Framhjul rullar inte fritt

I helgen gjorde jag som jag gjort många gånger förr.
Tog av fram hjulet och slängde in cykeln i bilen.

När jag skruvat på hjulet igen rullade den inte fritt.
När jag släppte lite rullade det fritt, men hjulet satt löst.

Aldrig varit med om detta förr, någon som vet hur jag skall gå till väga?
 
Skivbroms?

I så fall kan det hjälpa att centrera bromsoket över bromsskivan.
- Sätt fast hjulet.
- Lossa skruvarna till bromsoket c:a ett varv så att oket sitter löst.
- Snurra hjulet och konstatera att det kan snurra fritt. Om inte är det något annat fel.
- Kläm sakta in bromshandtaget tills hjulet stannar. Håll kvar bromshandtaget medan du skruvar fast bromsoket, växelvis åtdragning.
- Släpp bromsen och kolla så hjulet rullar fritt igen.

Detta gäller generellt på MTB. Lite svårt att ge råd utan att veta vilka grejer du har, men ovanstående funkar på alla mina mountainbikes med skivbroms.
 
Har du fälgbroms så kan bromsen hamnat snett.

Alternativt är fälgen assymetriskt centrerad över navet och i så fall kan det räcka med att vrida navet 180° dvs byta sida.

Har du snabbkopplingar? I så fall sätt hävstången på samma sida på fram och bakhjul dvs vä sida.

Om nu inte du har stänskärm och denna hamnat snett.

Thure
 
I så fall kan det hjälpa att centrera bromsoket över bromsskivan.
- Sätt fast hjulet.
- Lossa skruvarna till bromsoket c:a ett varv så att oket sitter löst.
- Snurra hjulet och konstatera att det kan snurra fritt. Om inte är det något annat fel.
- Kläm sakta in bromshandtaget tills hjulet stannar. Håll kvar bromshandtaget medan du skruvar fast bromsoket, växelvis åtdragning.
- Släpp bromsen och kolla så hjulet rullar fritt igen.

Detta gäller generellt på MTB. Lite svårt att ge råd utan att veta vilka grejer du har, men ovanstående funkar på alla mina mountainbikes med skivbroms.

Jag har hydralisk skivbroms.
Jag har snabbkoppling och hävstången är på samma sida fram och bak.
 
Hydrauliska skivbromsar justerar sig själva när bromsbeläggen slits. Men när man transporterar cykeln utan hjul skall man sätta in transportsskydd mellan beläggen för att inte kolvarna och beläggen skall vandra ut.

Detta kanske kan förklara ditt problem?

Thure
 
När du satt på hjulet eller innan kan du försiktigt manövrera in/trycka in kolvarna och beläggen från skivan med en platt skruvmejsel detta för att inte beläggen skall sitta olika långt från skivan från vänster resp höger sida.

Med detta gjort kan du gå vidare med haaks instruktion om det behövs.

Med tiden kan kolvarna behöva motioneras en del då en av sidorna kan få nedsatt rörlighet till följd av smuts och korrosion.

Thure
 
Håkans centeringstips underlättas om du har ett snöre eller rem för att hålla inne bromshandtaget medan du skruvar.

go tur
 
Har du snabbkopplingar? I så fall sätt hävstången på samma sida på fram och bakhjul dvs vä sida.
Hur skulle snabblåsets orientering påverka centreringen?
Snabblåsets dragstång är ju fri att röra sig axiellt, så klämkraften blir densamma på bägge sidor oavsett orientering.
På skivbromshojar kan det finnas en LITEN fördel att sätta snabblåsets spak på höger sida på framhjulet:
https://www.sheldonbrown.com/qr-disk-brake.html

Funkar sällan på bakhjulet på, då bakväxeln är i vägen.
 
Mkt intressant läsning David. Via Sheldons sida hamnade jag på web.archive.org/web/20121005235921/http://www.ne.jp/asahi/julesandjames/home/disk_and_quick_release/

En oroande insikt om risken att framhjulet lossnar om man har skivbromsar. Får mig att vilja kolla snabbkopplingen regelbundet på mina cyklar med skivbromsar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uproot Skevt framhjul går det inte att rikta? Mountainbike 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...