Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ

Då jag sålde av lite för stora kläder har jag tänkt köpa ett par nya byxor. Väljer bland ganska olika modeller samtliga går att hitta på rea jag vägrar köpa kläder till fullpris hehe.

Haglöfs Rugged Trail Pant
Norröna Svalbard Flex1
Fjällräven Greenland Jeans G1000 Heavy duty

Har tidigare haft mycket god erfarenhet av Fjällrävens G1000 i deras klassiska viddabyxor som fortfarande ser ut som nya trots att man ofta läser här hur dåliga dom är därför är jag sugen på deras Greenland jeans som ska vara i deras tjockaste material. Mina nuvarande ska dock säljas då de också är för stora.

Haglöfs Rugged Trail är ganska lik mina förra Lundhags Traverse Pro i utförandet. Dom var mycket sköna men stretchen upplevde jag som dålig vid mygg och blåst så när de nu blev två storlekar för stora så sålde jag dom. Någon som vet om stretchen i Haglöfs är bättre än i Lundhags och hur kvalitén generellt är i Haglöfs byxor ? Har aldrig ägt några.

Norrönas Svalbard Flex1. Helt i konstmaterial men jag har inte lyckats hitta några dåliga recensioner på dom. Vet inte hur de står sig i jämförelse med polycottonblandningar som jag är van vid. Kläder har jag dock från Norröna sedan tidigare och är extremt nöjd med dom.

Går mycket i skog och gillar att elda :)

Mvh / Johannes
 
Jag har byxor från Haglöfs, Bergans, Fjällräven och Lundhags och mina favorit byxor är Haglöfs Rugged Mountain. Kvalitetsmässigt håller nog alla märken du nämner en bra nivå så det handlar nog mest om vilka du tycker är skönast. Stretchen i Haglöfsbyxorna är lite tjockare än Lundhags och jag har aldrig haft problem vid vind eller mygg pga byxorna.
 
Norröna Svalbard Flex1 har jag och är otroligt nöjd med dem.
Smidiga men samtidigt robusta och kan stå emot en hel del vatten med. Tyget är stretchigt vilket är, tycker jag iaf, skönt att ha. Jag hade tänkt mig ett par Lundhags först men föll för dessa då de passade mig bäst.
Prova absolut om du kan.

/Anders
 
ITABs Allroundbyxa 2p för 500 men det bästa är funktionen och att de torkar av din kroppsvärme.
Rekommenderas av en annan eldare!
 
Jag gillar också haglöfs rugged mountain (tyvärr utgått som modell). Håller ihop mycket bra, hyfsat vattentäta i baken (även efter ett helt års frekvent användning, och därmed rätt frekvent tvättning) utan att kännas som att man går runt i en plastpåse.
Myggen har aldrig tagit sig igenom stretchpartierna. Byxorna har dessutom överlevt ganska hårda cykelkrascher utan skavanker.
 
Kollade även på rugged mountain vilka många lovordar vilken visst finns fortfarande men nu heter den väl rugged II mountain. Tyckte dock den verkade väl kraftig och varm på sommaren enligt många recensioner jag läste så därför lade jag ned den modellen och inriktade mig på den lättare rugged trail.

Beställde hem ett par av Svalbard Flex1 och ett par Rugged trail så får vi se om jag fastnar för något av paren så skickar jag tillbaka det andra annars är det ju bara att skicka tillbaka båda. Dock jobbigt och omständigt man vill ju helst pricka rätt direkt hehe.

Har lite emot fickornas dragkedjor på båda modeller, är mer för knappar eller kardborre som enligt mig inte kan krångla på samma sätt som en dragkedja men vi får se om de känns kraftiga nog annars får det som sagt skickas tillbaka och prova på fjällrävens greenland jeans igen eller om eventuellt det dyker upp ett par keb trousers på rea eller begagnat för dom verkar många nöjda med.

Mvh / Johannes
 
Jag har svårt att se att du inte behåller Norröna Flex1 byxan. Jag är svårt fäst vid mitt par. Funkar hela året om. Dessutom är de vardagssnygga om man gudförbjude skulle ha på sig dem på stan, aw eller jobb. Är nog bara de gånger det är kraftig nederbörd som jag skulle välja ett annat par byxor.
Förstår din aversion till dragkedjor. Jag hade liknade uppfattning. Det enda problemet är med handfickorna. Missar jag dra igen dem så sitter jag snart fast i ett dörrhandtag.

Haglöfskläder har jag sedan ca 10 år inget förtroende för, kvalitetsmässigt. Andra kanske har annorlunda uppfattning.
 
Fick hem brallorna idag och har provat.

Norröna
+ Passform, enkelhet, lätt att justera benslut och få dit kroken runt snörena
- storleken på fickorna, känns lite plastiga i tyget

Haglöfs
+ Storleken på fickorna, passform, skön känsla i tyget
- Svårt att justera benslut och kroken är helt omöjlig att använda då den sitter inlåst i en liten ficka och helt omöjlig att komma åt, än mer omöjlig att få runt ett skosnöre.

Hade Haglöfsbyxorna haft en enkel knappjustering med resår i bensluten och en användarvänlig krok hade dom varit grymma. Jag gillar inte när man ska krångla till det.

Mvh / Johannes
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.