Hur ta bort mögeldoft från läderskor

Jag hade en liten vattenläcka i klädkammaren i källaren i somras. När jag tog ut mina höstboots i läder växte det lite mögel på dom.

Eftersom det är jävligt dyra skor för det första och oroligt sköna för det andra vill jag prova allt för att få bort doftenoch slippa slänga skorna.

Nån av er som råkat ut för något liknande och har förslag på hur jag får bort möglet och därmed doften?
 
Borsta bort. Räcker inte det kan du lägga skorna i svag ättikslösning nån halvtimme och sedan skölja med vatten och torka försiktigt.

Thure
 
Har förstås borstat bort. Hjälpte inte. Har tvättat med yes som var lika effektivt mot mögel som flera andra kommersiella produkter i Folksams fasadmögeltest, Tea tree oil och ättikbad. Hjälper inte tyvärr. Gjort ett nytt försök med yes och ättikbad ikväll. Hoppas det funkar denna gång. Annars funderar jag på denna Biokleen mögeltvätt som vann Folksams test.

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...ch-rengoring/rengoring/alg-mogeltvatt-530076/
Frågan är om jag förstör skorna då. Ingen som har något annat husmorstips?
 
Gör ett försök med bikarbonat. Pudra på ymnigt, låt sitta ett dygn, borsta bort. Eventuellt på lätt fuktiga skor.
 
Har också läst om sånt man tillsätter kattlådor för att absorbera doft. Kaffebönor, vinäger. Så jag har många options kvar ingen jag ger upp.
 
Du måste iaf helst döda sporerna på något sätt.
Du kan ju ta 10L vatten i en spann och 4-8 korkar klorin och låta ligga en halvtimma.

Brukar köra så med skor innan tvätt och dosen räcker inte för blekning
men dödar allt möjligt som inte en vanlig tvätt rår på
 
Såpa

På Älvsbyhus som har problem med jordlukt/mögel i torpargrunden rekommenderas såpa, såpa (om jag förstått det rätt) är en naturprodukt med naturlig motståndskraft mot mögel. Såpan är säkert också skonsam mot dina skor.

Undrar vad som luktar mest, mögel eller strumpor efter en vandringsdag :)

Lucka till!

/ Jörgen
 
Dessa luktar mögel redan i bilen på väg. Dessutom är det inte vandringskängor utan ett par RM Williams-boots som är alldeles för dyra att ge upp för lite mögeldoft.
 
Stod en gång på en pub med en jacka som lukta lite lite mögel.

Kom en liten galen brud som var nån jävla svampspormögeljäst forskarestudent eller utomjording.
Hon gick igång stenhårt på jackan och nosa på mig som en hund!
Haha - ja det är sant.

Hennes luktsinne måtte varit nått utöver det vanliga , den luktade knappt alls - hade bara varit upphängd i en jordkällare en dag.
 
Har också läst om sånt man tillsätter kattlådor för att absorbera doft. Kaffebönor, vinäger. Så jag har många options kvar ingen jag ger upp.

Ett alternativ kanske kan vara att köpa doftborttagare på en bensinmack. Har en sprayflaska hemma inhandlad på Mekonomen i samband med åksjuka barn i bilen förra sommaren (+30' C). Ganska dyr var den men ruggigt effektiv. Har tyvärr inte märket i huvudet men flaskan var helsvart och likaså sprayhuvudet.

En tanke jag har är om det inte kan finnas mögel kvar inne i yttersulans eventuella utrymmen. Då kan det bli svårt att få bort det hela.
 
Har testat massa doft borttagare. Efter att ha haft skorna insmorda i såpa-gel hela dagen och ett par timmar yes på kvällen luktar de ganska bra. Nu står de på golvet med svag golvvärme på fulla med tidningspapper och torkar. Har visst hopp. Men har å andra sidan inte låtit blodhunden aka min fru lukta på dom än.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.