Björnspray?

Visst är det så, men det är inte alltid rationellt att se enbart till hur den relativa risken påverkas.

Jämför man t.ex. med sannolikheten för att du hade dött i en trafikolycka på väg dit så är den sannolikheten större.
Jo, och jag oroade mig mycket mer för trafiksäkerheten i mitt dagliga arbete också. Det jag vänder mig mot är att man med lite statistik helt avfärdar risken och att det över huvud taget kan vara något för någon att oroa sig för, utan att först fråga vilka aktiviteter denne tänker ta sig an. Vilken risk man är villig att ta är ju också väldigt individuellt. Finns säkert de som undviker att åka bil p.g.a. olycksrisken (Själv har jag en större bil och undviker att åka i de minsta bilarna).

Dessutom haltar även björnattacksstatistiken (två på hundra år eller hur det nu var?) eftersom vi ganska säkert har den största björnpopulationen nu under denna hundraårsperiod (där björnen under en lång tid dessutom var nästan utrotad). Vill man vända på statistiken lite så kan man använda lite betingad sannolikhet istället: Om det skulle ha skett en björnattack i Sverige under sommaren 2012, hur stor hade då sannolikheten varit att det var jag som blev attackerad? Den sannolikheten är nog oroväckande hög! ;)

Men om jag lite snabbt ska redovisa hur jag bedömer risken så ja, den är liten. Så liten att ingen ska behöva bli bortskrämd från skogen. Men tillräckligt stor för att det kan vara bra att läsa på lite om björnens beteende och hur man själv ska bete sig vid ett ev. björnmöte, i alla fall om man tänker vistas mer än sporadiskt i björntäta trakter. Före och under mitt jobb 2012 oroade jag mig inte för björnmöte på dagen utan det var risken vid ett ev. besök av nyfikna björnar i nattlägret som jag tyckte var högst. Därför vidtog jag vissa åtgärder med var jag förvarade mat och skräp och var jag lagade maten. Jag hade inte med mig någon särskilt pryl för att kunna skrämma iväg björnar.

Tycker jag att man behöver björnspray i Sverige? Nej, men om man känner sig orolig kan man ta med sig en huligantuta.
Det skulle inte förvåna mig om det t.o.m. är större sannolikhet att du dödas av ett blixtnedslag... Vad jag kan se dödas 0,5 personer om året av blixtnedslag, det blir 50 pers på 100 år. På samma tid har två personer dödats av björn. Det är alltså 25 gånger större sannolikhet att du dödas av blixtnedslag än att du dödas av björn.

Visst, alla björnattacker har inte dödlig utgång, men det har inte alla blixtnedslag heller.
Jo, också en risk jag hade i bakhuvudet. Vilket främst betydde att jag undvek öppna ytor eller högre höjder när det var åska på gång.
Med tanke på miljön du vistades i hade du dessutom antagligen större sannolikhet att drabbas av TBE, men det kanske du var vaccinerad mot? Björn kan man ju tyvärr inte vaccinera sig mot:)
nej, mina områden var utanför fästingarnas huvudutbredningsområde.
Tycker tvärtom att han har bra flyt, han har ju överlevt båda gångerna och verka ha hälsan i behåll...
 
Jag bor, för er som inte vet, i Gällivare, vilket är nära till enorma vildmarker. Är jägare och allmän friluftsmänniska så jag är också ute en hel del i skog och natur.
Ibland försöker man vara så tyst som möjligt och ibland spelar det ingen roll.

Vi har lyckan att träffa på en björn med konstiga omständigheter.
Det var maj, blött i markerna när all snö nästan smält, vi var 3 st. Vi hade just fikat och skrattat och levt om lite, sedan när vi packade ihop ryggsäckarna för att fortsätta vandra, ser vi en stor björn kommandes mot oss.
När farbrorn skrek åt oss att det är en björn på stigen, ser vi hur den tvärvänder och sticker med all världens fart bort från oss. Den hade ingen aning om att vi låg där pga vinden som var en kraftig sidovind, den hade nog kunnat gå över oss om vi inte rest oss upp och sett den.

Nu var ju detta inte alls så dramatiskt, utan den betedde sig som en svensk björn gör i 99% av alla möten med människor. Men man kan inte låta bli att tänka, vad hade den gjort om den kommit på oss bara 10m eter bort? Nu var det ändå 50 meter minst.

Nåja, ett minne man aldrig lär glömma, det är få förunnat.

En annan rolig grej, en helikopterpilot flög mellan Gällivare och Korpilombolo och sa till farsan: "Om ni visste hur många björnar vi sett, skulle ni inte våga er ut i skogen utan bössa."
Så som någon annan sa tidigare i tråden, 3000 björnar låter nog lite lite...
 
Statistik haltar i denna jämförelse, som i många andra. Var man är, vad man gör och andra saker påverkar risken ganska mycket skulle jag vilja påstå.
Dessutom som någon påpekade, hur många björnar fanns det i Sverige för 50 år sedan? Var fanns dom? hur många bedriver friluftsliv nu jämfört med då? Många osäkerhetsfaktorer....

Bortsett från det, risken är fortfarande liten eller väldigt liten, att man ska träffa på björn. Risken för skada vid påträffandet är ännu mindre.
Dock är rädsla/oro inte nåt som går att resonera bort.

I höstas var jag ute och sprang längs en stig i mitt närområde. Inte så långt från bebyggelse men mitt i skogen och en inte särskilt väl trafikerad stig.
Det började bli mörkt när jag sprang hemifrån men tänkte att jag hinner innan det blir helt svart ute. Jag missbedömde detta och när jag sprang där var det tämligen mörkt. Kommer till ett område med tät ungskog. Ett tu tre brakar det till ordentligt på sidan av stigen, kanske 10 meter in. Jag blev väldigt snabb den följande kilometern kan jag säga. Mest troligt en älg som legat ned och som rest sig och sprungit iväg men jag hann tänka många djur i huvudet innan jag kom till sans. Då är jag normalt sett inte orolig för björn när jag är ute trots upprepade iaktagelser i området.
//Per
 
Jag ser här i tråden hur det hattas hejvilt med statestik med björn attacker och man ska inte ta det så allvarligt här i svergie då björnen här är väldigt snälla oftast.

Jag har varit en hel del i Kanada och vandrat paddlat och fiskat och varit ute minst 3-4 veckor i taget det har jag gjort själv och jag har träffat på 2 stycken svartbjörnar vid 11 på kvällen som gick rakt in i mitt camp som inte var sådär jätte trevliga fall man säger så , dom förde ett jävla liv och sniffade runt tältet när jag låg där inne och jag vaknade utav dom , ärligt talat så vart jag svin rädd , men jag lyckades hitta mina bearbangers (Smällare med eld typ ) och björnsprayen har jag alltid stenkoll på (strategiskt valda platser i tältet) så jag drog min manchete och björnsprayen och gick ut och vråla som en galning fullt pepprande med björnsprayen och dom reste sig på bakbenen och titta på mig i någon sekund innan dom drog iväg för att komma tillbaka någon timma senare(kunde inte sova av adrealin kicken och rädslan) men då var jag mer beredd och poppade 2 bearbangers och dom flydde för livet och kom inte tillbaka. Jag hade den kvällen slarvat med maten och lämnat ett stycke kött inte långt ifrån mig

Det gör jag inte om

Jag har sett grissly på håll och brunbjörnar och det är min största rädsla att träffa på en vid en fors vid lax säsong framförallt med ungar.

Förra året i Alberta i rocky Mountains så vart en vandrare dödad och uppäten utav grissly och då hade dom hittat sovplatser för hela 18 björnar på samma ställe och en vecka senare i samma område hade en campare slitits ut ur tältet och även hon blivit dödad och äten (dom sköt några och hitta rester av dom tror 4 eller fem personer dog där under några veckor )

Björn attackerna i Kanada har börjat bli mer frekventa ,senast jag var där hade en jägare som stalka rådjur har jag för mig blivit attackerad utav en brunbjörn och lyckades komma undan med livet i behåll men med sönderslitet ben.

Jag har pratat oerhört mycket med björnguider där borta och dom säger att björnen är snäll som bara den om man ger dom ytan den behöver (närmast 100 m )

Men när jag har pratat med jägarna så låter det annorlunda.

Jag har vänner nere i BC som har fått björnstigar på tomten och svartbjörnarna är nyfikna av sig och har gått fram och rykt i dörrar och slagit sönder rutor för dom och det här är dom farligaste björnarna som har börjat söka sig till männioskornas område för att äta ur soptunnor och nypa en hund eller två när dom får chansen och dom skjuts oftast.

Alla björnar är inte ett hot mon människan men STORA HANAR bryr sig inte ett skit och dödar en fall dom känner för det , får man en brunbjörn/grissly rusande mot sig , ska man vara beredd på att slåss och inte backa en meter medans för svartbjörn skall man göra sig stor vifta med armarna och skriká men dom kan vara griniga .

Har bekanta som blivit jagade över 5 km av brunbjörn när dom fiskat och fått springa till bilen och slänga sig in.

Björnspray och Bearbangers tycker jag är ett MÅSTE när man är där och den räddar många många liv per år , har själv fått testa och bli spreyad i ansiktet utav det och tro mig det är inget jag gör om USCH ett billigt alternativ fall man är en dålig skytt och sen självklart vara noggrann med förvaring och tillagning av mat . .
 
Halaj!

Det värsta är att de gör ibland skenattacker. De sägs att det sämsta man kan göra är att springa därifrån, för då kan man utlösa en jaktinstinkt hos björnen. Och att springa ifrån en björn, det gör man inte. Kolla in den här svenska filmsnutten. Mannen gör helt rätt. Men ändå: jag fattar inte att han kan vara så kall och bara stå kvar! Han har verkligen ballar av stål!
http://www.youtube.com/watch?v=9l4fJ_GQ050

//T
 
Halaj!

Det värsta är att de gör ibland skenattacker. De sägs att det sämsta man kan göra är att springa därifrån, för då kan man utlösa en jaktinstinkt hos björnen. Och att springa ifrån en björn, det gör man inte. Kolla in den här svenska filmsnutten. Mannen gör helt rätt. Men ändå: jag fattar inte att han kan vara så kall och bara stå kvar! Han har verkligen ballar av stål!
http://www.youtube.com/watch?v=9l4fJ_GQ050

//T

Absolut precis som med hundar, börjar man springa så drar man igång jaktinstinkten . finns även som alternativ att lägga sig ner och spela död med händerna runt nacken men jag väljer att slåss alla dagar i veckan och sikta på nosen , sedan ska man inte stirra dom i ögonen utan bara dra lätt förbi (lättare sakt en gjort)

en skadad björn ska man passa sig riktigt mycket för då den kommer vara opålitlig och är farligare än en björnmamma med ungar , kan tillägas att grisslybjörnen är den enda björnen som inte fejkar ett utfall utan börjar den springa mot dig kommer den att fortsätta. brunbjörnen som i klippet brukar inte fejka men den björnen är inte så gammal heller och hade väldigt lätt kunnat undvikits med björnspray då den sprutar runt 8-10 meter :) gäller bara att inte stå i motvind ;)

En björnbellra är ett simpelt och effektivt sätt annars att hålla björn borta i täta områden då dom har tid att gå undan, mina vänner referera det som "dinner bell" när jag hade en på mig och kan nu aldrig mer bäre en sådan av ren rädsla...

Jag är riktigt facinerad utav björnar och älskar dom men på avstånd .

I vissa delar utav Kanada och USA när du jagar och fält ett byte måste man ha slaktat klart inom 30-40 minuter och verkligen vara på sin vakt då björnen har lärt sig att skott=lätt byte då jägarna oftast backar undan.

För att nörda mig extra mycket nu så har dom hittat hybrider mellan isbjörn och svartbjörn = en så kallad brolar bear och mellan grissly och isbjörn =grolar bear :)
 
Jag ser här i tråden hur det hattas hejvilt med statestik med björn attacker och man ska inte ta det så allvarligt här i svergie då björnen här är väldigt snälla oftast.

Jag har varit en hel del i Kanada och vandrat paddlat och fiskat och varit ute minst 3-4 veckor i taget det har jag gjort själv och jag har träffat på 2 stycken svartbjörnar vid 11 på kvällen som gick rakt in i mitt camp som inte var sådär jätte trevliga fall man säger så , dom förde ett jävla liv och sniffade runt tältet när jag låg där inne och jag vaknade utav dom , ärligt talat så vart jag svin rädd , men jag lyckades hitta mina bearbangers (Smällare med eld typ ) och björnsprayen har jag alltid stenkoll på (strategiskt valda platser i tältet) så jag drog min manchete och björnsprayen och gick ut och vråla som en galning fullt pepprande med björnsprayen och dom reste sig på bakbenen och titta på mig i någon sekund innan dom drog iväg för att komma tillbaka någon timma senare(kunde inte sova av adrealin kicken och rädslan) men då var jag mer beredd och poppade 2 bearbangers och dom flydde för livet och kom inte tillbaka. Jag hade den kvällen slarvat med maten och lämnat ett stycke kött inte långt ifrån mig

Det gör jag inte om

Jag har sett grissly på håll och brunbjörnar och det är min största rädsla att träffa på en vid en fors vid lax säsong framförallt med ungar.

Förra året i Alberta i rocky Mountains så vart en vandrare dödad och uppäten utav grissly och då hade dom hittat sovplatser för hela 18 björnar på samma ställe och en vecka senare i samma område hade en campare slitits ut ur tältet och även hon blivit dödad och äten (dom sköt några och hitta rester av dom tror 4 eller fem personer dog där under några veckor )

Björn attackerna i Kanada har börjat bli mer frekventa ,senast jag var där hade en jägare som stalka rådjur har jag för mig blivit attackerad utav en brunbjörn och lyckades komma undan med livet i behåll men med sönderslitet ben.

Jag har pratat oerhört mycket med björnguider där borta och dom säger att björnen är snäll som bara den om man ger dom ytan den behöver (närmast 100 m )

Men när jag har pratat med jägarna så låter det annorlunda.

Jag har vänner nere i BC som har fått björnstigar på tomten och svartbjörnarna är nyfikna av sig och har gått fram och rykt i dörrar och slagit sönder rutor för dom och det här är dom farligaste björnarna som har börjat söka sig till männioskornas område för att äta ur soptunnor och nypa en hund eller två när dom får chansen och dom skjuts oftast.

Alla björnar är inte ett hot mon människan men STORA HANAR bryr sig inte ett skit och dödar en fall dom känner för det , får man en brunbjörn/grissly rusande mot sig , ska man vara beredd på att slåss och inte backa en meter medans för svartbjörn skall man göra sig stor vifta med armarna och skriká men dom kan vara griniga .

Har bekanta som blivit jagade över 5 km av brunbjörn när dom fiskat och fått springa till bilen och slänga sig in.

Björnspray och Bearbangers tycker jag är ett MÅSTE när man är där och den räddar många många liv per år , har själv fått testa och bli spreyad i ansiktet utav det och tro mig det är inget jag gör om USCH ett billigt alternativ fall man är en dålig skytt och sen självklart vara noggrann med förvaring och tillagning av mat . .

Oj så skarvad historien med tältet är.
Väldigt svårt att ta detta på allvar.
 
I Jonathan Watermans bok om hans paddling genom Nordvästpassagen, skriver han en del om björnar. Han valde i början att inte ha med något vapen (varken gevär eller spray) vilket många innuiter tyckte var dumdristigt. Istället tänkte han mycket på var och hur han slog läger och lagade mat. Han träffade på ett antal björnar under färden men inte på nätterna (om jag minns rätt).
Under den senare delen av färden så valde han ändå att ha med sig ett gevär, eftersom han hade träffat en kvinna som senare också blev hans fru. Han var därför mindre riskbenägen.

Som flera här har sagt i tråden, det handlar nog om en avvägning av vilka risker man vill ta.

En intressant bok som jag kan rekommendera!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.