Hjälp med byxor

Är ute efter ett par nya brallor.
Har Fjällräven Vidda nu som rena vildmarksbyxor, så vill ha ett par som är lite mer gjorda för just vandring.

Har klämt lite på Lundhags Makke o dom var jävligt sköna, dock så vet jag inte vet om priset är lite väl högt?
Någon som har erfarenhet av dom? Håller dom?

Fjällräven Keb känns oxå som ett alternativ, har dock inte provat dom så har ingen aning hur dom är mer än vad man kan läsa. Oxå dyra byxor.

Funderade på Haglöfs Rugged oxå men dessa känns som att dom kan bli för varma på sommaren? Deras fördel är dock att dom är betydligt billigare än de andra två.

Någon med lite sköna synpunkter?

Mvh
 
Jag äger inte just rugged, men har 2 par byxor från Haglöfs och har blivit väldigt positivt överaskad av båda.

Om det blir för varmt eller inte beror ju mycket på hur lättfrusen du är och var du vandrar. För fjällen använder jag ett par ganska tjocka byxor (Haglöfs Tuff) och älskar dem. I alperna eller på platten i Sverige använder jag ett par betydligt tunnare zip-off. Dock skulle jag inte ta dem i fjällen eftersom jag aldrig lyckas pricka in någon värmebölja.
 
Tack för alla svar och synpunkter!:)

Det blev Fjällräven Keb Gaiter tillslut. Skriver en liten recension om någon annan skulle behöva hjälp med att välja.
Köpte hem båda och testade hemma. Fri frakt och retur=win!

Fjällräven Keb Gaiter:
Kändes lite kraftigare, som att dom håller bättre. Det fanns fler funktioner som jag gillade på dessa. Att man kan plocka av benen och använda som kortbyxor va kanon! Benen går även att använda som damasker. Stretchen fungerar inte helt som den borde, då det är på knäna och på baken som det stramar när man rör sig. Och där finns ingen stretch. Annars var det sköna byxor, och det var dom som satt snyggast och hade ett ett utseende som tilltalade mig mest.

Lundhags Makke:
Skönare än ett par mjukisbyxor! Men kändes dock lite väl klena för att tåla påfrestningar om man bygger camp eller dyl. Skall man bara vandra så är dom nog helt dugliga! Var dock lite tajta i grenen som skulle kunna bli jobbigt efter tag, speciellt om det är varmt. Bra med ventilationsöppningar. Hade dom varit bara lite vidare i grenen så hade nog valet landat på dessa. Här är stretchen på knän och på baken vilket betyder full rörlighet! Vet dock inte hur stretchen klarar av om man sitter på vassa stenar eller på träigt underlag.

Ett minus för båda är dock priset, nu köpte jag ändå men det tog emot. Att sätta ett pris som nästan matchar en ryggsäck eller ett par kängor känns väldigt överdrivet. Hade dom varit billigare så hade jag köpt båda!

Om någon undrar något så är det bara att fråga! Annars så avslutar jag med att tacka Dmchris för tanken kring avtagbara byxben!

Mvh/Knoparn
 
Stretch på knän och bak är dåligt för hållbarheten på densamma.
Jag hade det på ett par Patagonia-skalbyxor, som jag klättrade is och åkte telis i.
När tygt var stretchat var de jäkligt känsliga för stålspetsar och kanter...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
speedy hjälp med val av byxor Kläder 3
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.