Ombyten för 11 dagar

...tycker jag fungerar bäst. Eftersom du kommer använda fuktspärr kan tre strumpor vara lämpligt, torkning kan ske utöver på låren även utanpå understället över bröst/mage.

Jag tycker din packning känns okej.

Skulle jag vara du skulle jag satsa på ett nät/brynjeställ och ett "vanligt" (det du har). Jag skulle också byta ut syntetkalsongar (ev. klara dig med 2 par) och syntet T-shirt mot likadant i ylle. Då har du flera olika varianter beroende på väder och aktivitet. Nätunderställ under skalkläder håller värmen bra och ventilerar förträffligt, underbart när det är "varmare" och blåser.

För "transporten" räcker säkerligen det med som mest dubbla underställ. Eftersom du beräknar att transportera dig ca 1 mil/dag förmodar jag att du kommer tillbringa en hel del tid i läger. Se till att du har fodrade byxor utanpå skalplaggen samt rejäl dunjacka.

Som tidigare nämnts är vindtät tjock mössa, tjocka handskar, tjockare balaklava, buff etc. lämpliga tillägg för komfortens skull. Vid låg aktivitet fungerar det bra att torka kläder på understället. Förhoppningsvis hinner du torka kläderna som du haft vid marschen innan det är dags att sova.

God tur

Jag hade inte tänkt att köra med fuktspärr, men har nog ändrat mig och kommer nog göra det. Antar att man kör med vanliga fryspåsar då?

Angående att det är 11 dagar och 11 mil är för att jag lagt till extra dagar ifall det blir hår väder. Och så vill jag absolut inte känna någon stress alls. Men får jag mycket dötid kommer jag nog att försöka att göra något av den, kanske någon topptur om det är möjligt, utan packning. Eller så blir det kanske en avstickare som jag fick tips av pm6 (Rolf Johansson) vägen via vistas och nallo istället för vanliga leden"
Vet inte hur mycket längre resan blir då, jag skall studera kartan lite mera.
 
Senast ändrad:
Här är en länk som passar tråden

http://harvest.as/artikkel/borge-ousland-en-samtale-om-kulde

Intressant tips ur artikeln:

"Jeg har også et annet tips som funker veldig bra. På turer i lave temperaturer er det vanlig at du er varm på kroppen, men fryser på hendene. Derfor har jeg sydd en ekstra arm på armene på ulltrøya, gjerne av tynn fleece. Da har du en perfekt balanse og du fryser mye mindre på fingrene."

Väldigt intressant artikel, han kör med dunväst. Är ni fler därute som gör det på vintern ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frystorkad Packlista vandring fem dagar Kläder 12
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.