Är det hyfsat lätt att byta styre?

God kväll!
Skulle behöva lite rådgivning. Jag har en helt ordinär cykel, "citybike" skulle jag gissa att det kallas. En sjuväxlad med fot- och handbroms. Har alltså ett bromsreglage på vänster sida av styret och ett växelreglage på höger sida. Vet inte vad typen växelreglage heter, "vridväxel"? Man växlar alltså genom att vrida på en "klump" på styret, typ..

Nu skulle jag vilja byta ut mitt raka styre mot ett fjärilsstyre, butterflystyre, för att kunna variera position lite och kanske slippa få så ont i handlederna. Tycker dessutom att styret är så brett, vill ofta sätta händerna in mot mitten men det är lite trångt. Jag kör med styrväska och ringklocka, har för övrigt inga prylar där.

Min fråga är, kan jag bara liksom dra/skruva av reglagen och sätta på dem på nytt styre? Eller hur funkar det? Jag har ingen aning om hur det ser ut inuti växelgrejen.

Någon vänlig själ som kan bidra med sitt kunnande? Tar också tacksamt emot synpunkter på om jag kan beställa nästan vilket styre som helst, eller måste jag tänka på nåt där med? Material, dimension eller nåt? Tycker de ser snarlika ut allihop, när jag googlar.
 
Just styre har jag bara bytt en gång, men jag har meckat en hel del annat med cykel, och jag tror inte det blir ett problem att byta själv.

Men det förutsätter att du är lite tekniskt lagd, och håller koll på hur sakerna sitter ihop så att de monteras rätt på nya styret. Ett tips jag fick lära mig en gång för länge sedan är att plocka av en sak i taget, och lägga allt du plockar av i en lång rad, så att ordningen är uppenbar. Då slipper du hålla koll på ordningen, och kan koncentrera dig på att memorera hur sakerna satt.

Ett annat tips är att använda bra verktyg, polygrip är inte ett bra verktyg. Och inte skiftnyckel heller, om där är några muttrar skall du ha passande ringnycklar (eller liknande) och till skruvar skall du ha passande skruvmejsel.
 
Ska vara lugnt, bara att skruva av växelreglage & bromshantag med små insex-nycklar och sen montera på fjärilshandtaget.
Du kan ju kolla diametern på gamla styret innan du beställer nya men brukar vara standardmått.
Eventuellt kan du vilja byta styrstam sen också, tex lite längre med annan vinkel, lite beroende på hur det känns.

(Om du hade velat byta från rakt styre till bockstyre vore det mer komplicerat, då brukar man få byta reglagen )
 
Vridreglage kan vara omöjliga att passera böjar på styren med. Annars funkar nog de råd du fått innan. Måsvingestyre kan vara bra alternativ.

Thure
 
Tack för era svar!
Då ska jag skaffa nytt styre och försöka mig på bytet själv. Ska överväga ditt förslag också Thure, den typen styre är dessutom lättare o snabbare att få tag i.
Ha en trevlig sommarkväll!
 
Du har två diametrar att hålla reda på, diametern på greppytan och diametern där styret fäster i stammen.

"Familjen" raka/platta styren har 22,2 mm greppdiameter och bockstyrefamiljen har 23,8 mm.

Raka styren kan ha 25,4 eller 31,8 mm diameter vid styrstammen.
Bockstyren kan ha 26,0 eller 31,8 mm.
(Finns även 35 mm, men den är inte så vanlig ännu)

Mest sannolikt är att du har 22,2/25,4 mm, vilket är den enda dimension jag sett fjärilsstyren i. Och en vanlig dimension för "North Road bars", vilket jag antar är vad Thureb menar med måsvingestyren.
Vridväxlar kommer inte förbi böjar på ett styre, men passar bra på ändarna av fjärilsstyren.
 
bar-ends

Kan inte så mycket om att byta styren men är syftet att variera handgrepp så kan ett enklare och billigare alternativ vara att montera "bar-ends" som finns i raka och krökta varianter. Bar-ends är en vinkelrät pinne man fäster längst ut på styret för att t ex på ett rakt styre kunna cykla med tummarna framåt istället för innåt, om du förstår hur jag menar. Ett skönt alternativ som jag direkt monterade på min pendlarcykel, särskilt om man står upp i uppförbacke.
De fästs runt befintligt styre, ofta med insex och man kan får skära bort yttersta biten stoppning eller trä den längre in på styret för att kunna fästa sina barends- Vet inte vad de kan heta på svenska, har hört folk som raljant kallar dem köttkrokar.

Lycka till!

/Patrik
 
Som Thure påpekade just det att du växlar genom att vrida handtaget gör det svårt eftersom den antagligen inte kan passera börjar på styret (twist-shift heter väl den). Mekanismen är ju ett kort rör som skjuts på styret, som är svårt att skjuta runt krökar på ett styre. "Vanliga" växelreglage där man trycker på små spakar för att växlar har inte samma problem. Lägg upp en bild på ditt styre med växelreglage så kan vi lättare ge tips. Det låter lite kör inte igång innan du vet att det funkar.

Själva bytet i sig är säkert inte så svårt för den lagom händige. Det svåraste med att meka cykel är att veta vilka olika standarder som påsar ihop. Det finns tex flera olika diameter på styren och styrstam att få rätt.

/A

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
 
Barends medd handstöd

är syftet att variera handgrepp så kan ett enklare och billigare alternativ vara att montera "bar-ends" som finns i raka och krökta varianter.
+1 på "barends" istf att byta styre
Och då allra helst barends med handstöd, typ Ergon GP3
HTB1WWOpGXXXXXcTXXXXq6xXFXXXv.jpg

http://www.ergon-bike.com/de/product.html?a=griffe&w=touring#gptouring-series

De är ganska dyra, men de jag vet som har bytt till dem har varit nöjda och tom tyckt att de har varit prisvärda.
Ergonhandtag säljs på många ställen, ffa av tyska näthandlare, tex här:
https://www.bikester.se/search.html?id=0&strSearchQuery=ergon+gp3
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Trafikverkets karta över Svenska vägar och deras vägbeläggning. Här är en länk :-) Långcykling 1
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
m16eb Väldigt billig Kona Sutra. Vad är det som inte stämmer? Långcykling 5
Linda L Luleå - Umeå, hur jobbigt är det? Långcykling 4
niking Jobst Brandt är död Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
Erkabubben Kedja, kassett och vevparti - hur ofta är det värt att byta? Långcykling 14
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
monnes Vad är det som är så bra med Surly long haul trucker? Långcykling 11
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
monnes Är Tjeckerna värda min tid? Långcykling 13
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Martin_GBG Är vi skapta så olika ? Långcykling 34
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
Zarkan Är cykeln för stor? Långcykling 5
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
Foehammer117 Hur du slipper mat kostnaden när du är hemma och sparar för nästa resa!!! Långcykling 29
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
otränad Säg att jag inte är dum i huvudet... Långcykling 46
-vickan- Vad är era bästa cykelmärken? Långcykling 1
lovisahaha är denna ramstorlek rätt för mig? Långcykling 2
skiman Min "Bike friday" är på väg Långcykling 7
Vildkatt Är Regnpocho att rekommendera? Långcykling 15
Vildkatt Är det värt att satsa på XT-nav? Långcykling 7
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
frehje Clips, vad är det? Långcykling 16
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
talltopp Är Thorn prisvärd ? Långcykling 5
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
kalkylia Hur långt är det från Skogås-Nynäshamn? Långcykling 14
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
avslutatmedlemskap0601 Amerikan som är ute under tiden Bush är president? Långcykling 2
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
vid kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,Kylan? Långcykling 11
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
Albertsson Vilka månader är bäst i Afrika ? Långcykling 1
freewheeler62 Norge är inte platt! Långcykling 4
magrom Är Crescent Abisko bra? Långcykling 0
avsl0912 VÄRLDSREKORDET ÄR KLART!!!!!!! Långcykling 15
nilsenman Är Koga-miyata worldtraveller bra? Långcykling 0
hansthomas Är det här en bra cykel? Långcykling 3
boija Nu är målet nära... Långcykling 0
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
utflyktsintresserad brittiska cykelmärken - vad är vad? Långcykling 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...