Bombardera mig med era vinterturtips!

Ha lina fäst mellan dig och tältet, ifall vinden/stormen sliter det ur dina händer när du skall slå upp det.
Min senaste tvåveckors tur så åt jag en liter olja, jag häller det i maten/gröten(väger lite i förhållande mot energin det ger)
Om du åker på tur så träna på att gräva nödbivack. Om det stormar mycket så räcker det att gräva och sänka ner huvudet under marknivå så blir det otroligt mycket tystare och lugnare.
 
Mitt absolut bästa tips är om du färdas med pulka och har plats så är det suveränt att ha kök och bränsleflaska ihopkopplat och fastskruvat på plattan. Det är väldigt skönt att slippa skruva med köket mellan varje gång man använder det.

Jag tipsar om att fortsätta använda pulkan på detta sätt. Plocka inte ner allting i molekyler mellan lägren. Ett tält med stängerna kvar i pulkapåse går mycket fortare att sätta upp på nästa lägerplats.
 
Får jag välja ett tips så blir det detta. Men jag stoppar i dem på kvällen vid läggning. Överlägset skönt med torra pjäxor. Plastpåse till fuktspärr runt innersockarna gör andra halvan av jobbet.

Tält med absid är schysst. God ventilation i detta är också bra.

Utnyttja snön. Kör med pulka. När du pausar försvinner tyngden. Möjligen kan du ha en liten rygga på beroende på underlag och temperatur.

Dunjacka med fast huva har man lättilgänglig vid raster.

Ja pulka ska jag definitivt ha! Den är redan införskaffad :) Och tält med absid känns också som ett måste, verkar göra allt så mycket lättare.

Mitt absolut bästa tips är om du färdas med pulka och har plats så är det suveränt att ha kök och bränsleflaska ihopkopplat och fastskruvat på plattan. Det är väldigt skönt att slippa skruva med köket mellan varje gång man använder det. Speciellt om det skulle vara -30. Risken att dra gängpaj eller ha sönder något vid montering försvinner helt, och utan kök är det ganska kört.

Smart! Det ska jag definitivt ta med mig.

Ha lina fäst mellan dig och tältet, ifall vinden/stormen sliter det ur dina händer när du skall slå upp det.
Min senaste tvåveckors tur så åt jag en liter olja, jag häller det i maten/gröten(väger lite i förhållande mot energin det ger)
Om du åker på tur så träna på att gräva nödbivack. Om det stormar mycket så räcker det att gräva och sänka ner huvudet under marknivå så blir det otroligt mycket tystare och lugnare.

Låter klokt med linan! Och det där med bivackgrävning ska jag börja experimentera med så snart som snön behagar att dyka upp :)

Jag tipsar om att fortsätta använda pulkan på detta sätt. Plocka inte ner allting i molekyler mellan lägren. Ett tält med stängerna kvar i pulkapåse går mycket fortare att sätta upp på nästa lägerplats.

Ja det där är något som jag funderat på faktiskt. Jag har sett att många polfarare har såna där arctic bags där sovsäck och liggunderlag ligger klara. Verkar himla praktiskt att inte knöla ner allt i individuella påsar mellan varven. MEN hur gör man med tältet i praktiken? Går det att "halvpacka" på så sätt så att stängerna inte riskerar att skada tältduken? Måste väl vara olika på olika tältmodeller? Vilket tält har du och hur stort blir paketet när du gör så? (Många frågor:) )
 
Mina bästa tips:
Smör och smör i mängder! Till alla måltider.
Kokade vatten i termos vid lunch med baserna couscous, snabbpasta, snabbris, pulvermos, pulverrotmos kombinerat med olika kryddor och färdig kött typ ölkorv,renkött.
Grytmysare! Spar bränsle och håller maten varm längre.
Alltid två rejäla liggunderlag.
Ha alltid vatten och godis i jackan/byxan.
Böja skida lite frysande och ta på kläder efterhand istället för tvärtom.
 
Mina bästa tips:
Smör och smör i mängder! Till alla måltider.
Kokade vatten i termos vid lunch med baserna couscous, snabbpasta, snabbris, pulvermos, pulverrotmos kombinerat med olika kryddor och färdig kött typ ölkorv,renkött.
Grytmysare! Spar bränsle och håller maten varm längre.
Alltid två rejäla liggunderlag.
Ha alltid vatten och godis i jackan/byxan.
Böja skida lite frysande och ta på kläder efterhand istället för tvärtom.

Bra tips! Speciellt det där med grytmysaren, det har jag aldrig provat men hört om folk som använder. En sån måste jag konstruera :)

Här visar dom det i slutet av videon. Har inte gjort det själv men låter ju smidigt, ska pröva nästa tur

https://youtu.be/WfpS1QaL48o

Tack för länken! Har suttit och kollat igenom alla deras klipp nu :) Mycket smarta grejer!

Nackdelen med att göra som i videon att ha "sovkittet" + tältet i fullängd över pulkan, är att det blir lite krångligt att komma åt resterande prylar såsom förstärkningsplagg mm.

Sant! Kanske mer praktiskt om dessa två paket får täcka bara 2/3 av pulkan så att man har en "ingång" in till övriga saker i pulkan
 
"Sant! Kanske mer praktiskt om dessa två paket får täcka bara 2/3 av pulkan så att man har en "ingång" in till övriga saker i pulkan"
Ja det är en avvägning man får göra.
Det går ju även att lösa med en liten rygga, men personligen vill jag ha allt i pulkan så att risken att svettas på ryggen minimeras.
Man kan ju även fästa en packsäck längst ner på skaklarna mot pulkan med det dagliga (såsom dagens mat, thermos + rastkläder)
 
Snöborste är mitt tips. Jag brukar använda en vanlig diskborste i någon gräll färg som syns mot snön. Den använder jag till att borsta bort snö från kläder och skor, borsta ut kondens ur tältet, ta bort snö ur skidbindningen, borsta bort is från stighudarna etc. Oumbärlig vid vintertältning enligt mig.
 
Och något som gör en enorm skillnad på komforten vintertid vs sommartid är att gräva ur Absiden rejält. Helt underbart att kunna ställa sig upp i absiden, eller åtminstånde sitta i tältet och kunna dingla med fötterna i den grävda gropen. Jag själv kan få ont i ryggen annars, då det är en hel del arbete som skall göras på kvällen, matlagning och smälta snö mm.
 
Vindsäck.

Skönt att ha vid rast och nödvändigt när inte det går att resa tältet på grund av blåst eller att det är trasigt. Litet och lätt att ta med på dagsturer när tältet står kvar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...