar i bilderna så man kan lätt se vilka som är stitchade och vilka som bara är klippta.
Jag blev nyfiken och tittade också på exif-informationen, men den verkade ha hängt med från delbilderna även för helt säkert sammanfogade bilder (t ex "Mammatus Clouds").

Jag har själv en panoramabild över Rago i mitt album som består av två ihopklippta bilder tagna med 10mm-objektiv. Om det hade stått någon rak, fin tall någonstans i bilden så hade den förmodligen inte sett något vidare ut.
Snygg bild! Som jag skrev ovan ska det det inte behöva bli några problem med träd. I alla fall om de står upp :) Står man nära ett långt rakt nerfallet träd är det värre...


För övrigt - grymma bilder! Bra ljus och väldigt bra behandlade i datorn. Handlar om att ge bilden rätt kontrast. För att få bäst effekt behöver man ofta hantera himlen för sig. Är ganska säker på att han gjort så med en del av bilderna, men det är riktigt bra gjort. Jag är inte så förtjust i bilder där man tydligt ser att de efterbehandlats.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...