• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Världen är vackrare när man förstår den. Kom och vandra på en platt jord.

Nej det måste man inte, man måste inte lita på kända lögnare, man kan utgå från sin egen erfarenhet.

Betydligt billigare hadde varit att pröjsa några kameror så nasa kunde ge oss en oklippt live sändning, men det kommer vi såklart inte få ens om vi betalar.



Flygplan. Du kan få svar på det i materialet jag länkat.





Jag sa inte att du inte kan besöka antarctica, jag sa du kan inte fritt utforska.



Hur många pinnar använde Eratosthenes? 2! Som sagt han bevisade inte jordens form. Däremot utgick han från att solens strålar faller parallellt över jorden, vilket bilderna på skuggstrålar ovan motbevisar. Där har du min empiri.




Mina citat från nicola tesla förklara varför forskarna fortsätter i fel riktning. Du bara säger andra har bevisat blabla, fram med bevisen då. Visa hur jag kan bevisa för mig själv, jag tror inte mer på dig än på nasa, ge mig ett tydligt bevis att jag snurrar på en boll, om vi nu gör det bör det gå att hitta nått som tyder på det. Jag vill bara veta sanningen, om vi snurrar på en boll så visa mig det, jag hejar inte på något lag, jag bara har lagt märket till att ett av lagen är tydligare.




Som sagt..... Ta fram en nikon p900 och zooma in på fyren........



Sant att jag inte sett isväggen själv, men jag har lagt fram massa bilder på den som är betydligt trovärdigare än allt nasa har att erbjuda. Jag vet hur vatten funkar, det kräver en behållare. Så antingen tror jag på en isvägg som agerar behållare, vilket är logiskt. Eller så tror jag att vatten kan fastna på utsidan av en snurrande boll, vilket är ologiskt.



Nu tycker jag du pratat mycket och sagt väldigt lite om jag ska va ärlig. Har du nått bevis eller måste vi tro?
 
Allas utgångspunkt är en stationär mark, en platt horisont, månen och solen ser ut att va ungefär samma storlek, zoom visar att saker inte göms bakom horisonten, zoom visar att solen går ner enligt perspektiv, perspektiv är bekräftat, det är inte kurvan, tyngdkraft är obevisat och oförklarat men krävs för att jorden ska kunna va en snurrande boll i rymden.

Där vi står idag är jorden platt och stationär, så visa oss hur man kom till andra slutsatser? Visa mig varför jag inte ska lita på mina egna sinnen?
 
Lite spännande att ämnet har en historisk koppling till Sverige och Norrbotten och utgör grunden för vårt troligen mest okända världsarv, nämligen Struves meridianbåge som har mätpunkter på några platser i Tornedalen.

Den i sin tur har en föregångare i de mätpunkter som Pierre de Maupertuis upprättade i den franska gradmätningsexpeditionen till Lappland 1738, där även Anders Celcius deltog, och som återfinns publicerade i Sur la figure de la terre déterminée par les observations de Messieurs Maupertuis, Clairault, Camus, Le Monnier et Outhier (1738).

Struves meridianbåge, med en längd på ca 281 mil var en än noggrannare mätserie som också gav möjlighet att räkna ut jordens storlek och form.

Vetenskapen för att konstatera jordens kurvatur är nämligen inte mer komplicerad än att man redan under 1700- och 1800-talen med hjälp av lite grundläggande kunskaper i icke-euklidisk geometri och noggranna geometriska avstånds och vinkelmätningar kunde beräkna såväl jordens storlek som form.

http://whc.unesco.org/en/list/1187/
 
Fascinerande att alla bildbevis på att jorden är rund är falska, men att det saknas en enda bild på att jorden skulle vara platt är helt rimligt.

Jag vet inte om du är konspirationsteoretiker eller bara vill provocera, men jag måste ändå säga att helgen blev lite mer underhållande tack vare den här tråden.

Skickat från min J9210 via Tapatalk
 
Betydligt billigare hadde varit att pröjsa några kameror så nasa kunde ge oss en oklippt live sändning, men det kommer vi såklart inte få ens om vi betalar.
Du vet att NASA live-streamar video från ISS?

Sen verkar du haka upp dig på NASA. Du är medveten om att även Sovjeunionen, Kina, Japan och säkert ett halvdussin andra länder har skickat upp olika satelliter och t.o.m. bemannade farkoster?

Menar du på fullt allvar att ryssarna, amerikanerna och kinserna skulle ha kommit överens om att ljuga ihop att jorden är rund? Hur skulle en sån överenskommelse ens vara teoretiskt möjlig? Vad skulle alla världens rymdfarande nationer tjäna på det? Och framförallt, varför skulle nästa nation som skickar upp en satellit eller bemannad farkost vara med på hela konspirationen?
 
Allas utgångspunkt är en stationär mark, en platt horisont, månen och solen ser ut att va ungefär samma storlek, zoom visar att saker inte göms bakom horisonten, zoom visar att solen går ner enligt perspektiv, perspektiv är bekräftat, det är inte kurvan, tyngdkraft är obevisat och oförklarat men krävs för att jorden ska kunna va en snurrande boll i rymden.

Du kan uppenbarligen inte ett dyft om fotografering. Jag ska berätta en hemlis (som alla fotografer vet om): Zoom ändrar inte perspektivet

För att ändra perspektivet vid fotografering måste man flytta på sig.

https://www.diyphotography.net/definitive-guide-focal-length-perspective-zooming-feet-nonsense/


Och jag kan också kommentera en av dina bilder (den ihåliga månen): Det är ingen stjärna som syns där, det är troligen en satellit eller kan vara ett flygplan som solen reflekteras i. Hade det varit en stjärna så är ju frågan var alla andra stjärnor är på bilden. Att bara en enda stjärna skulle synas genom månen verkar inte så sannolikt.
 
Fascinerande att alla bildbevis på att jorden är rund är falska, men att det saknas en enda bild på att jorden skulle vara platt är helt rimligt.

Jag vet inte om du är konspirationsteoretiker eller bara vill provocera, men jag måste ändå säga att helgen blev lite mer underhållande tack vare den här tråden.

Skickat från min J9210 via Tapatalk
Alla bilder på jorden visar en platt jord, så långt vi kan ta oss ser vi en platt horisont i ögon höjd. Kolla amatör ballonger och raketer så ser du en platt jord. Det är bara nasa och liknande som lyckas visa att vi bor på en boll, och varför du inte bör lita på dem kan du se i början av tråden. Men vem vet, du kanske får hänga med elon i hans tesla och titta på nasas bollar. "you know its real cause it looks so fake".
Du vet att NASA live-streamar video från ISS?

Sen verkar du haka upp dig på NASA. Du är medveten om att även Sovjeunionen, Kina, Japan och säkert ett halvdussin andra länder har skickat upp olika satelliter och t.o.m. bemannade farkoster?

Menar du på fullt allvar att ryssarna, amerikanerna och kinserna skulle ha kommit överens om att ljuga ihop att jorden är rund? Hur skulle en sån överenskommelse ens vara teoretiskt möjlig? Vad skulle alla världens rymdfarande nationer tjäna på det? Och framförallt, varför skulle nästa nation som skickar upp en satellit eller bemannad farkost vara med på hela konspirationen?
Ja det vet jag, dem tjänar miljarder på att göra det. Och dem tjänar makt på att göra det. Tro är det bästa sättet att kontrollera människor, dom kan ge dig vilka historier dem vill om rymden, du måste bara svälja skiten. Har du tittat på allt material jag la fram i början av tråden? Att dem ljuger är bevisat om och om, men du frågar varför skulle dem ljuga istället för att kolla på bevisen?

Jag har sagt nu flera ggr att det nasa och dylikt gör intresserar mig inte, och har lagt fram anledningen till det i början av tråden. Empiri vill jag diskutera, inte vad nån gjort för miljoner i en bunker, som jag inte kan ta del i. Empiri tack. Ni får tro på nasa och dylikt om ni vill det, men jag gör det inte. Titta på det jag lagt fram iaf. Nu kommer jag inte svara mer om skräpiga rymd organisationer, titta på det som finns i början av tråden.
Du kan uppenbarligen inte ett dyft om fotografering. Jag ska berätta en hemlis (som alla fotografer vet om): Zoom ändrar inte perspektivet

För att ändra perspektivet vid fotografering måste man flytta på sig.

https://www.diyphotography.net/definitive-guide-focal-length-perspective-zooming-feet-nonsense/


Och jag kan också kommentera en av dina bilder (den ihåliga månen): Det är ingen stjärna som syns där, det är troligen en satellit eller kan vara ett flygplan som solen reflekteras i. Hade det varit en stjärna så är ju frågan var alla andra stjärnor är på bilden. Att bara en enda stjärna skulle synas genom månen verkar inte så sannolikt.

Som sagt ta ett föremål som täckts av horisonten och zooma in, du kommer se att det som va täckt av horisonten blir synligt, det är ett faktum.


Jag tror inte det är en satellit, men du kan få tro det, även på andra foton ser man den blå himmelen genom den mörka sidan. Och alla gamla flaggor som visar på detta fenomen gjordes långt innan sateliter va på tänkt.

Som jag skrev i början av tråden ger även månen ifrån sig ett kallt ljus, så det är inte solens reflektion som får månen att lysa.
 
Som sagt, mina sinnen och logik visar mig att jorden är platt och stationär, om ni tycker det är provocerande tycker jag ni är känsliga. Ni får gärna visa mig hur jag kan bevisa för mig själv att mina sinnen och logiska tänkande har fel, men ge mig då empiri, annars anser jag att tron på en snurrande boll i en oändlig rymd är likt en religion. Jag vill inte tro på nasas tomte längre.


Det är märkligt att det är mer accepterat att tro att jorden och allt liv formades av en explosion skapad av inget (aka big bang) (den enda explosion jag känner till som skapat istället för att förstöra) och att människor en gång va apor. Än att tro på sina egna sinnen och logik, som visar en platt stationär jord med himmelen cirkulerande över oss.

De som tror dem är apor sitter alltså och skrattar åt den som försöker tänka själv. Snurra på din boll apa, snurra.
 
Eller så tror jag att vatten kan fastna på utsidan av en snurrande boll, vilket är ologiskt.

Vet du, att empiriskt påvisa gravitationen och rentav mäta gravitationskonstanten är inte svårare än att det är en standardlaboration i grundkurser i fysik.

Cavendishs experiment

Vidare skulle det vara intressant att höra förklaringen till hur exempelvis båtarna i Volvo/Whitbread ocean race kan segla från Sydney till Auckland på en vecka om nu australien och nya zeeland skulle befinna sig i utkanten på en skiva istället för på södra halvan av ett klot? (Det är lite drygt 2000 sjömil enligt oss klottroende. På en skivvärld blir det... ganska mycket mer)
 
Du har såklart testat det experimentet själv? Jag har sett följande klipp med det experimentet, men ser lite problem och känner mig inte nöjd, du kanske har ett mer detaljerat klipp åt mig?

https://www.youtube.com/watch?v=Ym6nlwvQZnE


Först och främst är videon bara små snuttar, så jag kan inte avgöra om det ens är på riktigt, finns mycket utrymme för fuffens. T.e.x i det första experimentet ser vi hur han sätter dit den större bollen utan att den fria bollen reagerar överhuvud taget, sen klipper man och plötsligt är det i rörelse, vi fick alltså inte ens se vad som satte igång rörelsen.

Men om vi då är snälla och låtsas att det är på riktigt, så är nästa sak jag vill se, 10x så stora objekt, på 10x så stort avstånd, och sedan 50x så stora objekt, på 50x så stort avstånd.
Och jag vill se det gjort med olika sorters material.





Jag vet inte hur världskartan ser ut på riktigt, det vet inte du heller. Men att det du lägger fram skulle övertyga mig att jag har fel kan jag inte säga. Tyvärr är jag ingen faq, så kan inte svara på allt ni vill veta, kanske finns det ett givande svar i det jag la fram i början av tråden som ingen verkar ha tittat på?

Ingen som vill svara på varför solen stiger av zoom? Eller varför båtar kommer tillbaks av zoom? Eller varför månens ljus är kallt? Eller hur man kan se månen och solen över jordens horisont under en månförmörkelse? Eller hur horisonten kan ligga i ögon nivå när man stiger upp över en boll?

Ni tror ni ser båtar åka över jordens kurva på marken, vilket är ca 5 kilometer bort. Åk några km upp så ser ni säkert 100 km bort, men kurvan som gömde båten finns ingenstans att finna? Om 5km är tillräckligt för att gömma båtar och berg, bör den kurvan synas tydligt när man stiger i höjd.
 
Jättespännande, Men en grej fattar jag inte. Om jag släpper en boll så ökar hastigheten och jag fattar inte varför. Kan du förklara?

Hur kan jag empiriskt bevisa för mig själv att jorden är platt. Jag har ett zoomobjektiv på 300x, men bor rätt långt från havet. Kan du tipsa om någon annat sätt?

Peter
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...