Vandringskängor hjälp?!

Hej.

Jag är på jakt efter några låga kängor då jag vandrar rätt mycket i blandad terräng med mina hundar.
Dom ska vara för sommar bruk.

Vill att dom ska va vattentäta men ända andas och då är det väl gore-tex som gäller?

Dom ska va hyfsat dämpande då jag har dålig rygg.

Pris absolut max 2000:-

Jag hittade dessa på team sportia men eftersom jag inte kan något om kängor så vill jag ha eran hjälp. kanske är det bara något skit jag hittat, kanske finns det andra som ni vet är grymma?
Eller kan dom helt enkelt passa mig..

http://www.teamsportia.se/produkter/skor/herrskor/kangor/ecco-akka-mid-plus-gore-tex#.UyHNwT95NQd
0634246766002_F.jpg


Hoppas på svar från er som är kunnigare än mig.
Mvh myraakita
 
Rekommenderar varmt kängor från Salomon. De har låga varianter som ser ut nästan som gympaskor och är fantastiskt bekväma. (3D Ultra någonting tror jag de heter)

Själv bara provat kortare sträckor, men sambon har kört med sina på diverse längre vandringar både längs svenska leder och i alperna och förstås en himla massa helgturer och promenader. Hon tycker väldigt mycket om dem.

Mina är Hanwag Rotpunkt (och jag älskar dem), men de är nog inte tillräckligt dämpade för dina behov.
 
Vill du ha mycket dämpning kan du titta på Salomons kängor som exempelvis Conquest.

Själv har jag Salmon Comet som är ungefär som Conquest fast för folk med breda fötter. Med vanliga kängor får jag ont i knäna när jag går på asfalt, med Salomons väldämpade kängor har jag aldrig haft några sådana problem.
 
Salomon säger ni. Varför har jag inte tänkt på dessa.
Gillar skarpt att conquest kängan är lätt vikts.

Tror jag får ta en promenad till team sportia och kolla vad dom har att erbjuda. Samt höra vad dom rekommenderar sen dubbel kolla med er lite.

Hade ett par lättvikts lågskor från Salomon förra sommaren och dom satt som en smäck.
Men det va mycket nät på dom som gick sönder hela tiden sen om man råkade gå i en vattenpöl så va man dyngsur och det va absolut ingen hit kan jag lova.
 
Som låg sommar känga har jag började jag använda en Norsk model från Viking, Anaconda.
Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk till den där snowboard snörningen men skon passade min breda fot och var skön på foten så jag testade. Nu har det blivit min favvis sko som jag använder stora delar av året och just när man ska ut med hunden. Lätt att bara slide in och justera on the Go liksom. En rubust låg känga, vattentät med Goretex och grymt enkel att snöra. Kunde kanske varit lite lättare men men för mina skogs turer i ur och skur funkar den jätte bra.

http://www.vikingfootwear.com/se/mens/performance-sport/anaconda-iii
 
On du tittar på Ecco titta också på deras biom känga. Den är dämpande och har lägre häl till tå drop eftersom den ska mer efterlikna fotens naturliga rörelse. Mina knäproblem försvann när jag börjar gå i mer platta, barfotaliknande skor.

http://www.naturkompaniet.se/Mobile/product.aspx?id=146011&w=1

Ecco kängan jag länkade i första inlägget är en av deras biom kängor.
Tänkte jag ska till team Sportia och kolla kängor då jag är tok nöjd med deras trevliga bemötande och riktigt bra service.
Just Ecco kängan har dom inte hemma då den är såpass ny.
Men dom tar hem om man vill. Så ska kolla vad dom har hemma är det inget som faller mig i smaken så får dom ta hem Ecco kängan :)
 
Prova även gärna dessa skor, såg att Team Sportia (Femmans Sport) här i Gbg sålde dem för 999kr. Jag har själv ett par Asics Gel Arrata som liknar dessa till vardags som jag är mycket nöjd med. Haglöfs skorna använder samma sula (tillverkad av Asics) och har visat sig vara enormt slitstark men också vridstyv och väldämpad. Jag har haft mitt Asics par i över två år och säkert gått över 200 mil med dem, och att dömma av slitaget håller skorna lika långt till:
http://www.teamsportia.se/produkter/skor/herrskor/trailskor-/haglofs-path-q-gore-tex#.UyNS1GePKUk
 
Som låg sommar känga har jag började jag använda en Norsk model från Viking, Anaconda.
Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk till den där snowboard snörningen men skon passade min breda fot och var skön på foten så jag testade. Nu har det blivit min favvis sko som jag använder stora delar av året och just när man ska ut med hunden. Lätt att bara slide in och justera on the Go liksom. En rubust låg känga, vattentät med Goretex och grymt enkel att snöra. Kunde kanske varit lite lättare men men för mina skogs turer i ur och skur funkar den jätte bra.

http://www.vikingfootwear.com/se/mens/performance-sport/anaconda-iii
Räknas detta verkligen som känga?
Gillar dock det där med snörningen som går runt hälen.
För det finns inget värre än när det börjar glappa i hälen.
Hur fungerar snörningen ?
Är det som på Salomon så det hänger en stor flärp när man dragit åt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Okvarn Svala vandringskängor? Kläder 18
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
andreaseidhagen Begagnade vandringskängor - 1 lager Kläder 5
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Koga Signature Vandringskängor för (primärt) urban miljö. Kläder 25
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
gusfallca Vandringskängor Kläder 4
xstaystrayx Skinnfria vandringskängor Kläder 20
KalleNL Små vandringskängor? Kläder 4
annakask Crispi Rauma - vandringskängor Kläder 2
Lab Vandringskängor Alperna Kläder 2
Smogz Ofodrade vandringskängor helt i läder? Kläder 17
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
fransk prusik Vård av vandringskängor Kläder 1
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Labben Vandringskängor!! Kläder 5
granfront Vandringskängor Kläder 3
IsElaine Tips om vandringskängor Kläder 3
Skydivergirl Vandringskängor Kläder 17
grodanbolle Vandringskängor, fukt och dylikt. Kläder 9
Stillsam vilde Gotex i vandringskängor?! Kläder 19
Martin Vandringskängor? Kläder 4
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.