Ytterliggare lättnader i tvånget att använda cykelbana för cyklister

Mycket bra påpekat - jag skäms för att jag missade den i mitt förra inlägg. Åtminstone någon reson enligt min mening - att blanda cyklister med motorfordon i högre hastigheter, när det faktiskt finns cykelbana ansågs fel, enligt till och med infrastukturministern/lagstiftaren eller vem det nu kan vara...
Väldigt få cyklister faller in i trafikrytm på 50km/h eller mer och skillnaderna i fart blir snart väldigt stor.

/Patrik
Trafikrytm är ett jävelskap och gör att folk kopplar på autopiloten istället för att köra utifrån ens egna vilja. 50 km/h är ju maxhastigheten och inte vad alla ska hålla. Går lika bra att hålla 30 eller 40 som ju många cyklister också håller.

Om man pushar för trafikrytm borde man väl även göra det på vandringleden, i joggingspåret, i skidspåret m.m . om man ska va konsekvent. Något märklig hållning isf kan jag tycka.
 
För mig handlar det inte om någon maktordning i trafiken, för mej handlar det om att alla trafikanter ska komma fram på ett säkert och smidigt sätt. Jag tycker de flesta paragraferna i trafikförordnings tar sikte på detta. Att på 70väg omväxlande köra 70 och bromsa in för cyklister i 25 km/h man inte kan passera säkert utan att först bromsa in bakom, det anser jag varken säkert eller smidigt varken för cyklist eller bilist. Då finner jag det bättre med cyklister på cykelbana och bilister på därför avsedd körbana. Men efter 20180801 är cykelbana cylklisten >15års egna val på <50vägar.
Ja, det finns hölass och a-traktorer men dessa kan inte lagligt välja mellan att köra på bilvägen eller cykelbanan. De har inget annat val än körbanan för bilar.

/Patrik,

För mig ser det ut som att du har fastnat i en principiell hållning om separation, att det är principiellt viktigt att cykelbanan används, och att du anför störning av trafikrytmen som svepskäl för att skydda principen.
Min motfråga är hur mycket problem cyklistnärvaro i praktiken kommer att orsaka med tanke på att trafikrytmen redan från början är en chimär.
Det går inte att avfärda den temposänkande verkan av traktorer och dylikt med att de inte har något annat vägval, därför att det är just cyklisternas temposänkande verkan du angriper.

För min personliga del kan jag säga att bra cykelbanor är lika åtråvärda som sällsynta. I min stad innebär de ständiga risksituationer i korsningar då de ligger nära huskroppar och bilförare ofta är omedvetna om att cykelbanan är dubbelriktad längs en enkelriktad gata.
Hinder i form av diverse arbetsfordon, byggarbetsplatser och gatuarbeten är regel och inte undantag.

Jag är tränad att "on the fly" observera ofördelaktiga trafiksituationer (ofördelaktiga för allas framkomlighet) och tar ofta beslutet att gå ut i körbanan. Där både ser och syns man bättre, medan långsammare cyklister och fotgängare har kvar GC-banans trygghet, som är reell när man färdas i låga hastigheter.

När jag kör velomobil gör hastigheten att cykelbanan ofta är olämplig med tanke på andras säkerhet och många andra faktorer såsom låg beläggningskvalitet, skymda korsningar, smal bana och genomfartshinder.
Jag är då tacksam för det för trehjulingar redan tidigare existerande undantaget från huvudregeln att cykelbanan skall användas.
 
Trafikrytm är ett jävelskap och gör att folk kopplar på autopiloten istället för att köra utifrån ens egna vilja. 50 km/h är ju maxhastigheten och inte vad alla ska hålla. Går lika bra att hålla 30 eller 40 som ju många cyklister också håller.

Om man pushar för trafikrytm borde man väl även göra det på vandringleden, i joggingspåret, i skidspåret m.m . om man ska va konsekvent. Något märklig hållning isf kan jag tycka.

För mig är trafikrytm då det finns ett flyt i körningen - utan plötsliga oväntade stopp och efterföljande accelerationer, det måste inte nödvändigtvis vara i högsta tillåtna hastighet, men när det "rullar på". Finns dubbla skidspår är det kutym att långsammare åkare håller till höger - en form av separation som ökar flytet för både snabbare och långsammare åkare.
Att ta jämn hastighet i vägtrafik som inteckning för lägre uppmärksamhet är fel om du frågar mej.

Många av de som vill cykla tillsammans med bilar anför argumentet att det finns långsamma gångtrafikanter på GC-vägar och principiellt är det väl samma sak som långsammare cyklar bland bilar. Två trafikantslag med olika hastighet som samsas på en körbana.

Jag förordar också att man separerar gående från cyklister.

Det går givetvis inte att dra in absurdum så var och en får sin egen väg, visst samspel och anpassning krävs men min tro är att om möjligt bör varje trafikantslag ha sin "körbana", både för säkerhet och smidig framkomlighet.

/Patrik
 
Trafikrytm är ett jävelskap och gör att folk kopplar på autopiloten istället för att köra utifrån ens egna vilja. 50 km/h är ju maxhastigheten och inte vad alla ska hålla. Går lika bra att hålla 30 eller 40 som ju många cyklister också håller.

Om man pushar för trafikrytm borde man väl även göra det på vandringleden, i joggingspåret, i skidspåret m.m . om man ska va konsekvent. Något märklig hållning isf kan jag tycka.

Din dröm kommer att bli verklighet. Man håller på att sänka hastigheten inom tätorter till just 30 och 40. Och 60 på större leder.

Det här gäller Uppsala, men som jag förstått ska det genomföras i hela landet.
https://www.uppsala.se/kampanjsidor/nya-hastigheter-i-uppsala-kommun/
 
Det finns med andra ord skäl för konstaterandet från oss i kringkommunerna:
Uppsala är rent trafikfientligt. Speciellt den nuvarande administrationen...
Alla förväntas tydligen in för att handla t.ex på Boländerna…
Även vi med 60-70-80+ km in till gubbdagisen där.

JMHO och YMMV etc - naturligtvis.
 
Jo, så är det. Allt ska vara i Boländerna och Gränby. Men jag tycker det är mer medboragarfientligt än trafikfientligt. Det krävs ju mer eller mindre bil för att ta sig till butikerna. Det är inte lätt för oss billösa som bor i stan att ta oss iväg och handla, speciellt om det är vinter. Bussen kostar 46 spänn. Man får handla mycket köttfärs på extrapris på CG för att motivera det.
 
Det finns med andra ord skäl för konstaterandet från oss i kringkommunerna:
Uppsala är rent trafikfientligt. Speciellt den nuvarande administrationen...
Alla förväntas tydligen in för att handla t.ex på Boländerna…
Även vi med 60-70-80+ km in till gubbdagisen där.

JMHO och YMMV etc - naturligtvis.

Nyfiken.
Hur definierar du trafik?
 
ännu en ändring

Nu kommer ännu en ändring för gångtrafikanter på GC-väg .
enligt regeln ska gångtrafikanter hålla till vänster Från och med måndag.
Jag kollade almanackan men det är inte 1 april ännu så hoppas på att någon här kan reda ut detta.
Är det meningen att cyklister ska vara i mitten på en GC-väg? Det finns ju inte någon regel för gångtrafikanter om vilket håll de ska gå åt och ska de hålla till vänster så kommer ju de ta båda sidorna beroende på vilken riktning de går i så cyklister är hänvisade till mitten eller gräset.
Eller ska man senare införa en regel om vilket håll man ska gå åt på en GC-väg, hoppas att det då blir i riktningen hemåt.
Vad har jag förstått fel på regeln?
 
Nu kommer ännu en ändring för gångtrafikanter på GC-väg .
enligt regeln ska gångtrafikanter hålla till vänster Från och med måndag.
Jag kollade almanackan men det är inte 1 april ännu så hoppas på att någon här kan reda ut detta.
Är det meningen att cyklister ska vara i mitten på en GC-väg? Det finns ju inte någon regel för gångtrafikanter om vilket håll de ska gå åt och ska de hålla till vänster så kommer ju de ta båda sidorna beroende på vilken riktning de går i så cyklister är hänvisade till mitten eller gräset.
Eller ska man senare införa en regel om vilket håll man ska gå åt på en GC-väg, hoppas att det då blir i riktningen hemåt.
Vad har jag förstått fel på regeln?

Samma regel som 'alltid' funnits för gående på väg har bara utvidgats till gång- och cykelbana, så gör bara som du alltid gjort när du gått på en mindre bilväg.

Tidigare formulering:
Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart skall dock färdas längst till höger om det är lämpligare.

Ändras till ny formulering:
Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart ska dock färdas längst till höger om det är lämpligare.
 
Nu kommer ännu en ändring för gångtrafikanter på GC-väg .
enligt regeln ska gångtrafikanter hålla till vänster Från och med måndag.
Jag kollade almanackan men det är inte 1 april ännu så hoppas på att någon här kan reda ut detta.
Är det meningen att cyklister ska vara i mitten på en GC-väg? Det finns ju inte någon regel för gångtrafikanter om vilket håll de ska gå åt och ska de hålla till vänster så kommer ju de ta båda sidorna beroende på vilken riktning de går i så cyklister är hänvisade till mitten eller gräset.
Eller ska man senare införa en regel om vilket håll man ska gå åt på en GC-väg, hoppas att det då blir i riktningen hemåt.
Vad har jag förstått fel på regeln?

Vad jag förstår så räknas eldriven rullstol som cykel https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/vagtrafikkungorelse-1972603_sfs-1972-603

Där jag bor är det inte lätt att veta hur handikappade beter sig. Men det är ingen tillfällighet att en person har eldriven rullstol, så man det aldrig på vilken sida dom kör/åker inklusive precis i mitten på cykelbanan. Men åtminstone jag har lärt stor försiktighet gäller när jag cyklar om/möter en eldriven rullstol.

Per
 
hörde om den där nya regeln och blev inte klok på den. Ska det va vänstertrafikför gångarna på de gemensamma cykel/gångbanorna som är uppdelade på mitten med skiljelinje - på gångsidan är det vänstertrafik och på cykeldelen höger?
 
Samma regel som 'alltid' funnits för gående på väg har bara utvidgats till gång- och cykelbana, så gör bara som du alltid gjort när du gått på en mindre bilväg.

Så vad du säger är att cyklisterna ska cykla i mitten på en GC-väg?
Som cyklist ser jag inte fram emot att ha gångtrafikanter på båda sidor om mig. På en bilväg fungerar det då vägen är bred nog och med två körbanor men GC-vägar är oftast inte breda nog för att hantera detta
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...