Kaskkavagge på skidor

Vårens turidé är att i år starta i Norge och efter Skoaddejavri och Gautelistrakten (vi tältar mest), komma ner på Kungsleden norr om Sälka. Osäker på vad den dalen heter men den ser rimlig ut och jag vill minnas att jag träffat pulkaåkare som kommit den vägen.

Därefter en bit söderut på Kungsleden och så österut genom Kaskavagge och ner mot Nikkaloukta, Möjligen går vi på höjden efter vindskyddet i Kaskavagge ner mot Nikka, men det får i så fall avgöras av väder, snötillgång osv..

Men det är svårt att från kartan avgör om det är en bra idé att ta sig ner med pulka i Vistasdalen!

Finns det någon som kan ge mej något råd om vägvalet och gäller det ngt särskilt i den dalen runt laviner som man borde känna till??

BD6
 
Čievrraláhku är ett tryggt val med nedstigning från renvaktarstugan mot sydost öster om Gármasbákti.
Ont om snö i Vistas och Láddjuvágge är inte ovanligt på vårvintern.

Thure
 
Jo, och det fin skidåkning däruppe så det är nog huvudalternativet. Vi har gått den vägen från Tarfala någon gång. Fast inte med pulka.

Jo, Vistas är osäkert helst för oss som tänker oss senare delen av april men jag är nyfiken om det är någon som vet om det är möjligt att hasa sig ner från Kaskavagge med en pulka och helst då med riktning mot Lisas stuga och inte mot VIstas.
 
Om du menar att ni ska följa Kaskavagge ut till Vistasdalen så ser det ogynnsamt ut på kartan. Har inte följt dalen nerströms vindskyddet vare sig sommar eller vinter o har ingen kunskap om normala snömängder. Däremot framgår det ju klart att det är lavinlutningar på dalens båda sidor o själva dalföret är ju en enda stor terrängfälla. Möjligen är bäcken nerskuren dessutom.
 
Instämmer med enok ändman, även om jag bara passerat här sommartid några gånger. Jag uppfattar jokken nedströms vindskyddet som en gorsa, en kanjon, som är svår eller omöjlig att passera. Sträckningen över Cievrraláhku är ju däremot, som du vet, okomplicerad. Från renvaktarstugan tycker jag att man ska hålla höjd på "hyllan" strax under 1100 meter så långt det går för att undvika skrååkning mot ravinen.
 
Jo, det ser ju ut på kartan som att det kan var "omöjligt" med Vistasalternativen. Det tål att fundera på om Kaskavagge är ett vettigt tur alternativ i västöstriktning på vintern. Man kan ju riskera att fastna i Kaskavagge och därefter tvingas backa ut på Kungsleden igen och då går det fort för många reservdagar i slutet på turen dessutom......

Det lutar åt att det måste hittas ett alternativt till Kaskavagge, som helst inte är Singi-Keb-Nikka. Eller att YR lovar ett långt stadigt högtryck under veckan. Eller så får det bli Sarek igen, men jag är så trött på att det är så struligt att få till det med kommunikationerna.

Tack för svaren!

Bd6
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...