Använder du hjälm vid vardagscykling?

Ska det optimeras så ska det

Det ekonomiska argumentet kan man förstås applicera på många andra "riskfyllda" företeelser i samhället. Ska det vara tillåtet att röka, dricka alkohol, som fotgängare passera vägar på andra ställen än övergångsställen, åka offpist, äta onyttigt, spela fotboll m.m. m.m.

Det ekonomiska argumentet är vanskligare än så.
Det vettigaste vi kan göra är ju i att snabbdö strax innan vi börjar kosta pensionspengar och åldringsvård. Alltså är det ur ett samhällsekonomiskt perspektiv inte lämpligt för vuxna att använda hjälm vid någon aktivitet. Man bör även röka och dricka mycket sprit eftersom det förkortar livstiden (samtidigt som man får njuta mer) och minskar kostnader för pensioner och åldringsvård samtidigt som det genererar ganska rejäla skatteintäkter.
:)
 
Jag skiter i olycksstatistiken.

Om jag ramlar igen vill jag ha hjälmen på, ingen statistik, inga hänvisningar till att cyklandet i Australien minskade efter införande av hjälmlag eller påpekande om att "min kompis farfar ramlade med hjälm och han dog ändå" kan ändra på det faktum.

Jag använder alltid hjälm.

Önskar bara att det inte vore så meckigt när jag skall handla, jag vill inte bära med mig hjälmajäveln och vill inte heller låsa fast den i cykeln.
Alltid när jag skall låsa cykeln ramlar hjälmen av styret eller glider på underarmen och slår i låset.

Jag är trött på cykellampor, hjälm och att behöva byta om eftersom det är slaskväder när jag sticker iväg.

Men...

...jag använder alltid hjälm.
 
Jag skiter i olycksstatistiken.
Om jag ramlar igen vill jag ha hjälmen på, ingen statistik, inga hänvisningar till att cyklandet i Australien minskade efter införande av hjälmlag eller påpekande om att "min kompis farfar ramlade med hjälm och han dog ändå" kan ändra på det faktum.

Och det är väl antagligen det absolut bästa argumentet för hjälm: man bär den för att man själv vill. Jag har hjälm för att jag cyklar i stan, gillar att cykla rätt fort, och för att det är en billig försäkring den dagen jag inte bara slår i ett knä. Något vidare bök tycker jag inte att det är till vardags i alla fall - jag låser fast min i cykellåset.
 
Stjäls det hjälmar?

Några batterilysen och några pumpar har jag blivit av med och en väldans massa ventiler, men någon hjälm har jag aldrig blivit av med. Men när jag ställer cykeln hemma i cykelkällaren tar jag med hjälmen in i bostaden. Men när parkerar någon annanstans låter jag hjälmen hänga på styret.

Per
 
Det ekonomiska argumentet är vanskligare än så.
Det vettigaste vi kan göra är ju i att snabbdö strax innan vi börjar kosta pensionspengar och åldringsvård. Alltså är det ur ett samhällsekonomiskt perspektiv inte lämpligt för vuxna att använda hjälm vid någon aktivitet. Man bör även röka och dricka mycket sprit eftersom det förkortar livstiden (samtidigt som man får njuta mer) och minskar kostnader för pensioner och åldringsvård samtidigt som det genererar ganska rejäla skatteintäkter.
:)

Man dör dock inte tillräckligt fort av t ex rökning, kostnaderna överstiger vida inkomsterna. Däremot kan man ju argumentera mot en lag, genom att det fria valet kan vara bra för det naturliga urvalet.
 
Lite märkligt att man betraktas som korkad om man inte använder hjälm varje gång man sätter sig på cykeln.. för mig är cykling en extrem lågriskaktivitet men det är kanske ett symptom på den moderna människans iver att alltid omgärda sig med skyddsnät av olika slag?

Men en fråga jag inte fått svar på är om man i varje företeelse som kan innebära någon risk bör lagstifta och reglera? Jag nämnde tidigare halkolyckor där omkring 25000 människor varje år får söka sjukhusvård. Det kan ju låta än fånigare att lagstifta om användning av broddar vintertid, men principen är ju densamma och om man kan visa att halkolyckor minskar drastiskt kanske det kan vara motiverat?

För mig handlar frågan snarare om vilket samhälle vi ska ha. Ska människor få bestämma över sina egna beteenden även om det kan innebära risker? Eller ska samhället till varje pris skydda sina medborgare, för med samma frenesi som en del argumenterar för hjälmlag, kan man även använda om en rad "riskfyllda" beteenden.

Det bästa argumentet för att använda hjälm har dock Martin redan nämnt; "man bär den för att man själv vill" och gör man det så tycker jag allt borde vara lugnt. Man behöver faktiskt inte bli indignerad och misslynt över att en del gör ett annat val för det har dom faktiskt inget att göra med.
 
Har alltid hjälm när jag cyklar. Det är ett helt egoistsikt val där min egen säkerhet som går först. Ingen statistik eller forskning baserad på hur många som dör/skadas är inte direkt avgörande för mig.
Enstaka händelser i min omgivning kan påverka mig som när min särbo förra våren tog ut sin sommarcykel för första gången på våren och glömde bort att bromsarna tog olika än vintercykeln ... startade och rullade sakta ... sladdade i gruset och välte, slog i huvudet och hjälmen sprack. Sådant kan ge mig extra argument och påverka mig i någon mån men inte vara helt avgörande huruvida jag väljer att använda hjälm eller inte.
Det är för min egen trygghet och dessutom är jag bekväm så att jag inte vill behöva bry mig om att kalkylera med risken när jag rullar till ICA jämfört med när jag cyklar fortare och längre. Alltid hjälm gör det enkelt för mig ... på samma sätt som att jag bestämt mig för att alltid bära isdubbar på sjöis, bilbälte när bilen rullar och flytväst på båt.
Jag är dock samtidigt medveten om att det är lite motsägelsefullt då jag trots detta t.ex. aldrig har hjälm när jag åker långfärdsskridskor.

Jag är lite kluven till lag om hjälmanvänding. Mitt val och förhoppningsvis sunda förnuft bör i grunden vara det som gäller. Det ska inte vara rebelliskt och tufft att brut mot lagen och inte ha hjälm. Men samtidigt inser jag att valet att inte använda hjälm faktiskt påvekar en rad människor omkring mig ... anhöriga, den andra som ev varit inblandad i olyckan, vårdplats mm. Känslomässigt känns dock tvång som fel väg att gå ... förnuftsmässigt är det en svårare fråga.
 
Använder sedan några år tillbaka alltid hjälm när jag cyklar. Började när jag bodde i London, där kände man sig ganska utsatt. Vågar hålla högre tempo i terräng och trafik med hjälm = roligare också. I somras när jag kraschade och fick frakturer i i bäcken å lårben touchade huvudet lite lagom i asfalten, skönt att slippa en skada i skallen också.
 
Värt att skyddas?

En bra cykelhjälm kostar nånstans mellan 500 och 1000 kr.
Om det man har i huvet är värt mindre än detta belopp så lönar det sig inte att köpa hjälm!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.