Försäkring hög höjd - Elbrus

Hej

Vi är ett par som ska till Elbrus i augusti och behöver tips på bolag som försäkrar över 5 000 möh. ska täcka kostnadstäckning för läkarvård, olycksfall, hemtransport och rättsskydd.

Vi har hemförsäkring med utökat reseskydd men den täcker endast upp till 5 000 möh.

ERV har en försäkring som kostar 1350 kr/person för 14 dagar men tycker det låter dyrt.
 
UD avråder från att resa till till stora delar av caucasus vilket gör det klurigt. Tror att varken erv eller klätterförbundets försäkringar är giltiga om ud avråder.
 
Dyrt??

Om den ska gälla över 5 000 möh och ska täcka; kostnadstäckning för läkarvård, olycksfall, hemtransport och rättsskydd? Dessutom är det kanske en fördel att man inte behöver fundera över kostnaden om något händer, utan man kan dra igång räddning med en gång det behövs.

Försäkring är ju ett sätt att dela kostnaden med många andra:
Vad är kostnaden om man ska betala själv om något händer?
Hur många måste ta en försäkring för att täcka kostnaden för en person som behöver använda försäkringen?

Jag tycker att det låter billigt och förmånligt att det överhuvud taget går att försäkra på det viset. Bara vård och hemtransport kan ju snabbt bli över hundra tusen, och vad räddning på berget kan kosta vet jag inte. Även om jag tror att alla, såväl försäkringsbolag som försäkringstagare efteråt är mest nöjd om den försäkringen inte behövdes, det är win-win även för den summan som nämns.
 
Då jag var på Elbrus för många år sedan (2003) tecknade jag www.ihi.dk som hade generösa villkor dåförtiden. Tror de stramat åt något sedan dess men kanske de fortfarnade är ett alternativ.
Men som sagt om UD eller motsvarande i Danamrk avråder är det nog svårt att försäkra sig. Lite svårt att försäkra sig i och emot krig eller krigsliknande förhållanden.

/Patrik
 
Det är inte bara så att en helikopterräddning kostar, utan mycket år resursen att det ska finnas. Blir väl marginell merkostnad om helikoptern faktiskt räddar någon. Så ut och bestig i lågskor så helikoptern får flyga!
 
IF! Jag var i Nepal i höstas och besteg Ama Dablam (6800m) och kikade då på olika extremförsäkringar då jag på ett infall fick för mig att kolla med mitt eget försäkringsbolag. Döm om min förvåning när det visade sig att det ingick i min hemförsäkring med räddning och transport även på höga berg. Jag dubbelkollade givetvis detta ordentligt och fick även bekräftelse via mail. Jag har svårt att tro att försäkringsvillkoren skulle ha förändrats sedan i oktober så det kan vara värt att kolla.
Lycka till på Elbrus!
 
Ska också upp på Elbrus i augusti och tar klätterföreningens reseförsäkring, blir alltså medlemsavgift plus själva försäkringen för 300:-.
När ska ni upp, vilken sida?
 
UD avråder från att resa till till stora delar av caucasus vilket gör det klurigt. Tror att varken erv eller klätterförbundets försäkringar är giltiga om ud avråder.
Jag har pratat med bolaget om detta, försäkringen täcker inte sådant som är kopplat till anledningen att UD avråder. dvs den gäller fortfarande för klättring/bestigning av berget. Det är alltid något ;)

http://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/ryska-federationen-ryssland---avradan/

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Moskva/Reseinformation/Reseinformation-Ryssland/
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...