Mångsidig men slimmad klädgarderob?

Frågan är porterad från Långcykling-forumet då jag tyckte att jag ville ha några fler svar.

Hej!
Jag är ny ägare av en recumbent trike av s k tadpole-modell. Min avsikt är att göra lite touring men även använda den för dagsturer på upp till kanske 10 mil. Under dessa kommer jag att göra såväl kortare som längre pauser på ställen jag finner värda ett stopp.
Ställningen vid liggcykling medför att vanliga cykelkläder inte är optimala. Vinden ligger på mot överkroppen på ungefär samma ställen som vid upprätt cykling men regnet kommer i stor utsträckning mot bålens framsida och inte alls på ryggen.

Jag har gjort ett par turer på bortåt sex mil och blivit rejält kall om fötterna. Att det ska hjälpa med skoöverdrag förstår jag, och de finns på inköpslistan. Därför räknar jag inte med att det ska behöva vara ett problem så länge det är plusgrader.

Samtidigt som jag blivit riktigt kall om fötterna har jag utvecklat mycket värme i bålen och har svettats en del.
Senast hade jag en mycket tunn, lössittande långärmad polyestertröja, en Powerstretchtröja och en Goretex 3L XCR. Det var inget problem med blöt känsla mot kroppen men jackan orkade inte helt med att ventilera ut all ånga, så de prylarna jag hade innanför jackan var det en hel del kondens på.

Sedan dess har jag skaffat en betydligt mer ventilerande skaljacka, en Marmot Super Mica med NanoPro MemBrain. Den vill jag i första hand använda som regnjacka.

Min fråga är vad ni tycker är den allsidigaste kombinationen om jag vill ha ett brett komfortområde under såväl hård ansträngning som långa viloperioder i skiftande temperaturer.
Eftersom jag under aktivitet inte har några problem att utveckla mycket värme lutar jag just nu åt tunnast möjliga underställ, en Powerstretch Pro jacka/hoody typ Haglöfs Bungy, en syntetisk puffväst/jacka samt Marmotjackan.
Jag eftersträvar låg packvolym och vikt! Vidare vill jag inte se ut som en MAMIL när jag pausar, så lite mindre extrem skärning föredras.

Skulle en softshelljacka i Windbloc vara ett alternativ? (jag är medveten om att den ventilerar sämre men hur mycket sämre? Den kan ju öppnas fram men det ska inte behöva vara normalläget under cyklingen.
Förr hade jag en Windstopper fleecejacka som var enastående komfortabel, kan Windbloc softshell tänkas fungera likartat eller är den kladdigare?

Att jag lägger den här vikten vid kläderna är inte för att det är en fråga om liv och död, utan för att jag vill undvika onödiga felköp och få en allsidig men lättpackad resegarderob. Alla synpunkter välkomnas!
 
Jag har skrivit en packlista längst ner i artikeln 730 mil på tre hjul. Det fungerade för mig. Mitt största problem var byxorna. Det är nog bättre med löparbyxor eller något som inte skaver not knäna. När det regnade giick jag ner i tempo. Viktigt att det är tätt vid händerna och fötterna då fartvinden trycker in vatten här. Man blir också väldigt kall i grenen av fartvinden. När regnet upphörde gick jag upp i tempo en aning öppnade jag upp vid fötter och händer samt på bålen och längst upp på låren. Fartvinden och värmen från min kropp torkade nu kläderna. Det kom såpass med varmluft från byxorna att det värmde händerna. Kroppen är fantastisk. Vinterskor med överdrag. Har även sytt på extra reflexer på en reflexväst för att synas bättre på liggcykel. Satte även två runda fram och bak på hjälmen för att bli misstagen för ett djur ifall det bara är hjälmen som syns. Man kan skita i att ta hänsyn till folk men kan det bli lackskador bromsar man.

Min garderob har alltid varit den samma. Mina kläder går att tvätta ihop och jag använder samma på bröllop och friluftsliv. Det enda jag har extra är privata arbetskläder då till exempel svetsning sliter så. Mina kläder var förr valda så att jag behövde ta med så lite olika färger av tråd som möjligt. Nu är kläderna färgkodade och fleecejackorna har olika mönster så att jag lätt ser vilken som är vilken i dåligt ljus.
 
Kan rekommendera Vaude cykelvintertights och mtb-kängor. Vettig kompromiss angående värme ventilation. Många andra vinterskor blir för täta. VAUDE MTB/trekking shoes TONALE AM

Thure
 
En imponerande bedrift, Jan! Och bra tips att hålla i minnet, just byxfrågan har jag inte tagit mig in i, men föreställer mig att någon slags softshell eller löpartights är rätt väg. Ska kolla in detta, Thure!
Skulle gissa att vindkalsonger är lösningen på köldproblemet i grenen som jag dock inte märkt av ännu.

En fairing modell större löser nog en hel del problem med nedkylningen och nederbörden, min trike är dock så bakåtlutad att jag knappast lär kunna titta över fairingen då knäna hamnar nära ögonhöjd.
 
Tror att jag hamnat rätt nu. Här är systemet för överdelen:

Bas: Tunt underställ typ CoolMax alt Powerstretchtröja alt ullfrottétröja, eventuellt i kombinationer.
Vindjacka: Hittade min gamla Activentanorak (ursprungligt namn på Windstopper Shell?) långt in i garderoben. Kan komprimeras till samma storlek som en mindre ciabatta. Duger som regnjacka över kortare sträckor.
Förstärkning: TNF Thermoball Hooded Jacket, syntetfiberfylld hoody som även den kan komprimeras hårt.
Skaljacka: Marmot Super Mica: extremt lätt, kompakt och har extremt hög andningsförmåga.

Så nu är det dags att se på benkläderna. Det lutar mot mediumkraftiga syntetlångkalsonger vid behov, semitighta softshellbyxor + Marmot Precip regnbyxa.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.