Bakbroms ligger på

Jag har köpt en ny MTB, efter att ha vart ut i skogen med den ligger bakbromsen på lite hela tiden, det går att cykla med det är trögare såklart.

Är detta något som borde vara lätt att fixa eller behöver jag ta mig till verkstan(XXL's serviceus) ?

Det är en Hyudralisk skivbroms.
 
Jag har köpt en ny MTB, efter att ha vart ut i skogen med den ligger bakbromsen på lite hela tiden, det går att cykla med det är trögare såklart.

Är detta något som borde vara lätt att fixa eller behöver jag ta mig till verkstan(XXL's serviceus) ?

Det är en Hyudralisk skivbroms.

Låter som oket ligger på skivan. Lossa skruvarna till oket lite och försök centrera det. Man kan se från ovansidan hur skivan ligger i oket, så kolla där först om det ser ut att skivan ligger på. Det är pilligt men det går...
 
När skivbromsar ligger på så är ofta problemet byrålådeeffekt p g a skit. Rengöring och återmontage rekommenderas. Tycker du att det verkar för svårt gå till en verkstad, men jobbet i sig är inte speciellt svårt, du behöver lite verktyg, bromsregöringsmedel, ren arbetsplats och lite egensaneringsmedel när du väl fått grejorna på plats. MTB och cykelmekarhandböcker beskriver hur jobbet görs.
go tur
 
När skivbromsar ligger på så är ofta problemet byrålådeeffekt p g a skit. Rengöring och återmontage rekommenderas. Tycker du att det verkar för svårt gå till en verkstad, men jobbet i sig är inte speciellt svårt, du behöver lite verktyg, bromsregöringsmedel, ren arbetsplats och lite egensaneringsmedel när du väl fått grejorna på plats. MTB och cykelmekarhandböcker beskriver hur jobbet görs.
go tur

Ja håller med att helrengöring inte är fel.
Tycker också man ska försöka själv så lär man sig meka på köpet och kan fixa de flesta fel ute i skogen med en litet multiverktyg.
 
Ok, tack för svaren, prövade lossa lite på skruvarna till bromsoket, då rullar det på bra, men oket sitter ju inte helt fixerat då utan är lite löst, kanske inte så bra? Försöka centrera låter som en idé att pröva.

Cykeln är helt ny och endast vart i skogen med den en gång, så rengöring känns inte som det borde behövas eller?
 
Ok, tack för svaren, prövade lossa lite på skruvarna till bromsoket, då rullar det på bra, men oket sitter ju inte helt fixerat då utan är lite löst, kanske inte så bra? Försöka centrera låter som en idé att pröva.

Cykeln är helt ny och endast vart i skogen med den en gång, så rengöring känns inte som det borde behövas eller?

Såvida du inte hela tiden cyklat i lerpölar.. Annars så tycker jag inte det. Lossa oket lite grann, krama åt bromsen och skruva åt, släpp sen. Kolla om det blev centrerat, det är inte alltid det blir, men funkar ofta för mig som har speciella brickor. Det är pilligt men med lite tålamod så går det..
 
Så fort det kommer vatten och grus etc börjar det låta och gnissla. Bromsa några gånger så brukar det ge sig.

Att bromsen fram eller bak ligger på efter du varit ute är vanligt, lättast gör du så att du rengör med vatten och sedan gör du en "kalle anka-justering" som Leo skrev om

Lossa de två skruvar som håller bromsen på plats så den liksom är "lös", tryck in bromshandtaget och håll det intryckt medan du skruvar fast skruvarna igen....släpp bromsen och bromsa en 4-5 gånger och snurra hjulet så brukar det sluta "ta emot på skivan"

Det brukar jag få göra varje gång jag har cyklat ett riktigt pass i skogen/fjällen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Åhh, varför knakar det i min bakbroms? Mountainbike 9
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0
ternstedt Heat Race på röda sten GBG lördag 5/7 Mountainbike 0
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.