24 timmars tävling

Jag ska köra min första 24 timmars MTBtävling i sommar och jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av nån liknande tävling och som har några tips.

Hur gör man med mat?
Hur gör man med sömn? Ska man ta nån timme på natten och sova eller är det bara att köra på?
Hur gör man med lyse? Tävlingen är den 1-2 Juni, vad för lampa behöver man? Hur många timmar ska man räkna att man behöver lampa?

Vore bra om nån delade med sig av sina erfarenheter eller om nån hade något tips...

För mer info om tävlingen: http://www.sldk.org

Mvh
Carpetride
 
Lite tips

Jag körde Röde Tjuren förra året och kan dela med mig lite tips.

1. Sov inget. De som försökte på sig detta hade det väldigt svårt att komma igång igen.
2. Montera en OL-lampa (sån som orienterarna använder) på hjälmen, den kan leverera 20W och det lyser upp bra! Vi körde ju i Hemavan som ligger närmare polcirkeln så det är svårt för mig att ge råd ang. solljuset ;-). Hör dig för med någon Sthlmare.
3. Titta på följande tråd för info ang. mat: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7916
4. Se till att ha med dig rejält med bromklotsar, kedjor, drev m.m. Det gick en hiskelig massa prylar för folk då vi körde en hel del i decimeterdjup lera.
5. Se till att ha mycket klädombyte, det är alltid skönt att kunna få på sig torra kläder.
6. Kör med gore-tex strumpor eller snika med plastpåsar om fötterna.

Hoppas detta hjälper en bit och lycka till med tävlingen!
mvh Anders
 
Tack för tipsen. Imponerande att du klarade Nonstop!

Banan som jag ska köra är planerad att vara 10km och det kommer väl ta mellan 35-70min/varv och beroende på åkare och vad klockan är. Så man kommer ha möjlighet till mat ofta.

1. Okej, ingen sömn.
2. Har en Mila med två lampor, 5,10 eller 20. Den borde fungera perfekt. Det gäller bara att ha ett rejält batteri. Det blir drygt 6-7 timmar utan sol, 2200-0400.
3.Tack för tipset. Nyttig läsning.
4. banan kommer vara teknisk, tror inte det blir såå lerigt. Har skivbromsar så man borde inte behöva bry sej om bromsarna. Blir till å ha med sig en extra kedja, och kanske däck/slang...

Tack så mkt för tipsen...

Mvh
Kalle
 
Halvfullt i soloklassen

Bäst att ni snabbar på med anmälningarna till 24 h tävlingen. Hälften av platserna har redan gott. I lagklassen finns det gott om plats.

Mer info om Rudan 24 h finns på hemsidan http://www.sldk.org

Vi ses på startlinjen...

/Thomas Lummi
Stockholm Långdistansklubb (arrangören)
 
Carpetride; sa:
2. Har en Mila med två lampor, 5,10 eller 20. Den borde fungera perfekt. Det gäller bara att ha ett rejält batteri. Det blir drygt 6-7 timmar utan sol, 2200-0400.
Mvh
Kalle

Kanske är jag som kommer ihåg förra sommaren fel, men är det inte ganska ljust då? Någon som har koll på solljus/tid historik?

4 på morgonen har man ju rultat hem många gånger, och då brukar det vara ljust i skogen :)

/Mattias
 
Kom på en sak

Man kanske skulle ställa upp *ler*

Hur förbereder man sig för en 24h tävling träningsmässigt. Långpass +10h långa? Konditionsträning är väl bara ett plus...

Den mentala träningen måste väl vara minst 60% av hela loppet...

/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.