Lavinrisk i t.ex. Lunndörrspasset

Med risk för att låta dum, men bättre att fråga och få svar tänker jag, speciellt när det gäller säkerhet.

Hur ska man tänka med lavinfara vid turskidåkning? Oftast åker man ju inte i så brant terräng men har funderat på om det är säkert att åka i dalar som t.ex. Lunndörrspasset eller dalarna västerut om det är stor lavinfara? Nu har jag inte varit just där, men kartan visar branta sluttningar och ser ut som att vinterleden bitvis går ganska nära dessa. Samtidigt åker man ju på platt mark och löser ju inte ut några själv, men ja, hur ska man tänka kring detta som turskidåkare? Undvika sådana platser vid större lavinfara eller är det lugn om man håller sig i mitten av dalen?

Är hyfsat erfaren på turskidor men har oftast åkt i flackare terräng och inte behövt tänka på laviner.

Tack på förhand
 
Mitt råd blir som vanligt, ta reda på lite grundläggande fakta från kompetenta källor själv. Råden på såna här forum blir allt som oftast från att det är fullständigt livsfarligt till att det är helt ofarligt. Den som frågar blir ju inte mycket klokare av det. När jag började gå turer vintertid i fjällen för evigheter sen fanns det väldigt lite information tillgänglig, men nu är det lätt att hitta. Kollar man dessutom lavinprognoserna innan man ger sig ut så får man ju färskvaruinfo. Generellt sett är det extremt ovanligt att laviner går ner till dalbottnarna i stora U-dalar enligt mina kunskaper o erfarenheter, men hur ska du kunna veta vad det tipset är värt? God tur!
 
Jo, kollar såklart lavinprognoser.se. Var mest det här med att överhuvudtaget åka i smala dalar vid lavinfara som jag tänkte man ändå kunde få en hint om. Sen får man ju tänka själv såklart, men ett forum är ju ett bra sätt att få tips eller mer info..
 
Jag går numera mest på toppturer, i Norge oftast. De har lavinprognoser på varsom.no. Om man följer väderrapporter, lavinprognoser o rapporter från lokala observatörer får man en hyfsad förståelse/känsla för hur det funkar. Där finns även lite material av typen lavinskola.
 
Numera tror jag att man kan lita på att leddragningarna är lavinsäkra. Just i Lunndörrspasset har man nog med flit lagt leden nära ostsidan av dalen vid Dörrpiken. Vinduppbyggda lavinrisker finns mest på öst- och nordsluttningar.

Förut fanns en vinterled vid Silverfallet mellan Enafors och Snasahögarnas vindskydd. Den har dragits in för att man lätt kunde hamna i lavinfarlig terräng om man skråade ut det minsta från ledkryssen.
 
Jag lånar tråden lite. Är det någon som vet ? Eller var man kan se hur många farliga laviner som har gått i vinter som dokumenterats på något sätt?.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...