Ecco biom hike

Jag har tidigare haft kängor från Ecco och de har varit grymt bekväma. Absolut största tiden kommer kängan att användas för turer med hund i inte alltför krävande terräng men jag kommer nog att prova gå även lite mer krävande turer och de sitter bra. Går med mesh-skor och rygga i fjällen så stabiliteten tror jag inte jag kommer att störa mig på.

Frågan är vilken modell som är vettigast att satsa på. Mest sugen är jag nog på samma sko du beställde men det kanske finns fördelar med lädervarianten. Olika membran är det också. Det finns även en högre variant men den blir såklart tyngre. Frågan är om jag behöver det höga skaftet då jag vintertid går med damasker vid stort snödjup. Dyrare är den också.
 
Fördelen med textilmodellen är att den är mer underhållsfri men samtidigt behöver inte underhållet vara något negativt, snarare tvärtom. Det känns som det är lättare att "anpassa" en känga i läder till rådande förhållanden. Dock blir det viktigare att man faktiskt sköter detta underhåll. Textilen behöver bara ställas undan och sköter sig mer själv.

Det lutar åt textilmodellen sett till mitt främsta användningsområde. Är dom brutalt sköna får man väl införskaffa ett extra par för ren vandring.

Så få det bli.
 
Om de är för mjuka och tillåter mycket böjning i skon håller inte gore-texet lika länge som på en styvare sko. När gore-texet väl är sönder så är läder bättre än tyg.

Biom är ju Eccos svar på minimalistboomen, är dess märkbart lägre mellan häl och mark än andra kängor?

Skickat från mobilen
 
Nåt nytt?

Någon som provat kängorna ordentligt ännu? Håller dom tätt mer än första två turerna?
Var själv och provade dom i affären idag, och visst satt dom gött. Men det finns det många kängor och skor som gör. Haha.

Det viktigaste för mig är att skorna kommer (med underhåll) hålla länge. Man vill ju inte betala över 1000 kronor och få ett par skor som håller ett par månader innan dom börjar läcka...
Är framförallt läder-versionen/versionerna jag är mest intresserad av. Att förlita sig helt på det där förbannade "vattentäta" gore-tex har jag slutat med.
 
Jag beställde varianten med GT och den är vansinnigt bekväm. Hade dock lite otur med en söm i häldelen som visade sig lite dålig och skorna kommer därmed att reklameras. Kommer dock att beställa nya skor av samma modell men denna gång blir det jakskinn istället.

Riktigt bekväm, lätt i steget och med bra markkontakt. Har inte upplevt några problem med att vatten letar sig in och jag har använt mina mycket, väldigt mycket i vinter och vår.
 
Jag köpt ett par i december och är riktigt nöjd så här långt. Jag har använt dom i alla väder och dom fungerar både i kyla såsom varmare dagar. Det enda som varit är förstärkningen bakom hälen som jag har känt av vid ett par tillfällen, men jag tror det handlar om hur foten sätts ner i skon, för oftast fungerar det bra.
 
Så var glädjen med kängorna över. Trots att jag inte använt dom jättemycket samt skött om dom bra sprack de idag i sömmen mellan skinn och gore-tex ovanför hälen. Egentligen vet väl alla att dessa sömmar mellan olika material ofta är en svaghet, men jag hoppades dock då de var väldigt sköna. Nu blir det en tur till skomakaren så får vi se.
 
Jag köpte ett par för 2 år sedan, används framförallt på vintern, hade dem även till Everest BaseCamp i Nepal. Överlag nöjd, mycket pga av att de upplevs som lätta och mycket sköna att gå i. Hållbarheten får jag bara känslan av är svagheten vid krävande hårt bruk.
 
Jag köpte mig till slut ett par Biom Hike och tyckte dom var helt underbara när jag testade dom hemma på promenader och sådant. Men 3 dagar in på första fjällturen så fick jag ont i stortån på höger fot. Den liksom kläms ihop när foten så att säga är bakom kroppen. Någon som upplevt detta mer än jag? Eller någon som testat Terrain-varianten som skall vara lite lättare, den kanske även är lite mjukare och inte skulle ge samma smärta? I dagsläget kan jag inte gå mer än kanske hundra meter i kängorna innan de börjar göra riktigt ont. Så en vandring är helt uteslutet. Vilket känns helkasst eftersom jag fullständigt älskar kängorna annars.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.