Materialet i kartan/sjökortet

Jag paddlar helst efter sjökort, men kort i papper 1dm över vattnet har ju sina sidor.
Har fått svar från Sjöfartsverket att "det är möjligt att trycka sjökort på Tyvek eller liknande men att inget är beslutat". Låter som om dom inte ens har frågan på bordet.
Min fråga blir då vad ni andra paddlar efter landkarta eller sjökort? Har vi paddlare behov av sjökort i Tyvek eller är det bara jag som efter 40 år i segelbåt bara är gammalmodig?
 
Finns en hel del gamla trådar. Många liksom jag föredrar topografiska kartor då vegetationen och höjdkurvorna underlättar navigation utanför farleder och letande efter rast och tältplatser.

I havsbandet vid dyning har man lite nytta av sjökort för att undvika grundbrott resp att välja grunda områden med mindre vågor.

GPS-varianter är bekväma men tryckt karta/sjökort ger bättre överblick.

Thure
 
prickar på gröna kartan

Någon av de stora svenska tyvek-leverantörerna hade med sjömärken på sin variant av gröna kartan, minns inte om det var utekartan eller calazo. det blir ju inte sjökort för det men lite roliga navigering på sjön ändå.

Vet inte heller hur uppdaterade de är då mina är några år gamla, men troligen tillräckligt för paddling om du frågar mej. Finns flera gamla trådar om detta - tror att det tillkommit en leverantör till outdoorkartan sedan jag startade en jämförelsetråd.

Såg också en tråd från förra sommaren som jämförde kvalitet efter en veckas paddling. Själv har jag mina tyvek-kartor i kartfordral för att spara ytterligare lite livslängd.

Vill du absolut ha sjökort så finns det bra vattentäta kartfordral (åtminstone A4storlek) men du får stanna och vika om emellanåt

/Patrik
 
Jag paddlar helst efter sjökort, men kort i papper 1dm över vattnet har ju sina sidor.
Har fått svar från Sjöfartsverket att "det är möjligt att trycka sjökort på Tyvek eller liknande men att inget är beslutat". Låter som om dom inte ens har frågan på bordet.
Min fråga blir då vad ni andra paddlar efter landkarta eller sjökort? Har vi paddlare behov av sjökort i Tyvek eller är det bara jag som efter 40 år i segelbåt bara är gammalmodig?

Alltid sjökort/båtsportkort. Och många fina sjökort på plastpapper finns ju från Hydrographica.

Seallines nya version av kartfodral passar annars perfekt till båtsportkorten.

Mats
 
Tyvek

Håller med trådskaparen att sjökort är bäst på havet. Tyvek är i mitt tycke ett oslagbart material i kajaken. Jag har en del sjökort i Tyvek för västkusten, Stockholm skärgård mm. Köptes för ca 7 år sedan men vet inte om de finns att få tag i nu, bara att googla.
Lycka till med letandet.
/Borlar
 
Sedan flera år tillbaka så är båtsportskorten gjorda i ett material som tål fukt och slitage väldigt bra, och det går bra tt dela på traven med kort och bara ta med de blad Du behöver för Din tur så spar Du vikt och utrymme.

Kan bara instämma med de ovan som säger att riktiga sjökort är bäst och just sån information som fågel/sälskyddsområden och landstigningsförbud är viktigt att veta för de gäller även kajakpaddlare!
 
Paddlade i S:t Anna/Gryt i förra veckan. Stoppade Calazokartan i SeatoSummit A3 fodralet men jag stoppade även i sjökortet på baksidan. Bara att vända på fodralet för att byta karttyp. Insåg att sjökortet nästan alltid var uppe. Tror det delvis beror på att sjökortets vatten är vitt och därmed mer lättläst för mig. Såg också att Calazokartan är ofullständig när det gäller fågelskydd. SO Harstena ligger Yttre Kampön där står det bara "Fågelskyddsområde" i svart. Ingen tid och inget område inritat.
Ska nog jaga efter kartorna som Borlar nämner.
Tack för att kommentarer
 
Själv hade jag velat ha en paddelversion av de bägge: gröna kartan på land, och sjökortet på vattnet. Och lika lätt att välja område och ladda ner som pdf som den gröna kartan nu är hos Lantmäteriet. För materialet i själva kartan spelar mindre roll för mig eftersom det finns bra kartfodral.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...