Tips på topptursbindningar

Hej!

Ska köpa mina första bindningar för toppturer. Jag har redan köpt ett par Black diamond Helio 105. Har kollat mycket på Marker kingpin 10 och 13, någon som kan rekommendera dom? Vad är skillnaden på dom två?

Kom gärna med tips och egna erfarenheter
 
Kan inte rekommendera Kingpin. Jag har aldrig haft ett par och kommer troligtvis aldrig köpa ett par heller. Enda feedbacken jag hört är att dom isar igen i tådelen och spaken till gå/åk-lägena.
Känns onödigt tungt för en turbindning och sen måste man gå ur bindningen för att ändra mellan gå/åka

Jag rekommenderar Dynafit. Ska du vara i pist då och då behöver du skistopper (typ radical st 2.0) eller skileash (speed turn) men om du håller dig utanför systemet kan du likväl banta ännu mer vikt och kolla på ATK/Hagan bindningar så länge du inte väger allt för mycket.

Jag har aldrig själv varit med om att dynafits bindningar kompromissar min åkning som några verkar tycka och om jag inte vill riskera att tappa en skida i t.ex. brant terräng så brukar jag låsa tådelen så den inte kan lösa ut vilket för övrigt aldrig skett efter över 200 skiddagar.

Lycka till!
 
Ska du ha en ren touring skida eller kommer du i själva verket spendera en hel del timmar i liftsystem med de här skidorna också?

Om du faktiskt kommer hålla till en hel del pistnära hade jag tyckt kingpin var ett perfekt val. Den är väl på riktigt DIN klassad vilket inte många andra topptur bindningar är.

Skillnaden mellan 10 och 13 är väl i praktiken bara maximal DIN-inställning. Alltså hur mycket stryk kan pjäxan ta utan att lösa ur bindningen. Är du tung, åker aggresivt eller kanske hoppar mycket är 10 som maxnivå fort för lite. Är du liten, lätt och försiktig räcker 10 långt.

Kingpin väger dock betydligt mer än lätta dynafit alternativ. Om du bara tänker tura med skidorna och kommer ha svenska långa anmarcher hade jag gått för ett lättare och dyrare dynafit alternativ.
 
Jag borde kanske ha tillagt att jag kommer att åka en hel del i pisten så en renodlad lätt turbindning passar inte mig. Mycket därför jag har kikat på kinpin.

Skillnaden mellan 10 och 13 är väl i praktiken bara maximal DIN-inställning. Alltså hur mycket stryk kan pjäxan ta utan att lösa ur bindningen. Är du tung, åker aggresivt eller kanske hoppar mycket är 10 som maxnivå fort för lite. Är du liten, lätt och försiktig räcker 10 långt.

Ok jag är ganska lätt (67 kg) men åker ganska aggressivt samt hoppar mycket, så jag antar att det är lika att köra på 13 för att undvika att dom inte löser ut i onödan?
 
Jag kör 90% pist/offpist och åker mycket.
För att få en stabil och lätt topptursbindning köpte jag Marker F12 med nya lättare ramen. Otroligt nöjd då den klarar all min åkning. Det finns lättare, men för mig ingen bättre
 
Jag håller med Kurono.
Kör själv på Radical 2 FT och är mycket nöjd både i pisten och när det turas. Givetvis med skistoper även fast jag inte gör mer än 10-15 åk i pisten med dom på en säsong. Den extra vikten är inget att prata om mot säkerheten att skidorna ligger still i högre grad.

Jag hade inte valt KingPin, främst för att det är en rörlig del med. Har varit med om att armen som justerar häldelen gått av på 1300 meters höjd, ( tur man sett mycket MvGuver) detta är även en risk på de rambiningar som har denna konstruktion. Absolut inget vanligt problem men jag vill gärna minimera risken för att materialet går sönder.

Kan tillägga att Ion bindningen haft problem med att hålla ihop, en testgrupp som hade den förra året hade så stora problem med trasiga delar att G3 skickade en låda med reservdelar så testgruppen själva fick laga bindningarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4
svebur Tips på fina skidturer Turskidåkning 2
Charlotte_LL Tips på påsktur! Turskidåkning 1
aries Tips på byxor Turskidåkning 4
tosch tips på familjetur/semester!? Turskidåkning 2
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
ellavarg Tips på vårvintertur Turskidåkning 12
Tips på stighudar önskas Turskidåkning 16
sailor2 Jotunheimen till påsk - tips på turer? Turskidåkning 1
jakobg Tips på trevlig 6-7dgr skidtur i jämtland/härjedalen Turskidåkning 3
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
taikoncamp Tips på tur kring Keb Turskidåkning 1
akto tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor Turskidåkning 9
Lilja Tips på kängor/pjäxor ? Turskidåkning 1
Tips på tur runt Kvikkjock Turskidåkning 1
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...