Gotska Sandön

Var på gotland förra sommaren och var sugen på att åka till gotska sandön. tyckte dock det var för dyrt just då så jag sket i det.
tror det kostade 1100kr att åka över dit med en liten båt.
dessutom var det inte säkert att man kunde åka över. Det berodde helt på vädret.
Sen tror jag man var tvungen att boka innan också. Men det är nog olika.

Är dock fortfarande sugen på att åka över dit.
 
Varför finns det vita fläckar på ön? Borde inte masten sitta på fyren? Vid lägerplatsen är det vita fläckar

Det kallas radioskugga och beror i till exempel sydöst på att det finns massa sand mellan basstationens antenn och en mobiltelefon på 160 cm över havet. På Lantmäteriets karta syns höjdskillnaden tydligt - inget konstigt alls med andra ord...

Vad som är lustigt däremot är att det ser ut som att det finns tre basstationer varav alla tre befinner sig i vattnet (NV, NO och S) runt Sandön... Så jag tror nog att man ska den där kartan med en stor nypa salt...
 
Då var resan til sandön bokad :)

14 juli åker jag och stannar tre nätter. Ska bli mycket roligt tycker jag.
ringde och hörde mig för lite vad som gäller när det kommer till mat och sånt.

Tar även med mig eget tält för att komma billigt undan. 25kr/natt kostar det då :)
 
Grattis

Då var resan til sandön bokad :)

14 juli åker jag och stannar tre nätter. Ska bli mycket roligt tycker jag.
ringde och hörde mig för lite vad som gäller när det kommer till mat och sånt.

Tar även med mig eget tält för att komma billigt undan. 25kr/natt kostar det då :)

Jag var där för 10 år sedan och kan bara säga grattis till beslutet.
Då var det jordkällare vad sa de nu?
 
Japp det är jordkällare nu också så mana kan förvara mat om man vill. Tror dock jag bara tar med mat som inte behöver stå kallt för enkelhetens skull. jag är inte där för att äta så frystorkat duger gott. Sjävklart tar jag med mig nötter och lite godis också.

Finns kök där man lagar maten i. Tyvärr är det eldningsförbud på ön så trangiakök är inte lovligt verkar det som.
 
Japp det är jordkällare nu också så mana kan förvara mat om man vill. Tror dock jag bara tar med mat som inte behöver stå kallt för enkelhetens skull. jag är inte där för att äta så frystorkat duger gott. Sjävklart tar jag med mig nötter och lite godis också.

Finns kök där man lagar maten i. Tyvärr är det eldningsförbud på ön så trangiakök är inte lovligt verkar det som.


Det är förbjudet att "elda, inklusive att använda grill eller friluftskök, förutom efter anvisning av
tillsynsmannen,"

Men man tycker ju att man borde få använda friluftskök "efter anvisning av
tillsynsmannen", d v s på en specifik plats?
 
Jag var där en vecka för 10 år sedan. Då gav lägervakterna tillstånd att använda triangiat, men de specade var det fick användas (efter vindriktning) och endast på sanden nära vattenbrynet. Vet inte hur det fungerar nu.

//A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Almgren Gotska sandön Naturområden 6
1145 Gotska Sandön: hur ta sig dit off season? Naturområden 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.