40 mil

Jag skall cykla till en kompis för att träna inför en tävling i sommar. Själva cykelturen skall jag företa på min MTB med slicks nån gång i början på juli.
Kalmar till Göteborg, sträckcykling 40 mil.

Nu undrar jag om nån har några bra tips vad gäller träning etc.
 
träning inför 40mil

Jag undrar om du kommer att cykla med eller utan packning. Jag cyklade 65mil på 24timmar.
Jag cyklade med packning och mtb-däck på en mtb. Ett tips som jag själv inte följde,
1- köp en ordenligt gel-fylld sadel såsom Selle Italia Flite Gel, superskön.
2- träna på din balans. Det sista du vill göra är ramla när det går motigt och långsamt pga trötthet.
a-Gör så här, måtta upp ca 200m på en ojämn raksträcka.Där i mellan ska du cykla så långsamt som möjligt utan att tappa balans eller sätta ner din fot
b-Och så här, hitta en mycket ojämn åker järna grästäckt och denna gång hitta en punkt på andra sidan åkern och cykla ditt med blicken låst på punkten du valt, du får inte släppa blicken. Cykla den så ofta du behöver tills du känner att du behärskar situationen väl.


Berätta hur du tänkt lägga upp resan så kan du få mer tips.
[Ändrat av pegeson 2002-05-15 kl 08:52]
 
Upplägg

Hej Paul, bra med tips! Tack.

Jag har inte mer än börjat planera det hela än, är inte direkt van vid långturer så alla tips är viktiga. Jag kommer hur som helst att cykla Kalmar - Halmstad - GBG, en sträcka som blir något längre än att cykla via Borås. Men jag tror att det är mer lättcyklat + att jag slipper motorvägar. Halmstad - GBG är iofs motorväg hela sträckan, men jag förutsätter att jag kan cykla längs kusten upp.

Jag har en Karrimor Marathon 35 som jag kommer att ha packningen i. Så lite packning som möjligt förståss, vätska + energitillskott etc. Skall köra slicks + ev nya drev etc.

Jag har inte SPD-pedaler, något som jag misstänker att jag bör skaffa inför den här turen. JAg skall skaffa det ändå så...
 
liknande funderingar

Jag har liknande funderingar fast jag har tänkt cykla från Karlstad-Gbg-Båstad.

Från Halmstad-Gbg kan du cykla längs Ginstleden. Det sägs vara lite blåsigt på den sträckan eftersom det ligger utmed kusten.

En ryggsäck med lite käk och vatten, verktyg, samt ett ombyte är vad jag tänkt ta med mig. Jag har tänkt cykla sträckan på två eller tre dagar beroende på kompisar som jag ska bo hos på vägen.
 
Mera tips

Jag ser att ni vill använda ryggsäck under en långfärd. Jag rekommenderar att ni fördelar dom 35 litrarna i cykelväskor så att all vikt ligger så lågt som möjligt och befriar era ryggar. Jag använde cykelväskor+ förmycket packning men jag belastade aldrig ryggen så allt utom min rumpa var fräsht.
Hur som helst vill ni inte belasta ryggen under en längre resa.
 
Ryggsäck

Ja, jo det stämmer. Men samtidigt tränar jag inför multisporttävlingar och där är man tvingad att bära ryggsäck med all packning under mycket långa pass.

Kommer dock att packa så lite som möjligt.
 
Motorväg

Tjenare Foss.
Jag råder dig att ta en annan väg än motorvägen.
Om farbror polis står där är du några hundra kronor fattigare. Man får inte cykla på motorvägar.

Jag rekomenderar väg 27. Jag bor på den...
(nästan)

Annars lycka till.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.