STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag var på sylstationen samma helg som renoveringen invigdes i vintras. Bedrövligt tycker jag. Inget självhushåll i huvudbyggnaden och matsalen renoverad enligt "ljust och fräsch" där rummet / inredningen nu visuellt skriker om uppmärksamhet och tar bort fokus från den fantastiska omgivningen. I en sådan miljö ska man skapa innerum och arkitektur som försvinner och inte tar plats. Nu har man gjort precis tvärtom.
 
Gillar inte alls rådande trend. Att alla fjällstationer ska likna stadslivets restauranger. Jag som bor i sthlm flyr ju staden ut till naturen för att komma bort från trafik, bekvämlighet, restauranger osv. Men jag antar att folk som vandrat 16 km utan någon särskilt tung packning inte orkar laga mat när dom väl kommer fram.

Jag hade gärna sett att utvecklingen gick åt det motsatta hållet, mer avskalade, spartanska stugor så som fjällstuga 65. Man kommer närmare naturen så än att kliva in i ett malplacerat hotellkomplex mitt i vår vackra fjällnatur. Det är därför jag numera väljer bort leder till förmån för ex.vis Sarek - som det blir i år igen.

Jag skulle nog till och med vilja vara så hård att säga att man knappast kan kalla det fjällvandring att gå mellan olika hotelliknande komplex, där packningen består av VISA-kort och mobiltelefon. Det är snarare en promenad i natur med efterföljande restaurangbesök och hotellövernattning. Det är så klart njutbart för vissa, men knappast fjällvandring i mina ögon.

Hoppas att STF vet om kritiken och besannar sig på övriga platser i fjällen. Hotell och restauranger finns det redan gott om för den som är intresserad av den typen av semester.

Men jag skulle tyvärr inte bli förvånad om utvecklingen går åt motsatt håll, snart ser fjällstugorna ut som barerna i Åre under vintern - med afterski-band och ölhävartävlingar. Och obligatorisk spa-avdelning med extra allt.
 
Det finns ju fler ställen än Jämtlandstriangeln

Jag kan visst förstå alla er som vill ha avskildhet och enkelhet på er vandring men då kanske inte Jämtlandstriangeln ändå är bästa alternativet? Det har ju redan under lång tid varit den mest vandrade fjällsträckan av alla. Det finns ju så många andra ställen att gå på där de traditionella stugorna finns. I Jämtland finns till exempel den fina rundan Vålådalen-Stendalen. Jämtlandstriangeln fyller en annan funktion, nämligen ett insteg till vandring för dem som inte är så vana. Det är positivt för folkhälsan att fler människor tar sig ut i naturen, må så vara om det behövs en god restaurangmåltid som lockbete på slutet. Några kanske får blodad tand och söker sig till mer äventyrliga platser efter hand? Det finns ett inslag av elitism i detta med att allt skall vara så besvärligt som det bara går. Det är positivt om fler rör på sig!
 
Det finns ju lite olika sätt att se på utvecklingen och det ena tycker jag inte utesluter det andra.

Det är ju också så att vi som bor ute på vischan inte bara vill vara rekvisita och tillhandahålla ett orört reservat för stressade storstadsbor så att det sker en utveckling där också lokala aktörer vill vara delaktiga är fullt naturligt.

Nu kan jag inte uttala mig om Sylarna i sig, men ser man på t ex Sáltoluokta, så har ju fjällstationen STF Saltoluokta med dess, för fjällstationer, höga standard gjort att pengar också trillar ner i den lokala ekonomin t ex genom att man köper lokalt fångad fisk eller andra tjänster från Sáltoluokta, Björkudden eller andra visten i närheten. Att gynna lokal ekonomi är för övrigt ett av grundkriterierna för Natures Best certifiering; eller som de skriver:
"Ekoturism är att förankra turismen lokalt. Naturskydd blir lätt ett slag i luften om traktens människor är emot det. Att kunna dra nytta av turismen är ofta en positiv drivkraft.
Varje arrangemang ska därför bidra till resmålets ekonomi – övernattningar på orten, lokala guider och lokalt inhandlade varor och tjänster. Ju mer desto bättre."


Sen bör det ju förstås göras på ett smakfullt sätt. Där arbetar vi inom besöksnäringen i Sverige snarare i riktning mot småskalig ekoturism (till skillnad från t ex Finland som har ett mer massturistiskt fokus). Personligen tycker jag det också är väldigt viktigt att som turist och besökare i ett område gynna den lokala ekonomin eftersom det då skapas ekonomiska skyddsvärden som fungerar som motpol mot t ex skogs- och gruvintressen.
 
Helt rätt, Le Troglodyte!

Mycket bra påpekande: "Det är ju också så att vi som bor ute på vischan inte bara vill vara rekvisita och tillhandahålla ett orört reservat för stressade storstadsbor så att det sker en utveckling där också lokala aktörer vill vara delaktiga är fullt naturligt." Det är viktigt att människor i glesbygd kan dra nytta ekonomiskt av naturturismen.
 

avslutad210712

Gäst
Där jag bor finns det isbrytarturer på vintern. Merparten av de som åker med den flyger från Asien, åker buss 20 mil enkel väg och åker sedan på en tur med isbrytaren. I år var 10000 turer förbokade innan säsongen. Och inte tillfaller speciellt mycket av de pengarna det lokala näringslivet. Ett exempel på en lyckad och hyllad turistsatsning enligt många.

När jag flyger ner till Sthlm eller till Gran Canaria på vintern så betraktas jag som ett miljösvin och skall beskattas.

Kör jag bil till jobbet skall jag beskattas för att jag är ett miljösvin.

Kör lokalbefolkningen skoter är de miljösvin.

Hyr ett turistföretag ut skotrar till turister så är det en lyckad turistsatsning.

Uppenbarligen anser många att orörd natur är onödigt bara man kan tjäna pengar på den.

Nej jag är ingen storstadsbo som behöver komma ut i naturen för att uppleva orördhet. Jag bor mitt i den och tycker fortfarande att naturen skall bevaras betydligt mer orörd än vad många av de nuvarande turistsatsningarna gör.
 
Nu har jag endast passerat Sylarna under den tid på året då stationen är stängd, så min syn är mer allmän.

STF är en medlemsdriven organisation och utvecklingen av Sylarnas Fjällstation förefaller vara enligt den verksamhetsinriktning som beslutats:
"STF ska stå för en inkluderande turism som välkomnar alla och vi ska utveckla vår verksamhets samhällsrelevans, lönsamhet och medlemsnytta samtidigt som vi tar ett miljömässigt och socialt ansvar i allt vi gör."
"För att möta urbaniseringen ska STF dels guida till tätortsnära natur- och kulturupplevelser dels erbjuda övernattningsmöjligheter i hela Sverige som tillfredsställer den moderna människans behov av upplevelser."


Man kan tycka detta är rätt eller fel, men om man vill påverka så gör man ju det rimligen som aktiv medlem i STF genom att väcka motioner, delta i årsmöten etc. Sedan är ju många av STFs anläggningar under franchise (vet ej om det gäller Sylarna) vilket kan försvåra det hela lite. Men kortfattat, om en majoritet av STFs medlemmar är emot den utvekling som sker likt den vid Sylarna så kommer de förslagen inte att röstas igenom. Förutsatt att anläggningen ägs och drivs av just STF själva.

Sedan kan jag hålla med om att det inte är orimligt att även de som inte vill äta i restaurangen har god möjlighet att nyttja självhushållskök etc mot erlagd serviceavgift. Något för alla helt enkelt så de flesta blir nöjda.
 
Där jag bor finns det isbrytarturer på vintern. Merparten av de som åker med den flyger från Asien, åker buss 20 mil enkel väg och åker sedan på en tur med isbrytaren. I år var 10000 turer förbokade innan säsongen. Och inte tillfaller speciellt mycket av de pengarna det lokala näringslivet. Ett exempel på en lyckad och hyllad turistsatsning enligt många.

När jag flyger ner till Sthlm eller till Gran Canaria på vintern så betraktas jag som ett miljösvin och skall beskattas.

Kör jag bil till jobbet skall jag beskattas för att jag är ett miljösvin.

Kör lokalbefolkningen skoter är de miljösvin.

Hyr ett turistföretag ut skotrar till turister så är det en lyckad turistsatsning.

Uppenbarligen anser många att orörd natur är onödigt bara man kan tjäna pengar på den.

Nej jag är ingen storstadsbo som behöver komma ut i naturen för att uppleva orördhet. Jag bor mitt i den och tycker fortfarande att naturen skall bevaras betydligt mer orörd än vad många av de nuvarande turistsatsningarna gör.

Det bör påpekas att vissa av åsikterna ovan (gissa vilka) kommer från journalister, politiker och andra tyckare i Fjollträsk och övriga kommer från verklighetens folk på landsbygden.
 
… vad man kan förvänta sig som rörelsehindrad i naturen.
Lika behandling och rättigheter till/i annans land/natur som för resten av oss medborgare,
dvs fullt ut - i enlighet med Allemansrätten.
Det är väl så det brukar sägas från våra PK politiker och från handikapporganisationernas företrädare.
Speciellt under ett valår...


Personligen skulle jag hellre se att våra vandringsintressanta områden skulle vara ungefär lika obebodda
och oexploaterade som Antarktis. Helt reserverade för enskild oledad vandring, dvs såväl springande,
cyklande, flygande, kommersiellt organiserande etc. som andra former av onormal framfart skulle vara
totalförbjuden.

Alternativt - precis tvärt om: Allt skulle vara tillåtet!
(Själv skulle jag då välja bandvagn - oberoende av årstid.) ;-)

Mellantinget som vi lever med nu är ju definitivt inte "Lika för alla!"
 
Det finns ett inslag av elitism i detta med att allt skall vara så besvärligt som det bara går. Det är positivt om fler rör på sig!

Nej, det handlar inte om elitism. Den heligaste av alla kor i vårt samhälle idag är konsumtion. Den går före allting, ingenting är viktigare. Överallt är man en konsument i första hand, till och med i vården och skolan är man kund idag. Är det så konstigt om vi som har andra värden i livet vi sätter högre värnar de ynka platser där man fortfarande slipper vara konsument. Jovisst, det finns andra platser än Sylarnas fjällstation (som jag själv aldrig har och aldrig kommer att besöka), men kärnfrågan handlar knappast om just Sylarna, utan om trenden där STF, som från början var en ideell organisation som främjade fjällturism, idag sakta förvandlas till ett kommersiellt företag som serverar sprit och säljer sängplatser till dollarturister.
Varför måste fjällen anpassa sig efter konsumister? Vore det inte bättre om konumisterna anpassade sig efter fjällen?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...