Footprint, vara eller icke vara.....

Fick tag på ett Helsport tält ur deras Pro serie i mellandagarna som jag blev jättenöjd över. Nedsatt från 5-6000kr till 2000kr så jag kunde inte låta bli. Eftersom jag oftast sover i Hammock eller Kåta utan golv tänkte jag att ett footprint måste jag ha också, dessvärre fanns det inte i butik så jag beställde.
Nu hämtade jag ut det och blev en smula överraskad över vikten på 510gr....
"Måste" jag ha ett? Självklart fattar jag att jag inte måste men är det klart att rekommendera eller hoppar folk över den detaljen och footprint är mest om man sover på vassa klippor osv?
Främst kommer tältet användas i skogsmiljö 20-25 nätter om året men även en vecka i fjällen per år.
En tanke som slog mig var att köpa en billigare mindre tarp på 150x200cm att ha som footprint som då också kan dubblera som rastskydd.
Hur gör ni?
 
Finns även andra som säljer så du kan få rätt storlek, ville mest visa på vikten.
 

Bilagor

  • Screenshot_20180114-180841.jpg
    Screenshot_20180114-180841.jpg
    69.3 KB · Visningar: 1,313
Dom gångerna jag sover i tält använder jag en presenning under tältet. Är också en hammock sovare... :) Köp en bra "presenning" i lagom storlek... går ju att vika till så den passar om den är för stor eller klippa till i rätt storlek, vet att många gör så. Billigare och lättare än en footprint från fabrikatören...

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Ett halvt kilo ska det inte behöva väga. Söker du igenom forum så ser du att folk kör med allt från Polycryo, olika sorters byggplast, tunn billig lättviktspresenning, till, som jag, en tillklippt bit bubbelplast. Storleken kan begränsas till "sov-zonen".

Jag har själv ett Helsporttält ur Pro/Superlight-serien, och de har rätt tunna golv (alla Pro har dock inte det, så kanske inte ditt). Tyget verkar i o f s hålla för betydligt mer än det ser ut, men jag tältar ofta på grus/klippa och vill inte utmana ödet.

Bubbelplast kostar och väger försumbart, håller ledigt för två veckors tur och slängs sen. Fördelen är att man får ett tillskott av värmeisolering, så man kan minska tjockleken/vikten på liggunderlaget.
 
Tackar för tipsen. Skar ner en 80g/m billig pressening jag hade liggandes. Skar den efter innertältet och nu väger footprintet 208g istället😊.
Kanske inte lika segt som ett original men borde räcka tycker jag. Ialf mot skav sen får vi väl se vad den gör mot ev stick som från grenar man missat i blåbärsriset osv.
 
Jag har ett footprint till mitt Fjällräventält. Efter några gångers användning har jag kommit fram till att jag nog kommer använda det, ibland.

Jag ser mig använda det framförallt i skog och på mark som är lite blötare för att hålla tältet och utrustning renare. Skulle jag tälta på stenigt underlag skulle jag nog också vilja ha det.

Jag kommer inte att ta med det till fjällen i fortsättningen då den mer porösa marken låter regnvattnet gå igenom utan att göra marken lerig eller vattendränk. Det kändes dock bra att ha det vid Abiskojaure då det var rätt upptrampat och lerigt när jag var där.

Erfarenheterna är uteslutande från förra sommaren, jag prickade då in 10 dagars regn av 10 möjliga övernattningar på fjället, utspridda över två tillfällen i olika delar av landet.

Jag hinner möjligtvis ändra mig i framtiden men det är erfarenheterna från förra sommaren.
 
Jag använder footprint till mitt Hilleberg Staika och jag ser egentligen bra två anledningar till att inte använda det.
Priset och vikten, utöver det ser jag bara fördelar.
Priset ligger runt 1000 kr och vikten på 450g, detta på ett redan tungt tält...

Men jag har det med mig i 95% av alla tältnätter, under vintern t e.x. får jag ett litet extra lager mellan mig och snön, plus att jag slipper den mesta snön i absiden.

Under blötare perioder så minskas markfukt att kondensera på yttertältet's insida/absiden. Skulle det vara extremt lerigt kan jag ta bort den för att sedan kunna packa ner tältet separat utan att det blir för skitigt.

Skyddar tältgolvet från slitage. Kanske den viktigaste funktionen?

Är det någon tur där jag verkligen måste få ner vikten så kan jag tänka mig lämna den hemma, annars följer den med. :)

20171103-090545.jpg

Bilden från en tältplats i Jämtlandstriangeln, November 2017.
 
tältunderlag, to be or not to be

med rubriken nog raljerat om svensgelskan och åter till ämnet:
Jag använder tunn grön prasselpresening som tältunderlag som skydd mot ris sten och kvistar. Nu är jag inte ULmännsika och har inte vägt men det kan inte var värst många gram det väger. Blir dessutom golv i absiden vid behov. Hittade lyckligtvis en presenning som var ganska lagom till mitt tält tror den var 2*3 m. Jag ser det som en livstidsförlängare för tältgolvet och därmed tältet.

/Patrik
 
Jem&fix har presenningar som väger 60g/m2. Köpte en 1,7x2m som ska fungera som rastskydd eller "förtält" utanför absiden i händelse av långvarigt skitväder, och footprint övrig tid. Fotändan av tältet slits ju i princip inte alls, så om presenningen skjuts upp i absiden så får man även lite extra golv där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Hur man reser Big Agnes i regn utan footprint. Bo och sova 7
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Elvah Montering av footprint, "avigsidan" upp?! Bo och sova 23
Onesport Footprint eller ej? Bo och sova 12
sunne Footprint! Bo och sova 0
Miss Yster Vanlig presenning som footprint? Bo och sova 13
amundsen Typ av cellplastunderlag till footprint? Bo och sova 6
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Qwerty_123 När använder ni footprint? Bo och sova 27
kutmsta Göra egen footprint Bo och sova 41
negativ Footprint till Akka kommer i slutet på månaden Bo och sova 3
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
saclawes alternativt footprint Bo och sova 2
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
Spex Hur rymlig bör en sovsäck vara? Bo och sova 9
afulm Hur dåligt kan Julas tält vara? Bo och sova 25
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
Sph1nx Är tältet för bra för att vara sant? Bo och sova 19
Martin Fjäderlätt Tarptent Cloudburst - kan det vara nåt? Bo och sova 12
S Johansson Vilken säck kan detta vara? Bo och sova 7
slob Stormmattors vara eller icke vara!? Bo och sova 5
Chrille74 Varning för att vara dummsnål! Bo och sova 2
Kalle E Delbart sexmanna tält. Kan det vara något? Bo och sova 6
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...