Vandra i tights - erfarenhet med mygg?

Hej!

Igår kväll när jag satt och letade efter ett par byxor till fjällturen i sommar (13-19 juli, Abisko - Nikkaluokta) såg jag flertal tights. Då slog det mig, går det inte vandra i ett par tights + ett par tunna shorts om solen kommer fram? Självklart har jag med mig regnbyxor men om det vore så att värmen skulle slå till vore tights inte varit helt fel. Men nu till min fråga... myggen.

Har du eller känner du någon som har vandrat i tights utan att bli biten av de eländiga myggen? Skriv även gärna modellen på byxan så andra i framtiden kan leta efter liknande modeller. Värt att tillägga, compression tights är lite tjockare vilket är intressant.

Följdfråga: Om du testat tights, var de bekväma att vandra i?
 

avslutad210712

Gäst
Under fjolårets vandring gick jag/vi i såna här

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17667&plats_id=1575

Fungerade perfekt men då skall man tänka på att fjolårets sommar var riktigt varm så hur det fungerar när det är lite kallare vete tusan. Myggen var inget problem men bromsarna bet rakt genom tyget och det var mycket broms där vi gick.

Sen skall man tänka på att slitstyrkan inte på något sätt kan jämföras med slitstarkare tyg/sömmar. En dryg veckas vandring på kalfjället med bara några km vandring i fjällskog hade slitit en hel del på framförallt sömmarna längst ner på benen.
 
Dobson R90 runner.

Hej,

Testade med ett par klassiska Dobson löparbyxor vid en vandring för typ 10 år sedan. Nu är ju de lite tätare än ett par tights, men några problem med myggen var det aldrig.

Dock hade även jag problem med slitstyrkan. Blev hål i baken då jag satt på en skrovlig sten bland annat.

/ Stefan
 
Jag går i 3/4 löpartights, tunna som skjutton, tror de heter Pro9 ifrån Intersport.

Det funkar finfint för mig, jag har gått tre säsonger på fjället, ca 20 dagar, igenom ris och på högfjället.
När jag rör på mig blir jag ordentligt varm, så jag har inte tyckt att det blir för kallt. När det regnar kommer regnbyxorna över och jag slipper en massa tyg som drar åt sig lera osv nere vid fötterna.

Mygg biter rätt igenom, men när man kommer upp lite så blåser de oftast bort, eller så får man ta på sig regnbyxorna som skydd. Testa, de väger ju ingenting så du kan ta med de vanliga byxorna också om det inte skulle funka för dig.
 
Eller (som jag tipsat om i din tidigare tråd) så använder du ett par mer löst åtsittande träningsbyxor i snabbtorkande material. Dessa brukar inte myggen bita igenom.
 
Håller med

Jag kan bara hålla med xtrem. De byxorna är suveräna har använt dem i flera år vid många fjällvandringar och andra turer. Hur sköna som helst.
 
I somras testade jag att vandra i mitt tunnare Aclima underställ, vilket blir ganska likt tights. Inte snyggast på fjället direkt, men vad spelar det för roll. Det var väldigt skönt att vandra i både i solsken och lite kyligare väder. Kall temperatur är inget problem, det är bara att ta på sig de byxor man har med sig ovanpå.
Problemet kommer, som du är inne på, med insekterna. Såvida du inte är en frusen person tror jag det blir för varmt att vandra i tighta byxor som står emot mygg och liknande. I år tänkte jag istället prova det som friluftsrookie förslår. Ett par tunna Pro Touch tränings/löparbyxor köpta på Intersport för 300:-. Väger runt 200gr bara och den täta väven som stoppar en del vind borde även stoppa mygg. Under de blir det shorts istället för kalsonger så jag enkelt kan justera klädsel efter väder. 3/4 tights kan säkert vara ett alternativ till shortsen.

Gällande slitstyrka så beror nog det mest på gångstil och ifall man håller sig på led eller inte. Mitt underställ är knappast särskilt slitstarkt då det är gjort i ull och är väldigt tunt. Det höll ihop utan som helst problem från Abisko till Kvikkjokk genom många kilometer skog. Utanför led skulle det däremot ta mer stryk.
Vid raster satt jag alltid på mitt liggunderlag.
 
Senast ändrad:
Ser lovande ut det här med tights! Får helt enkelt bli att man slänger ner ett par lite tjockare tights för att testa när man väl är där. Istället för vindbyxor tror ni det går att vandra i ett par sådana här kompletterat med ett underställ i syntet/merinoull? Har nämligen redan ett par liggandes hemma, vore dumt att köpa saker i onödan.
 

avslutad210712

Gäst
Jag kan bara hålla med xtrem. De byxorna är suveräna har använt dem i flera år vid många fjällvandringar och andra turer. Hur sköna som helst.

Har haft ett par såna på en vandring för några år sedan. Numer är det mina vardagsbyxor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Drigpon Vandra i abisko-nikkaluokta i löparskor, lämpligt? Kläder 2
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
MarkusN Regnbyxor att vandra i/vandringsbyxor som tål regn? Kläder 10
joanna Skalkängor i högalpin terräng? Kläder 5
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
Zapparog Belleville Shoe något att vandra långt i? Kläder 1
Nikenik Vandra i Jeans? Kläder 26
MagnusJ Vandra i skor? Kläder 10
thomas.gbg Tips på schyssta byxor att vandra i. Kläder 8
mattias_uno Stegjärnsfasta kängor att vandra i? Kläder 9
sigvardsdotter Vandra på hårt underlag, tips om skodon? Kläder 8
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
Croogath Cykelbyxa / Tights för MÄN (XXXL) Kläder 9
Begler Förstärkningplagg till tights Kläder 46
junis Tights por favor Kläder 5
srpp tights o hållbarheten Kläder 3
Hiza Powerstretch-tights Kläder 15
skiman Var finns Tights för skidåkning online Kläder 5
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
FruNalleman Luddan - nån som har erfarenhet? Kläder 3
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
DoktorGlas Erfarenhet av Luddan Grizzly sökes Kläder 0
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
niklaz Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja? Kläder 20
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
petersvensson Erfarenhet Lundahags Helags jacket? Kläder 1
miaz isolwool erfarenhet? Kläder 0
Gustav_Brogren_yahoo.com Erfarenhet av Haglöfs Couloir? Kläder 4
valtteri Har någon erfarenhet av Ortovox merinoprodukter? Kläder 4
henrich Erfarenhet av jacka i Entrant DT? Kläder 0
avslutatmedlemskap1004 Erfarenhet av Kayland? Kläder 10
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
carro79 Erfarenhet av Haglöfs HeliQ-jacka? Kläder 1
Tommy125 Någon som har erfarenhet av Graninges fodrade kängor? Kläder 0
oloff Erfarenhet av Paclite hållbarhet? Kläder 8
Nagy TNF hyvent? bra/dåligt? svara, ni som har erfarenhet Kläder 1
kal nån med stor erfarenhet av mycket sträng kyla!! Kläder 5
Erfarenhet av klättermusens ventilejackor Kläder 3
Någon erfarenhet av activentbyxor? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.