Kikare för fjällvandring

Tack för alla råd och tips!

Ser nu ut att bli en begagnad Zeiss Terra 8x25, som verkar ha goda omdömen och passa väl för vandring.
 
Så har jag också uppfattat det, och det innehåller visst ett prisma som vänder bilden rätt.
Vet dock inte vad det är för typ av rättvändande prisma - det ska bli intressant att se...

En tubkikare kan ha lite olika typer av prismor, tror det finns fler varianter än det för för handkikare, som har Porro, Schmidt-Pechan eller Abbe-König. Prismat har två uppgifter: främst att vända bilden rätt i sid- och höjdled. (Detta gör f ö även prismat i din Nikonadapter)

Den andra uppgiften är att göra kikaren fysiskt kortare.
I teleobjektiv av refraktortyp åstadkoms detta genom telefotogruppen, som är en slags intern Barlow. Denna stjäl lite ljus och sedan måste man ändå tillsätta ett rättvändande prisma.

I astronomiska teleskop kan man använda olika varianter av helt eller delvis rättvändande prismor. Optiskt bäst är att avstå, därnäst en bra star diagonal. Sämst är de helt rättvändande 45-gradersprismorna.
Nackdelen med en 90-graders om man vill använda det som en tubkikare är den dåliga ergonomin samt att bilden är spegelvänd/sidvänd. Det krävs nog en hel del för att lära sig att följa en fågel i flykten med ett sådant.

Jag gjorde inte så, jag "krävde in" ;-) en gentjänst: Jag hade för några veckor sedan köpt
och sänt över ett Trangia Kittelstöd till en kille på Storholmen som verkligen ville ha ett
dylikt - eftersom den brittiske generalagenten totalvägrade att saluföra kittelstöden där
borta på Storholmen. Ekonomin gjorde vi upp via PayPal - och så blir det den här gång-
en också när vi vet vad frakten UK till SE blir. Snabbt, bekvämt, lagligt och billigt. [Själva
köpet (inkl. internfrakten inom UK) betalades via PayPal direkt till säljaren, lättåtkomligt
på E-Bay-sidan.]
/Odd

Aha, jag förstår. Tror annars att Amazon och AliExpress kan skicka till proxyadresser. Jag skulle behöva det, har reservdelsbehov som ser svårlöst ut här hemma.
 
I teorin är det riktigt, men okular har olika konstruktioner. Vissa okular är mycket känsliga för avståndet mellan öga och okularlins (eye relief) och/eller för hur mycket man kan titta i sidled inom synfältet.
I båda fallen kan man få totala eller partiella blackouts i synfältet.
Min 7x42 är känsligare än min 8x32; det är inte nödvändigtvis regeln, men det visar att en stor utgångspupill inte garanterar en "easy view".

Generellt är 3 mm utgångspupill ingen hit. Jag tyckte ändå min Zeiss 10x32 FL var helt OK. Boostade den till 25x med en doubler och den var ännu extremt skarp. På det hela taget är jag heller ingen stor fan av 10x kikare, och menar att man i princip alltid klarar sig minst lika bra med en 8x.

Om det bara vore din kompis' kikare som var oskarp så är det naturligtvis ett fel på den. Sedan vet jag inte vilka andra 10x du tittat i, men skakningsoskärpan är en faktor som gör sig gällande, mer för vissa än för andra.

Vad som är en bra kikare är väldigt personligt så jag säger inte emot, jag bara säger att jag allt för länge lyssnade på,dem som påstod att 8x var max man klarar av handhållet. Bytet till 10x var verkligen ett steg i rätt riktning, det tycker både jag och min fru, vi har båda bytt till 10x
 
Vad som är en bra kikare är väldigt personligt så jag säger inte emot, jag bara säger att jag allt för länge lyssnade på,dem som påstod att 8x var max man klarar av handhållet. Bytet till 10x var verkligen ett steg i rätt riktning, det tycker både jag och min fru, vi har båda bytt till 10x

7x/8x har flera stora fördelar men många använder 10x42; vissa kanske av slentrian eller tron att man måste ha det, medan det för andra, som dig t ex, är det som fungerar bäst. Åter andra kan inte alls använda dem.
Det är som du säger väldigt personligt.

När jag jämförde två mycket fina kikare i 8x30 och 10x32 så gav inte 10x något märkbart bättre detaljseende. Nyligen har jag dock skaffat en riktigt bra 12x50 vilket är ett meningsfullt steg upp från 8x. Och den går mycket bra att använda handhållen. Det är en Meopta Meostar B1 12x50 HD.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Atle KIKARE Utrustning allmänt 8
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0
Bero Skaljacka fjällvandring Haglöfs Astral vs L.I.M vs Tierra back up Utrustning allmänt 8
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
mkruse Radio passande fjällvandring Utrustning allmänt 28
Fidolf Snabbtorkande skor till fjällvandring Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...