Regntätt och luftigt?

Jo, det är så att jag klurar lite på vad som kan vara en bra uppsättning regnkläder för undertecknad, som är en ganska varm person. Jag brukar ytterst sällan regnkläder eftersom de i min erfarenhet bara gör att jag blir blöt inifrån istället för utifrån och i det läget föredrar jag nog regnvatten före svett.
I dagsläget använder jag en tarp-poncho som väl egentligen funkar rätt hyggligt, men med en nackdel - blåser det så kan dels tryckknapparna som håller ihop den i sidorna släppa och då är det i princip ett tvåpersonersjobb att ta på den. Väl på drar jag ofta en rem runt för att begränsa segeleffekten till hanterliga nivåer.

Ett alternativ jag funderat på är att försöka sy på nån slags öglor/stroppar på sidorna på ponchon så att den inte blåser upp så lätt. Så länge den sitter ihop som tänkt så kan man nog nästan utnyttja ev vind för att få ponchon över sig själv och ryggsäcken.
Här kan man isf komplettera med ett par damasker eller liknande för att hålla fötterna torra.

Annars kan man givetvis köra traditionellt med (välventilerade!) regnjacka och -byxor samt överdrag till ryggsäcken. Då kommer funderingen om t.ex en regnjacka kan ersätta både poncho och vindjacka? Jag använder ganska sällan vindjackan under vandring utan mest vid raster så länge vädret är någorlunda anständigt. En liknande fundering kommer då också till byxorna, jag är som sagt rätt varm av mig och går oftast i shorts (zip off-byxor) så då kanske man kan gå i shorts och sen övergå till långkalsonger+regnbyxor om vädret kräver det.
Funderingar finns också på om man istället för regnbyxor kan köra med byxholkar eller nån typ av kilt/kjol (eller rentav göra en egen kilt av nån slags tygstycke/sopsäck/etc?)

Några idéer, förslag, kommentarer kring resonemangen? Nåt jag glömt att tänka på?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.