Hur länge/långt ska sulorna hålla?

I våras köpte jag ett par Lundhags. Sköna att gå i men såphala sulor och efter första fjällturen hade det lossnat mindre bitar på två ställen på den ena sulan Jämförde med mina Meindel som var mer naturligt slitna dvs nötta på samma sätt som alla mina skor. Båda paren har Vibramsula men med olika hårdhets grad.

Är det inte rättvisare att skriva att det är några väldigt väldigt små utskärningar i sulans mönster längst bak på den absolut sista delen av sulan, vid hälen, som lossat!?

Som du nästan hade kunnat pilla loss med fingrarna i affären. Att dom lossar, vilket jag med 99,9% sannolikhet tror det är du pratar om, har ju inget som helst med kvalitén på vibramsulan eller lundhagskängan att göra.

Sen kan du ju inte jämföra lundhags sulans grova mönster och hur det nöts med hur alla dina andra skor slits.

En normal sko har ju en sula med stor kontaktyta mot hårda underlag medans lundhagssulan kanske bara har 30% av den totala ytan i direkt kontakt mot underlaget. Den är ju gjord för att gå med i skogen och då blir ju slitagebilden en helt annan.
 
Sen är det lite orättvist att ställa ett varumärke med en produkt tillverkad för 25år sedan och hylla den i jämförelse med dagsfärska produkter från ett annat företag.

Det har hänt en hel del under dom här åren när det gäller miljötänk och krav på vad som bör användas i tillverkningen.
 
Trådskaparen skrev "Med förhoppning att hålla frågan om goretex, Lundhags mm utanför"
och ändå blev även detta en diskussion om Lundhagskängor.

Utsidan i ett nötskal.
 
Ni kan ju inte både klanka ner på dåligt grepp och efterfråga lång livslängd på sulorna. Det materialet finns inte.

Jag har inte efterfrågat nånting, jag har konstaterat att jag haft två par Lundhagskängor med snorhala sulor. Om detta sedan ledde till att de höll längre vet jag inte, jag ledsnade på att halka och skaffade andra skor (eller tja, sulor man inte använder håller onekligen längre... ;)).
 
Trådskaparen skrev "Med förhoppning att hålla frågan om goretex, Lundhags mm utanför"
och ändå blev även detta en diskussion om Lundhagskängor.

Utsidan i ett nötskal.

Din kommentar var ju nästan mer korkad än trådstartens totalt motstridiga frågeställning.

Har någon erfarenhet av olika tillverkare just vad gäller sulor?

Madeleine

Vad tycker du och TS att man ska svara på den frågan?

Jag har haft både _______ och _______ Sulorna på _________ höll betydligt längre än dom hos_______. Sen är det frågan för hur du använder kängan och vilket underlag du oftast går på. ________-sulor är ju ganska grovmönstrade och lämpar sig mer för skogsterräng medans ________ och en del andra funkar bättre på leder/stigar/grusvägar.

Dessutom är __________ väldigt hala.

Eller ska man kanske bara svara "Ja, det har jag"


???
 
Din kommentar var ju nästan mer korkad än trådstartens totalt motstridiga frågeställning.



Vad tycker du och TS att man ska svara på den frågan?

Jag har haft både _______ och _______ Sulorna på _________ höll betydligt längre än dom hos_______. Sen är det frågan för hur du använder kängan och vilket underlag du oftast går på. ________-sulor är ju ganska grovmönstrade och lämpar sig mer för skogsterräng medans ________ och en del andra funkar bättre på leder/stigar/grusvägar.

Dessutom är __________ väldigt hala.

Eller ska man kanske bara svara "Ja, det har jag"


???

Hahahaa, grymt inlägg :D
 
Din kommentar var ju nästan mer korkad än trådstartens totalt motstridiga frågeställning.
Eller ska man kanske bara svara "Ja, det har jag"
???
Nej?

Tyckte bara det var lite kul att tom en tråd där man specifikt undanber sig diskussion om lundhagskängor kommer att handla om lundhagskängor. Humor.
 
Din kommentar var ju nästan mer korkad än trådstartens totalt motstridiga frågeställning.











Vad tycker du och TS att man ska svara på den frågan?





Jag har haft både _______ och _______ Sulorna på _________ höll betydligt längre än dom hos_______. Sen är det frågan för hur du använder kängan och vilket underlag du oftast går på. ________-sulor är ju ganska grovmönstrade och lämpar sig mer för skogsterräng medans ________ och en del andra funkar bättre på leder/stigar/grusvägar.





Dessutom är __________ väldigt hala.





Eller ska man kanske bara svara "Ja, det har jag"








???
TS undanber sig diskussionen om goretex vs lundhags(ev. skalkängor). Utan vill att den ska handla om sulorna... nej det är inte motstridigt att underordna kängtyp och tillverkare.

Sen kan det vara så att tillverkaren, som Lundhags, har bättre eller sämre sulor.



Att diskutera vilka sulor som är bra på olika kängor är också intressant i den meningen att välja sko -typ.
 
Jag har alltid med mig ett par Teva sandaler för lägerbruk, vadning eller när fötterna packat ihop och behöver lite mer space. Haft dem några år nu och på vissa vandringar har de använts frekvent. Det jag främst uppskattat är att de fantastiska spider-rubbermärkta sulorna är det minst hala jag någonsin gått i. Vidare är sulorna efter 40-50 mil (Nordkalottleden) knappt slitna vilket jag tycker är märkligt, så allt tal om mjukt gummi och livslängd köper jag inte rakt av;) Som information använder jag även Lundhags kängor.

Hade på 70-talet ett par Ecco Free made in Denmark som jag tillsammans med min Border Collie gick minst 900 mil med och sulorna var mycket mjuka.
 
Din kommentar var ju nästan mer korkad än trådstartens totalt motstridiga frågeställning.



Vad tycker du och TS att man ska svara på den frågan?

Jag har haft både _______ och _______ Sulorna på _________ höll betydligt längre än dom hos_______. Sen är det frågan för hur du använder kängan och vilket underlag du oftast går på. ________-sulor är ju ganska grovmönstrade och lämpar sig mer för skogsterräng medans ________ och en del andra funkar bättre på leder/stigar/grusvägar.

Dessutom är __________ väldigt hala.

Eller ska man kanske bara svara "Ja, det har jag"


???

Frågan var väl inte helt ovanlig, om man ser den med en "vanlig" persons ögon, om man nu inte måste ta allting precis bokstavligt. Man ska väl tänka lite fritt endå, alla är vi väl fritänkare på forumet endå... eller?

Nåväl till ämnet igen.

Angående sulorna så upplever jag att Haglöfs egna är såphala. Minns inte vilka det var men dom är rödmärkta istället för gul som Vibram har. Fast med mina lundhagare har jag inte halkat allt för med mycket än, förutom på nån rot kanske... De känns ganska "mjuka" dock.

Mvh.
 
Är det inte rättvisare att skriva att det är några väldigt väldigt små utskärningar i sulans mönster längst bak på den absolut sista delen av sulan, vid hälen, som lossat!?

Som du nästan hade kunnat pilla loss med fingrarna i affären. Att dom lossar, vilket jag med 99,9% sannolikhet tror det är du pratar om, har ju inget som helst med kvalitén på vibramsulan eller lundhagskängan att göra.

Sen kan du ju inte jämföra lundhags sulans grova mönster och hur det nöts med hur alla dina andra skor slits.

En normal sko har ju en sula med stor kontaktyta mot hårda underlag medans lundhagssulan kanske bara har 30% av den totala ytan i direkt kontakt mot underlaget. Den är ju gjord för att gå med i skogen och då blir ju slitagebilden en helt annan.

Dina antaganden om vilka bitar som lossnat samt vilka skor jag jämfört slitaget med är inte korrekta.
 
Dina antaganden om vilka bitar som lossnat samt vilka skor jag jämfört slitaget med är inte korrekta.

Du skriver ju att du jämför med "vanliga skor", hur ska man kunna anta något annat än att du jämför med en sko (sula) som har betydligt större anliggning (area) mot underlaget? Det är väl i princip bara fotbollsskor som har mindre anläggningsyta och dom faller väl inte under rubriceringen "vanliga skor"?

Angående bitarna som lossnat i dina lundhagssulor reagerade jag på sättet och sammanhanget i vilket du beskrev det. Möjligtvis att det kan vara den yttersta delen av någon av dom ganska aggressivt skurna klackarna som lossat. Allt annat är resultat av användande som faller utanför vad man rimligen kan begära ens av kängor för lite tuffare bruk och då bör det framgå.

Frågan var väl inte helt ovanlig, om man ser den med en "vanlig" persons ögon, om man nu inte måste ta allting precis bokstavligt. Man ska väl tänka lite fritt endå, alla är vi väl fritänkare på forumet endå... eller?

Nåväl till ämnet igen.

Mvh.

Helt klart, men nu är det så att absolut ingen i hela tråden har på något ställe dragit igång ens antydan till diskussion om goretex VS skalkänga. Allt handlar hittills om sulor och då är det väl ur samma "vanliga" persons ögon lättare att prata om kängans (med tillhörande sula) varumärke än om ganska interna typbeteckningar på olika vibramsulor mm

Riktiga din kritik om att vara bokstavstrogen till han som drog igång den helt obefogade kritiken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Zapparog Belleville Shoe något att vandra långt i? Kläder 1
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
goldfish Hur tight:a ska kläderna vara? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
allt ska va så jävla dyrt Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.