Vinterfjälljacka

Trots många försök har jag inte hittat exakt rätt när det gäller jacka vintertid. Följande är mina önskemål.
1) Vattentätt med "andningsförmåga".
2) Materialet/konsistensen i Haglöfs Colouir gillar jag skarpt. Alltså helst ej "plastig".
3) Rymligare fickor är Colouir.
4) Plats för ett rejält värmeplagg under. Colouir är för tight.
5) Luftningsdragkedjor
6) Tvåvägsdragkedja
7) Bra luva
8) Pris: Mac 1000. (Nej, skoja bara) :)

Tulipanaros?

HåkanF
 
Regntät är väl inget vinterbehov för skidning. Men för snökagrävning och snöarbeten kan GTX ha sina fördelar liksom vid sträng blåst och raster. Bomull och bomull/poly fungerar utmärkt annars. I både byxor och anorak, luftningsblixtlås är en klar förbättring, men reglering av underställ och värmelager är viktigare.
Ännu gäller eskimåmammans råd.
go tur
 
Visst är bomull bäst i kallt vinterväder, men jag har vid ett par tillfällen drabbats av ösregn. Menar ni då att det är bättre med ett separat regnställ?

HåkanF
 
Jag har numera en Rimfaxe efter att ha älskat ihjäl en Gleipner. På vinterfjäll tar jag definitivt bomull. Andningsförmågan är överlägsen. (Jo, jag vet, det är egentligen bara levande celler som andas)

Men jag tar med ett lätt regnställ.
 
KM:s bomullsjackor står emot väta bra. Den saken ser jag inte som en "dealbreaker". Blöt blir man ständigt även av kall snö som fastnar på kläderna och smälter. Men sannolikheten att bli blöt inifrån kroppen är trots allt större vid en skidtur om kläderna inte andas bra.
 
Använder oftast KM Rimfaxe, har även jag råkat ut för regn alla vintermånader häruppe i Kiruna, men man kan ju ha med en lätt GT-jacka som reserv.

Oerhört skönt med en lång jacka om man har midjebyxor.

Brukar använda KM Njal(Einride) på dagsturer, men då vill jag gärna ha hängselbyxor då det kan bli kallt i ryggen blåsiga dagar.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.