slapp fjädring av bromsarna

Mina bromsar fjädrar inte tillbacka efter en bromsning, utan ligger kvar emot däcket. Vad gör man, går det att reparera på något sätt?
 
Kolla fjädern i bromsarna

I gaffeln vid bromsfästet finns 1-3 hål där en spiralvriden metallfjäder ska sitta. Skruva loss bromsen och titta efter så förstår du nog var jag menar.


På bättre bromsar finns det en liten skruv per bromsarm som spänner nämda fjäder. Se bara till att bägge bromsarna tar lika på fälgen.
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Slitna brickor?

Om bromsarmen går trögt oavsett fjäderspänning kan det bero på slitna brickor, i alla fall på vissa bromsmodeller (t ex de flesta c-bromsar och vissa v-bromsar). Det är lite svårt att förklara i ord, men jag gör ett försök:


Bromsarmen sitter ju på ramens bromsfäste, och skall gå lätt att vida in och ut när den sitter på plats. För att detta skall fungera krävs det för det första att hålet i bromsarmen diametermässigt passar exakt på ramens bromsfästen, samt att lagret är fritt från smuts ("lagret" är oftast bara ett mässingsrör). En rengöring och smörjning löser oftast dessa problem. För det andra krävs det att den skruv som man skruvar fast bromsen i ramen med inte hindrar bromsarmens rörelser. Går armen trögt när skruven är åtdragen och lätt när man lossat på skruven så sitter felet där. Ofta är det då brickan som sitter mellan skruvhuvudet och bromsarmen som är sliten. Ramens bromsfäste har ätit sig in i brickan så att den kommer för långt in när man drar åt skruven, och därmed ligger emot bromsarmen vars rörelser därför hindras. Byt bricka till en som är slät och jämn på båda sidor.


Hoppas att det blev begripligt?


MVH Peter Ask
 

carl.bylund@home.se (Calle)

Gäst
Dra in skruvarna

Dra in skruvarna på sidan av bromsen, då spänner du fjädringen i bromsarmarna! (om du har V-broms)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
"slapp" LX bakväxel Mountainbike 1
LinusS Hjälp med Fjädring Mountainbike 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.