Vandringsstavar eller inte?

Hejsan allihopa. Är rätt så mycket nybörjare när det gäller vandring. Undrar nu med detta om stavar.
Gör dom livet enklare eller inte när man vandrar? Har gjort några mindre vandringar utan stavar och tycker ändå jag kan gå på rätt så bra. Har ju dock aldrig provat med stavar.

Vad är det som gör stavar så mycket bättre? Går man fortfare? Avlastar man mera? Orkar man längre?

Vore tacksam för alla råd och tankar inom detta. Tänker gå sträckan abisko-nikkaloukta denna sommar om det nu gör någon skillnad
 
Åsikt om stavar

Jag tycker att stavar gör sig bäst när man ska vada över ett vattendrag. Då är de bra stöd.
Annars kan man ha stavar när man går uppåt, men jag upplever att det fungerar bra att gå utan stavar.
Jag har teleskopstavar, som jag tar fram när jag behöver dem. Annars sitter de fastspända på ryggsäcken, lätta att ta fram.

Visst avlastar stavar en del, och man kan gå med dem om det är kuperat. Man får prova sig fram vad som känns bäst.

Jag har lätta stavar i kolfiber.
 
Skippa stavar

Hej!
Om du normalt går utan större bekymmer så behöver du inga stavar på den sträckan.
Vi började med en stav var först när vi började gå off pist, bra att ha en tredje punkt vid halvtuffa vad.

På Kungsleden och till Nikka har vi inte använt stavar.

Förutom vid vad så är de till fördel att hiva sig lite mot vid uppför. Men Tjäktjapasset gjorde vi alltså utan stavar, lätt.

Ha det fint, bastun vid Alesjaurestugorna är fantastisk. 😊
 
Stavar och varför?

Hej,

stavar avlastar knän och fötter om du använder dom rätt. du går även fortare,orkar längre och gör säkrare vad på många ställen. det finns även en hel del andra användningsområden för stavar vid fjällvandring.

Tänk dock på att när du använder stavar för vandring och inte tränat med dom innan kan du få fruktansvärd träningsvärk då du inte är van att skjuta ifrån och rörelsen inte är invand. så ett tips är träna med stavar innan för din egen skull.

Har gått med stavar väldigt mycket och har dom alltid med mig. Ända gången ja inte använder stavar är när terrängen är så svårkuperad att dom bara är i vägen vilket är extremt sällan.

så min rekommendation är Stavar använder man alltid så länge inte terrängen gör det omöjligt..
 
Jag har kört en hel del både med och utan, och min erfarenhet är att de är väldigt tacksamma när det blir kuperat eller om jag går med tyngre packning (säg 17-18 kg och mer för min del). De är också tacksamma att ha vid vad, speciellt om det är lite mer strömt vatten.

Med tyngre packning eller om det är mer kuperat så märker jag att får lättare att koppla in och hålla bålen rak, vilket i sin tur gör att benen orkar mer och att jag kan avlasta baksida lår. Så kort och gott så orkar jag gå längre än utan stavar.

Med lättare packning så blir skillnaden inte lika stor för mig, och då är det mest något jag går och viftar med och tar mest extra vikt.

Kungsleden är så plan och lättgådd att de knappt gör någon större skillnad, och den sträckan behöver du nog inte så mycket packning att du behöver stavar.
 
Jag använder stavar sedan 5-6år tillbaka, Innan dess använde jag en björkslana som stav och extra stöd på fjällvandringar. Idag går jag mest utanför led, och då är stavarna ett bra extra stöd vid vad, stenskravel eller bara känselspröt för var man kan kliva nästa steg när man går i blötmark. Till detta bidrar stavarna till att jag personligen får en bättre och mer upprätt (avlastande) hållning när jag bär en tyngre ryggsäck vilket är skönt. Enda gången stavarna kan vara i vägen är vid passage genom täta videsnår, då jag ibland tvingas dra dem genom djungeln I ena handen. Använder dem hela tiden på vandring, så det är bara vid transport jag komprimerar dem och fäster dem på ryggsäcken.(jag använder tre delade teleskopstavar i oöm aluminium, Black Diamond Trail Ergo Cork).
Den sträcka du tänkt att gå (Abisko-Nikkaluokta) är välupptrampad och kräver inga stavar. Det är upp till din personliga preferens. Ett tips är att utöka turen med någon extra dag och välja omvägen Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka som är en vackrare och mer storslagen sträcka än via Tjäktja passet.
 
Jag skulle aldrig gå utan en stav, den är en naturlig del av packningen och är bra att ha till mycket. Vid vad så är den ett måste, vid svåra vad allra helst en björkstav som är något längre än mig själv. Vanligtvis duger dock en teleskopstav. Vid uppförs- och nedförslut, svår terräng och snårskog är staven bra för att skona knän och benmuskler, hjälpa till att hålla balansen, sondera marken i högt gräs och hålla undan kvistar från ansiktet. Kan även vara bra för att stötta upp tält, torklinor mm.
 
När jag började fjällvandra gjorde jag det utan stavar. Jag måste skamset erkänna att stavar var något jag förknippade med hurtiga äldre damer som i grupp stav-gångade på asfaltsgångvägarna i villaområdet.

Men som ofta spelar slumpen sin roll och jag befann mig på en vandring med stavar. Detta då frugan fick gåstavar av sin arbetsgivare i sommarpresent och tyckte att jag skulle prova. Och jag gör oftast som huskorset vill, det är bäst så....

Och det var snudd på ett Halleluja moment då jag äntligen visste vad jag skulle göra av händerna när jag går!

Med ryggsäck på har detta varit ett konstant dilemma. Jag har satt händerna innanför midjebältet, haft dem i fickorna, korsat dem över bröstet, digererat en låtsasorkester osv eftersom jag tycker det är direkt obekvämt att bara låta dem hänga och dingla.
Tyvärr har jag även haft en benägenhet att snurra in tummarna i axelbandsträckarnas öglor vilket är direkt livsfarligt om man skulle råka snubbla på en uppstickande sten. Jag har ett 3 cm långt ärr över ena ögonbrynet som bevis på detta...

Men med en stav i varje hand så löstes detta och jag tänker inte ens på händerna längre när jag har ryggsäck. Enklare vad, bättre balans, torkmöjlighet för mina ultralätta meshskor och mer kraft vid uppåtlut fick jag på köpet.

Så för mig är det ett enkelt val: stavarna ska med. Men detta är en personlig preferens så du får testa och själv känna vad som passar bäst för dig.
 

avslutad210712

Gäst
I början ingen stav.

Sen en gandalfstav dvs en helt vanlig trästav. Kapade och torkade den långt innan vandringen. Lätt och stak. De flesta kapar en stav när de börjar vandringen och då tar de en alldeles för tjock som är fylld med vätska dvs tung och klumpig.

Sen testade jag dubbla stavar och sedan dess är jag såld.

Det enda som inte blir bättre är när man fotograferar för när man sätter kameran till ögat kommer stavarna att hänga under som en pendel vilket definitivt inte är bra för skärpan på bilderna.
 
Fota

I början ingen stav.

Sen en gandalfstav dvs en helt vanlig trästav. Kapade och torkade den långt innan vandringen. Lätt och stak. De flesta kapar en stav när de börjar vandringen och då tar de en alldeles för tjock som är fylld med vätska dvs tung och klumpig.

Sen testade jag dubbla stavar och sedan dess är jag såld.

Det enda som inte blir bättre är när man fotograferar för när man sätter kameran till ögat kommer stavarna att hänga under som en pendel vilket definitivt inte är bra för skärpan på bilderna.

Man kan dra i en skruv i staven, som kameran kan skruvas i. Då kan staven vara stöd.
 

avslutad210712

Gäst
Man kan dra i en skruv i staven, som kameran kan skruvas i. Då kan staven vara stöd.

Javisst.

Om jag vill krumma som Ringaren i Notre Dame för staven är fortfarande för kort för mig.

Eller om jag vill att mitt ögonblicksfoto skall ta tusen ögonblick.

Nej jag fotar inte för att alla skall säga hur fint det är utan jag fotar för mitt minne och framtida vandringsplaner.

Så för MIG är vandringsstavarna en nackdel när JAG fotar/vandrar på MITT sätt.

För övrigt finns det redan enbensstativ som kan fungera som vandrarstav. Har ett sånt men det är inte i liksomt intressant som vandrarstav pga vikten/klumpigheten.

Men alla väljer sin egen väg och en som är mer intresserad av foto än vandring tycker nog att jag är "dum i huvudet" *L*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
softer Vandringsstavar och tarp? Fjällvandring 2
Lull Tips på vandringsstavar önskas. Fjällvandring 16
flindra Kan man ha vandringsstavar? Fjällvandring 62
Sökes: Bilder på och berättelser om vandringsstavar till en hemsida Fjällvandring 1
Labben vandringsstavar!! Fjällvandring 1
madir En annan fråga om vandringsstavar Fjällvandring 5
arnell Vandringsstavar Fjällvandring 1
Söker foton och berättelser om handgjorda vandringsstavar Fjällvandring 0
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...