Spann

Hej. Är ny på det här med turåkning men har åkt väldigt mycket längdskidor. Jag har beställt ett par madshus eon som jag fick hem idag. Spannet var inte markerat för min vikt så testade själv med pappersmetoden och dom har inget spann alls. Papperet går inte att rubba så fästvallan kommer ju ligga i hela tiden. Är detta normalt på turskidor? Ska jag skicka tillbaks dom?
 
Funderade också ett tag på att köpa Madshus BC skida och vad jag läst så har EON ett ganska mjukt spann (1.5 camber) och har alltså inte ett lika markerat spann som en vanlig längdskida. I bifogad länk finns en lång redogörelse om EONs egenskaper. Allt beror på vad för slags skida man är ute efter. Tror man kan säga att EON inte är bästa skidan om man ska åka på tur på markerad hård led, då vill man ha en skida med riktigt spann. Åker man mer utanför led och kanske lite lättare telemark på nån fjällsida då kan EON passa bättre. Sen kan du ju såklart köpt en för kort skida i förhållande till din vikt.

https://www.telemarktalk.com/viewtopic.php?t=937
 
Prova pappersmetoden på några andra platser också så du uteslutar att inte bara golvet är ojämt.

Spannet är för mjukt och det kommer påverka skidupplevelsen.

Turskidors spann är precis som för vanliga längdskidor väldigt olika från skidpar till skidpar. Tillverkaren försöker ha ett längd specifikt spann men de har inte så bra tillverkningsprocesser att de kan få fram identiska spann. Därför är det klokt att åka nånstans där de kan sin sak och faktiskt prova ut innan köp.
 
Eon verkar vara en skida det även ska att gå att åka ut för med, http://en-us.madshus.com/nordic-skis/eon-62 Då tror jag att ett mjukt spann är normalt. Som jag förstår det vill folk som åker utför ha markkontakt. Spannet ska inte lyfta dig. Det är nog till för att hela skidan ska trycka ner mot marken när du belastar skidan.
 
Turskidor är kompromisser. Vad vill du prioritera? Dvs glid på platten, utförsegenskaper, bärighet i lössnö osv? Vad har du för bindningar och pjäxor? Längd på skidorna?

Fästvalla, skintec, vallningsfria belag?

Thure
 
Jo det brukar vara fallet...

Hejsan,

Precis som Thure skriver beror det "rätta" spannet på ett par turskidor på vad man är ute efter. Generellt sett kan man säga att turskidor i princip alltid har klart mjukare spann än ett par längdskidor. Hårdare spann kommer ju givetvis ge bättre glid och innebära att vallan håller längre. Men det finns ett antal nackdelar också:

1. Ett hårdare spann kommer medföra att egenskaperna utförs försämras i viss utsträckning.

2. Egenskaperna i lössnö kommer även de bli sämre, även om det i viss mån kan kompenseras av en mjukare spets.

3. Sen ökar ju risken att få bakhalt med hårdare spann. Detta gäller framför allt om man går på tur "off-spår" där snöns egenskaper hela tiden varierar på ett helt annat sätt än i maskindragna spår.

/ Stefan
 
Att turskidornas egenskaper är en kompromiss har ju förklarats ovan. Vill bara tillägga, att om man åker med ryggsäcksvikt från 0 - 20 kg så är det ju omöjligt att få ett perfekt spann för alla vikter. Om man däremot alltid har pulka när man har packning så blir det lättare att få till ett lagom hårt spann.

Min erfarenhet är att man av flera skäl huvudsakligen går på turskidor; det blir sällan fråga om någon egentlig skidlöpning. För en erfaren skidåkare kan det te sig tråkigt att färdas långsamt och i samma spår som skidlöpare ute på kortare snabbturer. Ganska olika upplevelser!
 
Tack för svar

Skidorna är 205cm jag väger 70kg. Bc bindning och alpina alaska pjäxor. Men kommer jag kunna åka med fästvalla på dom? Hur blir det då utför när skidorna är helt platta? Ruggar man med sandpapper som vanliga löparskidor? Hade tänkt köpa åsnes amundsen med dom sålde ut eon för 999. Men amundsen kanske ändå är ett bättre alternativ, får se hur jag gör kanske byter.
 
För det låga priset skulle jag behållit de och kört en säsong, det finns säkert terräng och snöförhållanden då EON passar perfekt.
Amundsen är en skida med hårt spann, här finns risk att du inte kan trycka ner skidan, naturligtvis beroende vilken längd du köper, fast åker du med 20 kg i ryggan så förändras situationen. Som sagt tidigare är alla skidor en kompromiss och man ska fundera på vilka typer av turer man åker.

https://www.utemagasinet.no/Test/TEST-Ski-for-fjellet
 
Rugga är bra....

Skidorna är 205cm jag väger 70kg. Bc bindning och alpina alaska pjäxor. Men kommer jag kunna åka med fästvalla på dom? Hur blir det då utför när skidorna är helt platta? Ruggar man med sandpapper som vanliga löparskidor? Hade tänkt köpa åsnes amundsen med dom sålde ut eon för 999. Men amundsen kanske ändå är ett bättre alternativ, får se hur jag gör kanske byter.

Hejsan,

Ja du kommer helt klart kunna åka med fästvalla på dom. Jag brukar vara lite lat med turskidorna och bara rugga upp dom och slänga på vallatejp. Inte det bästa glidet, men för det mesta fullt tillräckligt med fäste. Enda tillfället då det verkligen blir problem med tok-mjukt spann är om man lägger på klister. Brukar ofelbart sluta med "styltor".

Utförs är det bara bra att skidorna är helt platta.

Men det viktigaste är vilket användningsområde du ser framför dig?!? Då du åker en hel längd kanske det är mer aktiv skidåkning på dagsturer mellan stugor? I sådana fall vill du nog ha en skida med mer riktigt spann. Jag och min fru har dessa som vi bägge är mycket nöjda med https://www.asnes.com/produkt/mountain-race-48-2/

/ Stefan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...