Norge Namsvatn

Då jag var kring 13 års ålder åkte vi och en granne över till Norge för pimpelfiske i Namsvatn, ligger i höjd med Gädded brukar jag säga.

Namnsvatn ligger i Röyrviks Kommun och vi hade Börgefjell Naturreservat strax söder om oss eller om vi var i reservatet.

Jag har goda minnen därifrån, det var för mig en upplevelse att komma ifrån vardagen och hamna ute på fjället, vi bodde i en stuga, året därpå i källarplan i ett hus med flera rum som hyrdes ut.

Lilla Namsvatn hette det där vi var, Stora Namsvatn är lite större och där finns det nån typ av anläggning av nått slag.

Men där uppe i fjällen fick jag idén att man skulle fått komma upp på fjället som jag tror ligger syd eller väst om själva sjön Namsvatn då, väldigt hög till förhållande till sjön, fick idén att man skulle skidat upp dit och slå läger ett dygn och sova där på fjället, hade man varit radioamatör hade man haft en liten pulka efter sig med lite radioprylar så hade man säkert kunnat prova radion därifrån.

Det är iallafall ett ställe jag skulle vilja återvända till och uppleva igen, finns säkert områden i närheten som är värd att se också, men funderar om det är helst på vintern jag vill åka dit - men helst också åka nån gång under sommaren också så man får se området sommartid.


Någon här som varit i området och har erfarenhet av Namsvatn fiske eller liknande? Jag flög i min egen flygsimulator över området för bara någon vecka sen....första och enda gången men det har provats också.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...