Bästa resmålet att åka ensam till, med kort varsel?

Hej!

Jag har fått sån otrolig längtan till naturen, till berg och till hav. Är ganska ny i friluftsvärlden, vandrade Kungsleden under 8 dagar i somras men har annars inga erfarenheter av att ge mig iväg på längre turer. Kommer vara ledig i januari och funderar på att åka norröver, och gärna Norge. Jag tänker att jag kan vara borta en vecka, och kommer åka ensam. Vill så gärna se Lofoten och planen med denna resa är att komma bort från vardagen. Har inte möjlighet att planera så mycket i och med att det är så snart så tänker att det vore fint att vara lite bekväm och bo i stuga och mer än gärna träffa andra människor. Finns det något liknande STFs stugor? Är det rimligt att hyra bil för att ta sig runt? Vad är absolut mest sevärt? Eller har ni tips på något helt annat resmål?
 
Det är ganska mörkt i januari på Lofoten. Där finns det två stugor från DNT (Norska turistföreningen), den ena kan du nå med bilen och den andra ligger i rätt så brant terräng, som man borde vara bra skidåkare och ha koll på lavinfaran. Jag är nästan helt säker att du träffar ingen själ där i januari.

Istället skulle jag rekommendera Abisko Turiststation. Behöver du ingen bil, alltid mycket folk (i januari mest asiater som kommer för norrsken) och du kan göra många guidade aktiviteter elller gå själv på dagsturer på markerade leder. Snöskor och skidor finns att hyra, annars kan man gå på tur med hundspann eller isklättra nere på vattenfallet i Abisko Canyon med guide. Går allt bra för nybörjare nivå.
 
Även jag kan rekommendera Abisko under januari.

Var själv där 2015 efter att ha gått med turskidor avslutande jag med två nätter på Abisko turiststation. Finns som redan sagt många olika aktiviteter och andra att sällskapa med om man känner för det.
 
Är det fjäll och hav du vill ha så är Lofoten och Nordnorge bra. Januari är som redan sagts ganska mörkt och ska du upp i fjällen måste du ha kunskap om laviner. Men det är högsäsong för turism så helt ensam blir du inte. Och att resa med tåg, buss och båt går bra. Så jag hade dragit på road-trip. Typ tåg till Narvik buss till Henningsvær buss till Svolvær hurtigrut till Tromsø. Gott om tid att läsa och spela gameboy ;) Och att säga "oj så vackert!"

17:e januari (på lokalbuss avstånd från Tromsø city)
15680135624_7bf1919580_z.jpg
 
Tack för tips hörrni! Abisko besökte jag i somras och skulle absolut kunna tänka mig att åka dit igen. Kände bara för att se något helt nytt, men det är verkligen magiskt vackert där.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...