Zugspitze via Höllental (2962 m,ö.h) Tysklands högsta

Tänkte skriva lite om en härlig led jag för bara några dagar sedan jag klarade av.

Bilder
Finns längst ner i posten

Mitt betyg
10/10, helt fantastisk led vilket var precis på våran svårighetsgrad och det vi sökte, tog lite längre tid vilket enbart berodde på våran kondition och pauser, helt fantastisk vy från toppen , enda synda är väl att dem byggt uppe på toppen, men vatusan, en kall öl där uppe och linbana ner..

Tid för leden
Står 6-8 timmar på internet och jag vet inte om dem räknat från Hammersbach, men tror knappast det.
Leden tog oss 10 timmar från Höllentalhutte

Min erfarenhet
Kebnekaise - Östra Leden

Utrustning för glaciären
Crampons för glaciär
Rep för replag glaciär, vill inte rekomendera till annat
räddningsrep, isskruv och all räddningsutrustning vid glaciärräddning
handskar som tål fukt
via feratta slinga
hjälm
sele


Bra att veta innan resan : Tyskar är generellt sett väldigt dåliga på engelska
Bra att veta innan resan : Kan ibland vara ovanligt att dem tar kort så ha med mycket kontanter.
Bra att veta innan resan : Ska ni ta berget på 2 dagar så ta in på Höllentalhutte.

Om mig : Jag är en kille på 24 år som inte har tagit många berg. Saknar ganska mycket erfarenhet och ork, men en vilja som däremot vuxit sig större enbart nu på senaste tiden, och då pratar vi några månader tillbaka vilket blev när jag och några kompisar bestämde oss för att bestiga Kebnekaise via Östra Leden. För mig får gärna lederna ha mer moment än enbart vandring.

Efter att ha samtalat med min kompis om att vi ville ta ett till berg innan sommaren var över och att diskussionen avslutades med att Mont Blanc förmodligen var utanför vår kunnighetsgrad och tidsram så samtalade vi och läste på om andra berg som skulle ge oss en ökad kunskap om klättring, packning, glaciärsfärder mm och som gärna skulle vara högre än Kebnekaise, runt 3000 sträcket.

Efter mycket läsande och videos på youtube så verkade Zugspitze via Höllental rutten ha vad vi var ute efter, den hade, tuff stigning, 1-2 dagar att ta berget på, scrambling, glaciär och via feratta.

Vi började med att hyra en bil och körde mot Munchen vilket skulle ta oss ca 16-18 timmar med vila och stopp, efter att vi anlänt till Munchen och inhandlat ett par snygga Lederhosens och några goa öl till campingen så åkte vi vidare mot staden Garmisch (Detta efter att vi enbart hade ställt in Gpsen på Zugspitze vilket istället tog oss till Österike.

Efter att ha anlänt i Garmisch så fick vi ta oss till ett hotell och fråga vart vi skulle vidare, vilket ledde oss till Hammersbach och en grusparkering (Obs betala hellre lite extra timmar än för lite för vi gick p-bot på 30€) i närheten som vi skulle få stå på våra dagar vi var och tältade.

Från Hammersbach var det enkelt att hitta, en liten uppförsbacke upp till hotellet igen och välskyltat mot Höllentalklemme, vilket skulle ta en timmes vandring, Höllentalklemme var första stoppet med en grind där det kostade 4€ att passera, om man inte gjorde det mitt i natten som oss och gick förbi grinden bara.

Höllentalklemme har en grind enbart för att det är en turistled som många äldre går på, väldigt fin flod och mycket grottor, efter detta var det omöjligt att få fel mot Höllentalhutte som skulle ta ca 90 minuter, uppför grottor och gå gå gå.

120 minuter senare så kommer man till ett ställe som är helt j*vla sämst att tälta på, ett stenfält, en stuga och enbart mark med uppförsbacke, vi letade i mörkret i 30 minuter innan vi gav upp och insåg att det finns inget bättre ställe att tälta på, så vi slog upp det och sov i uppförsbacke.

Ett tips, sov i stugan..Där kan man även äta väldigt got Gulaschsoppa och dricka god öl, normala priser.

Jag snabbspolar över en vilodag vi hade pga regn och försovning tills kl 11.

Vi började gå 06:30 efter att ha köpt på oss ett lunchmål med 4 smörgåsar, en yoghurtbar, vatten, en frukt.

Början av leden är lätt vandring med uppförsbacke med ganska så bra ruttmarkering (rött), efter lite lätt scrambling så kommer man till en klätterstege för att ta sig upp ca 20-30 meter över berget, via ferattan börjar vid stegen och fortsätter hela klättringsbiten och avslutas när det blir vanlig vandring igen.

Kommer också en häftig vägg som är ca 80 grader med järnsteg för att kunna ta sig över, använd via feratta slinga här annars är ni körda om något händer.

efter vandrign och scrambling kommer man till en grusig stig som pågår ett tag, denna stigen kommer sedan att ta er till glaciären, men avvakta ni ett tag, det tog någon timme här med.

Ett tips är när ni börjar se glaciären är att hålla höger, för det är där stigen kommer fortsätta, här var det inte så välmarkerat utan vi gick vänster där det inte var någon stig, och fick gå på grussten.

På med era snödojor och möjligtsvis rep, för nu ska ni upp för glaciären som faktiskt inte är så lång , det är dock lutning på den och sprickor väntar. Nu använde inte vi rep vilket vi borde då vi blev varnade för glaciären och allmänt förnuft, nåja...

Efter glaciären så kommer faktiskt vi till den del där jag nästan ramlade och den svåraste delen av leden.

Här är det inte extremt svår klättring, kanske inte svår alls, men efter att man vart trött så blev den svårare, ett tips här är att efter glaciären så behåller ni era Crampons för bättre grepp med fötterna, ni behöver bara behålla dem på i 3-4 fastspänningar i via ferattan.

Efter 3-4 fastspänningar så är den svåra delen av klättringen över, ta av era crampons och resten borde ni klara om ni har minst lika dålig kondition som mig, resten av leden tar också någon timme, hela leden från här är via feratta och lätt scrambling, finns vissa partier där man måste korsa utan säkring men det är ganska lugnt men brant. Men vad gör ni här om ni är rädda för lite höjd?

Grattis ni klarade er till toppen, ni kan härifrån ta er ner med linbana som kostar 30€, vi hann inte med den sista till Tyskland, tror den gick klockan 17:00. Vi fick istället åka ner till Österrike , ta en buss på 10 minuter (Gratis pga Oktoberfest), ta ett tåg till Garmisch (Ca 10 € har jag för mig ), ta en taxi till Hammersbach (20€), sov i bilen den natten och gick en promenad på totalt 4 timmar för att hämta vårat tält och så igen.
 

Bilagor

  • Zugspitze1.jpg
    Zugspitze1.jpg
    11.8 KB · Visningar: 844
  • Zugspitze2.jpg
    Zugspitze2.jpg
    14.7 KB · Visningar: 885
  • Zugspitze3.jpg
    Zugspitze3.jpg
    17.5 KB · Visningar: 830
  • Zugspitze4.jpg
    Zugspitze4.jpg
    8.8 KB · Visningar: 826
  • Zugspitze5.jpg
    Zugspitze5.jpg
    12.6 KB · Visningar: 896
  • Zugspitze6.jpg
    Zugspitze6.jpg
    10 KB · Visningar: 830

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...