Bakväxel åt skogen?

Mer problem....
2002 05 24

Idag var det ett strålande cyklelväder tänkte jag och tog min Cyclepro och körde iväg. Kör rakt fram (helt normalt) Ser en pinne, kör över den med fram, sedan smäller det till och sedan sitter den imellan bakväxeln och drevet. Bakväxeln böjd. Hur lyckas man med en sådan grej då?

Kan man inte möjligtvis få (gratis) nya grejer av återförsäljaren? Eller går växelörat att bända tillba
ka igen?

Tackar för svar
//Robin
 
böjd bakväxel

Hej!
Jag har själv råkat ut för det några gånger. Jag har bara böjt tillbaka väveln lite försiktigt med fingrarna och det har funkat bra. Kanske inte det en cykelförsäljare skulle rekomendera men växeln funkar utmärkt nu i alla fall.
 
Knäckt växelförare

bobban_algin; sa:
...Kan man inte möjligtvis få (gratis) nya grejer av återförsäljaren?...
Jag har i min galna tonår (läs: för ett antal år sedan) cyklat av två stycken Shimano Deore XT bakväxelförare. (Dock inte samtidigt...)
Första gången hände det när garantin fortfarande var i kraft, och jag fick en ny eftersom den lösa biten av växelföraren (fästet till ramen var brottpunkten) var typ skavankfri. När det hände gången därpå fick jag med god min betala den rätt kostsamma växelföraren. Efter det har jag lyckat hålla mig till att kröka den kedjespännande underdelen, och den har jag då bara böjt tillbaka med typ en polygrip.
 
Är det växelörat eller växeln du har böjt?? Du nämner båda. Om växelörat är böjt kan du ju byta ut det förutsatt att du har ett utbyrtbart såklart (ett som är fastksruvat i ramen. Har du inte det men en stålram (riskablare att rikta ett i aluminium då risken att det går av är högre eller att sprickor bildas) går det oftast att rikta växelörat med en skiftnyckel. Det kan hjälpa att värma om man tycker det går trögt. Har du däremot böjt växeln är det svårare är det bara själva fästbulten som är böjd går ju den att byta, kanske ngn polare till dig har en gammal vxl som du kan sno bulten från, förutsatt att den passar. Men har du böjt till växeln ordentligt är det nog svårt att böja tillbaks den med ett perfekt resultat vilket kan leda till sämre växlingar pga av sämre precision. Mitt råd är då att köpa en ny...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...