Armbandsur

Hej
Hade tänkt köpa ett armbandsur för att ha när jag på långtur och inte kan ha telefonen laddad.
Har kollat runt på internet, men de flesta klocksidor verkar inte sortera på funktioner utan snarare utseende och märke.
De funktioner jag önskar är:
Vattentät, analog klocka, datum, alarm.
Helst ska den inte ha så mycket mer utan gärna vara stilren.
Helst inte metall eller läderarmband.
Har ni några tips?
 
Casio ProTrek serien fyllde mina behov och efter 4år har jag ännu inte behövt ladda, ställa eller göra något. Den bara fungerar 100% :D

Mina krav var: Inte behöva byta batteri (laddar sig själv med solceller, fungerar även i lamp-ljus). Inte behöva ställa tiden (radiokontrollerad). Vattentät (dykdjup). Höjdmätare. Termometer. Kompass. Så har den en massa andra saker också, men det får du kolla i beskrivningen.

Valde denna variant : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2180583
Men det finns med analog också i samma serie.

Lycka till.
 
Personligen föredrar jag metall i armbandet tycker att det luktar mindre än t ex tyg och läder. Men du kan nästan alltid byta ett armband som du inte gillar.

Citizen Eco-drive har några analoga modeller med alarm. Ecodrive innebär att ett internt batteri som håller flera månader laddas med ljus.
Modellen Citizen AT4008-01E nedan har gummiarmband är radiokontollerad och WR 200. Googla eco-drive och alarm så hittar du många andra förslag.

Thure
 

Bilagor

  • AT4008-01E__10022_1471492412_600_600.jpg
    AT4008-01E__10022_1471492412_600_600.jpg
    68.6 KB · Visningar: 2,695
Det där med ofräscha armband har jag alltid ogillat. Numera har jag en bra lösning på det.
En uppsjö med natoarmband. Bara att slänga i vanliga kulörtvätten när de inte känns fräscha längre. Jag brukar lägga dem i varsin strumpa för att slippa slitage på spännen m.m.
Bonusen är att man kan matcha färg mot klädsel varje morgon om man vill. Så snabbt går det att byta.
 
Hos uret.se kan du välja bland ett stort antal parametrar och få förslag på modeller som passar dig, http://www.uret.se/watchfinder.html

För fiske, friluftsliv och allmänt slit och släng i vardagen har jag valt en MWC G10 med tritiumbelysning, misstänkt lika i namn och design som CWC's... Kanske lite militärvarning på designen men inte så det stör tycker jag. Analog klocka med datumvisning, natoarmband, vattentät till 100m, tritiumbelysningen gör att den alltid lyser klart och tydligt i mörker vilket jag sätter högt värde på den mörka delen av året. Dock saknar den alarm vilket du ju önskade.

Casio G-shock verkar vara bra alternativ om man söker en robust klocka som tål all tänkbar misshandel, tyvärr är de flesta modellerna stora som tallrikar och ser ut som rymdskepp...

Klockor vars belysning laddas av solljus har jag inga goda erfarenheter av, de modeller jag har haft klarade max ett par timmar i mörker innan belysningen blev så svag att den inte tillförde något. Att t.ex. kolla klockan om man vaknar på natten har då krävt att man även tänder pannlampan, med tritiumbelysning är detta ett minne blott.
 
Kan tillägga att Casio ProTrek serien är mycket smidigare än G-Shock och tål allt jag kan kasta på den iallafall :)
Dessutom är armbandet i något material som både är skönt och inte blir ofräscht. Går att diska/tvätta hela klockan om du skulle varit ute och brottats i kåda eller så.

Du får googla och prova och fundera en stund så du vet vad du prioriterar.

ex: http://www.uret.se/casio-lcd-resinplast-p-39010.html

https://www.casio-europe.com/se/produkter/armbandsur/protrek/prw-7000-1aer/
 
Citizen skulle jag akta mig för. Företaget är makalöst uselt om något fallerar med klockan.
Har haft 2 Citizen, första inget problem under flera år, tyvärr efter bytt armband och smäll i kanotreling, finns den nu att hämta i Mälaren...
Nr 2 köpt från uraffär lokalt, bråkade efter batteribyte med att den ställde om sig, vägrade nollställa tidtagningen osv. Den diskussionen skötte uraffären med garantier och annat. Funkar nu utan problem.
Kan det vara att man köpt på nätet, och då fått problem?
 
Både ris och ros beträffande Citizen service under > 30 år och 4 olika armbandsur.

Såldes fram till ca 15 år sedan i urmakeributiker Stjärnurmakarna numera mest av kedjan Ur och Penn. En del service åtgärder utan anmärkning andra väl slarviga.

Thure
 
Har du något konkret exempel?

Köpte en eco drive, tror jag den hette? Min kompis köpte likadan. Hans funkar fortfarande perfekt men min la av efter ett år. Var inne hos handlaren som själv sa att Citizen är omöjliga, att han funderade på att skippa dem pga alla problem vid reklamationer. I efterhand kan man tycka att också handlaren har ett ansvar, och att jag borde ha legat på mer. Men ibland pallar man inte. Kör nu med Breitling istället.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...