Armbandsur

Det finns armbandsur med inbyggd analog kompass.
De elektroniska klockorna som hämtar tid från världsklockor och norr från satteliterna i GPS systemet. Visar norrpil på begäran i de exemplar jag sett.
 
Multifunktionellt ur efterfrågades inte från början i tråden och IMHO räcker klockfunktionen och ett alarm väldigt långt. Resten har man betydligt mindre hjälp av.

Vill man så är Tissot T- touch en modern klassiker.

Thure
 
Efter att ha surfat, läst och velat fram och tillbaka blev det en Seiko Solar för mig.
http://www.creationwatches.com/prod...-ssc137-ssc137p1-ssc137p-mens-watch-6981.html

Kan bara konstatera att det finns väldigt många fina klockor!

Grattis till nya klockan hoppas Du blir nöjd och jo det finns massor med fina klockor och nu fick jag ett alternativ till då jag inte visste att det fanns soldrivna klockor men det är ju miljösmart ;-)

Så jag står som den berömda åsnan mellan hötapparna fast jag har +10 istället för 2 att välja mellan ;-(

Vore kul att höra lite erfarenheter om detta med soldrivna klockor och hur det funkar i praktiken och över tid, för även om klockan är dyrare i inköp så spar man in det på batteribyten i framtiden så är det så bra som det låter?
 
Vore kul att höra lite erfarenheter om detta med soldrivna klockor och hur det funkar i praktiken och över tid, för även om klockan är dyrare i inköp så spar man in det på batteribyten i framtiden så är det så bra som det låter?

Ett annat alternativ är ju helt mekaniska/automatiska klockor. Automaturens fjäder vrids upp när man bär klockan, andra kräver manuell uppdragning.
Den mekaniska grundtypen har varit förhärskande i hundratals år och är den garanterat miljövänligaste.
Ett mellanting är Seiko Kinetic, där armens rörelser genererar laddström till ett batteri som driver ett kvartsur.
Fördelen är gångprecisionen och att man kan få alarmfunktionen.
I dessa dagar när mobilen visar exakt tid och man kan ställa in hur många alarm som helst, så har de mekaniska uren fått ett uppsving och en egen nisch. Detta är mitt senaste förvärv:
https://www.youtube.com/watch?v=B_q3Mlz6bkc
Dess nominella gångreserv är 40 timmar men den går ännu 44,5 timmar efter att jag lagt den i skåpet.
 
Ett annat alternativ är ju helt mekaniska/automatiska klockor. Automaturens fjäder vrids upp när man bär klockan, andra kräver manuell uppdragning.
Den mekaniska grundtypen har varit förhärskande i hundratals år och är den garanterat miljövänligaste.
Ett mellanting är Seiko Kinetic, där armens rörelser genererar laddström till ett batteri som driver ett kvartsur.
Fördelen är gångprecisionen och att man kan få alarmfunktionen.
I dessa dagar när mobilen visar exakt tid och man kan ställa in hur många alarm som helst, så har de mekaniska uren fått ett uppsving och en egen nisch. Detta är mitt senaste förvärv:
https://www.youtube.com/watch?v=B_q3Mlz6bkc
Dess nominella gångreserv är 40 timmar men den går ännu 44,5 timmar efter att jag lagt den i skåpet.

Automat = självuppdragande?
Minns att min pappa hade en självuppdragande och det är ju också praktiskt om man bara använder klockan regelbundet även om den har en backup i drifttid ja det blir bara mer intressanta alternativ i detta ämne ;-)
 
Ja, automatur är självuppdragande. Möjligen kan det vara idé att skaka igång den lite extra om den stannat och om man kommer att vara extremt stilla. Detta har jag inget belägg för, det är mer en känsla.
Med japanska automatur gör det inget om de ligger stilla länge. Då måste man så klart ställa in den när man tänker använda den, men då kommer den naturligtvis att visa tiden väldigt exakt i och med att den är nyinställd. Räkna annars med +/- 30 sek/dygn i avvikelse, ett värde som dock inte sällan är bättre.

Orient har inte sällan Power Reserve Indicator vilket ger en extra trygghet om man använder klockan lite av och till.
Deras finare serie Orient Star brukar även kunna vridas upp manuellt, samt har hackfunktion dvs att sekundvisaren stannar när man drar ut kronan för att ställa tiden.
De är rätt mycket dyrare än den vanliga kollektionen, men ger enormt mycket för pengarna då de kan jämföras med schweiziska klockor med ETA-verk.
Seiko-5 är ett annat alternativ med kvalitet ungefär som Orient standard.
 
Vore kul att höra lite erfarenheter om detta med soldrivna klockor och hur det funkar i praktiken och över tid, för även om klockan är dyrare i inköp så spar man in det på batteribyten i framtiden så är det så bra som det låter?

Tror ingen klocka klarar sig helt utan service. Armband och mekaniken i knappar och de andra rörliga delarna slits med tiden.

Min frus Citizen EcoDrive har klarat 20 år med ett glasbyte. Mina första EcoDrive i rostfritt har behövt byte av både urverk och glas och har nu pajat igen dvs slutat gå efter ca 20 år. Jag använder nu ett annat EcoDrive ur i titan. Uret helt u a efter ca 5 år men sprintar i metallarmlänken har behövt bytas några gånger.

Men jag gillar att slippa byta batteri vartannat år.

Thure
 
Tror ingen klocka klarar sig helt utan service. Armband och mekaniken i knappar och de andra rörliga delarna slits med tiden.

Min frus Citizen EcoDrive har klarat 20 år med ett glasbyte. Mina första EcoDrive i rostfritt har behövt byte av både urverk och glas och har nu pajat igen dvs slutat gå efter ca 20 år. Jag använder nu ett annat EcoDrive ur i titan. Uret helt u a efter ca 5 år men sprintar i metallarmlänken har behövt bytas några gånger.

Men jag gillar att slippa byta batteri vartannat år.

Thure

Speciellt mekaniska verk kräver service då och då, vilket kan gå på en rätt bra slant beroende på märke vilket man ska ha i åtanke. Jag har en IWC 3717 flieger från 2008 med ETA/Valjoux 7750-verk som datumet börjat kärva på, men då service går på 5-6000, så drar jag mig för att lämna in den. Men för praktiskt utebruk använder jag dock oftast någon riktigt billig digital quartzklocka som det inte gör något om jag tappar bort.
 
Inte lätt detta men stort tack för alla råd och tips har varit nyttigt och idag var det dags att sluta vela och fatta ett beslut och som så ofta så lät jag instinkten styra i sista steget det brukar bli bra då ;-)

Hade begränsat det till några fabrikat och modeller som var extra intressanta och trevlig nog fanns de i min lokala klockbutik där jag brukar handla och känner ägaren så lätt att göra affärer då.

Alla utvalda och några till som han visade var fina och bra klockor men det som inte infann sig var den där känslan att "den här ska jag ha" men så när vi plockade runt i skåpet för Swiss Military Hanowa och de modeller jag valt ut så fick jag ögonen på en som jag missat och när jag kollade på den och satte på den på armen ja då kom känslan och saken var klar ;-)

Den var inte lättast av alla och den var nära maxgränsen för storlek och den överskred budget en bra bit men det kan jag leva med då resten av kraven uppfylldes med råge och vinnaren är http://swissmilitary.ch/collection/avio/modell/airborne/watches/item/view/catlist/ i svart ;-)

Får spara in på annat framöver men det känns som den är värd det så nu ska det bli intressant att använda den och se hur den är efter en tids användning, får återkomma om det senare.

Så tack igen för alla tips
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.