Eldningsförbud, vad gäller/praxis?

avslutad210712

Gäst
Läser jag rätt så verkar det vara ett ”snällare”/sunt-förnuft-förbud map på fjällvandring då det står såhär:
”När eldningsförbud råder är det endast tillåtet att elda på platser utformade så att elden inte kan sprida sig. Detta gäller alla typer av eldhärdar (grillar, eldstäder, campingkök eller motsvarande), dessa ska vara placerade på ett eldsäkert underlag (sten, sandmark eller liknande).”

Fjällen får regn till helgen. Kusten lite si och så. Men eldar man på asfalt, sand eller sten så är risken rätt liten. Öppen eld eller grillar med flygande glöd är väl lite dåligt.''

För övrigt 30 bränder släckta i Norrbotten idag
 
Jo, jag rankar mig som mycket van användare så risken att jag skulle orsaka brand känns obefintlig. Men jag tänker vara laglydig. Får hoppas på lite tur och regn så vi får koka kaffe och steka fisk även i Jämtland om en och en halv vecka.
 
Myndigheterna medger att det varit oklara regler. MSB borde väl kunna göra förtydligande kring de olika begreppen. Även media har snappat upp snårigheten.

Nu har flera län förtydligat och även skärpt förbuden. Allmänna ord som campingkök, friluftskök har följts av stormkök och Trangiakök. Dvs det har i vissa län varit tillåtet tidigare men de flesta har nu även förbjudit dessa. Även myggljus mm har det förtydligats med.

Läget kommer antagligen bli ännu värre då resurserna tryter och brandhärdar finns djupare marken även efter släckning.
 
Så Dalarna, Jämtland och Norrbotten har alltså infört eldningsförbud inklusive stormkök. Det låter som en käpp i hjulet för fjällvandring i Sverige denna sommaren.

Är det någon som vet hur det ser ut med eldningsförbud i Norge?
 

avslutad210712

Gäst
Misstänker att eldningsförbudet hävs i Norrbottensfjällen till helgen då det kommer att börja regna och då flera dagar i sträck.
 
Dum fråga kanske, vet att det är förbud men frågar ändå. ska till Norra Jämtland inom dom närmsta dagarna, ska göra en roadtrip runt vildmarksvägen, kan man använda stormkök på t.e.x parkeringsfickor längs med vägen, eller större parkeringar/rastplatser nära bilen där det ligger en brandsläckare? :) egentligen är det ju ingen fara på dessa underlag men man får väl säkert någon utskällning.
 
Så Dalarna, Jämtland och Norrbotten har alltså infört eldningsförbud inklusive stormkök. Det låter som en käpp i hjulet för fjällvandring i Sverige denna sommaren.

Är det någon som vet hur det ser ut med eldningsförbud i Norge?


Jag har googlat runt på lite fjällkommuner och i regel formuleras förbud mot eld i skog och mark. Jag vände mig även till Brannvesenet och betonade att det handlade om Primuskök i fjället, alltså ovanför trädgränsen. Och svaret blev, den 20 juli; "Det er ikke tillatt å bruke noe form for åpen ild i skog og utmark nå." Så jag avbeställde en planerad resa. Jag var ingte beredd att göra en stugvandring (och jag har dessutom tappat min DNT-nyckel, på och genom förstutrappen till en stuga)
 
Dum fråga kanske, vet att det är förbud men frågar ändå. ska till Norra Jämtland inom dom närmsta dagarna, ska göra en roadtrip runt vildmarksvägen, kan man använda stormkök på t.e.x parkeringsfickor längs med vägen, eller större parkeringar/rastplatser nära bilen där det ligger en brandsläckare? :) egentligen är det ju ingen fara på dessa underlag men man får väl säkert någon utskällning.

Kommer just från området.
Tror att om någon ser dig elda just nu i jämtland så svävar du i uppenbar livsfara. En arg jämte är inte och leka med...

Skämt å sido. Nått jävulskt enkelt att fixa en okontrollerbar brand just nu.
 
Dum fråga kanske, vet att det är förbud men frågar ändå. ska till Norra Jämtland inom dom närmsta dagarna, ska göra en roadtrip runt vildmarksvägen, kan man använda stormkök på t.e.x parkeringsfickor längs med vägen, eller större parkeringar/rastplatser nära bilen där det ligger en brandsläckare? :) egentligen är det ju ingen fara på dessa underlag men man får väl säkert någon utskällning.

Ja, det är en dum fråga.
Är det eldningsförbud som omfattar stormkök och liknande så gäller det även på en parkering.

Även om vi som hanterar sådana kök ofta utgör en liten risk så ser andra att vi gör det och skiter i förbudet också, kanske med en engångsgrill.

Så dels är det en risk, och dels ger det fel signaler till andra.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...