Kläder för hundspann?

Jag ska köra hundspann i 2 dagar. Med övernattning inomhus.

Den 12:e tar jag nattåget till Vindeln där jag byter tåg för färd till Lycksele där jag blir hämtad av företaget som arrangerar det hela.

Vi startar i Ekorrsele dit vi återkommer efter första dagens slädtur.

Jag funderar på utrustningen, vad ska jag ha på mig. Jag vet att de står för de kläder man behöver, men det vore kul att klara av det hela med de egna kläderna.

Jag har dock ingen aning om hur kallt det kommer bli eller hur kallt det blir när man kör hundspann.

Jag har tänkt så här:

Lager 1:

Underställ från Aclima ”woolnet”

Sockar dubbla från Smartwool

Byxor:

Fjällräven ”KEB”

Överkropp lager 2:

Fjällräven ”Abisko jacket”‘

Skaljacka lager 3

Fjällräven ”Keb Jacket”

Värme: Dunjacka:

The North Face ”Nuptse Jacket”

Huvud:

Fjällräven ”Tur Heater” & I reserv (mössa och balaclava)

Handskar:

Hestra ”Fält Guide Glove”

Skor:
Sorel Pac Nylon eller (Meindl Island)


Vad tror ni?

Klarar jag mig med detta?

Detta är turen jag kommer göra
 
Hur mycket kläder du behöver beror ju på temperaturen ute och hur ofta du behöver resa vält släde.
Det är svårt att bestämma utan aktuell temperatur och din förmåga att köra.
De som arrangerar har säkert tagit höjd för det här.
Tar du med dig kläder så att du inte fryser mellan -5 och -35° så är du grundrustad. Men att resa välta slädar med last på är jobbigt, speciellt i lös snö. Har prövat.
go tur
 
Bara yllenät plus G1000 på benen känns snålt.
Samma på överkroppen. Tar du av dig dunjackan har du bara yllenät plus G1000.
Jag skulle komplettera med ullfrotteunderställ. Och skippa en av G1000-jackorna.
 
Hej!

Det luriga är att det kan bli extremt kallt (man står stilla länge i många, många minus) eller extremt svettigt och varmt (sparka släden uppför i dåligt före). Följande brukar man ha på sig på långturer med hundspann:

På fötterna:
Ett eller två par tjocka ullsockar i ett par nesnalobber:
http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=2935&groupId=23446#webshop
Utanpå nesnalobberna har man en stor plast/gummisko som håller vind och väta ute. (I ett par "vanliga" ordentliga vinterkängor kommer man börja frysa förr eller senare om man står stilla. Av dina två skoalternativ så skulle jag rekommendera ditt första alternativ och inte meindelkängan)

Vantar: Jag skulle rekomendera någon form av windstopper fingervante och utanpå det ett par ordentliga ullvantar och utanpå det igen till exempel "vindvotter M/99" eller liknande.

Dina förslag på överkropp verkar bra. På underkroppen skulle jag inte åka utan fodrade överdragsbyxor. Mössan ser fin ut. Ett par skidglasögon är guld i dåligt väder.

Såklart behövs inte allt detta om man ser att vädret kommer bli fint, inte jättekallt och man endast ska ut över dagen. Med tanke på det är det inte dumt att satsa på att låna grejer av turarrangörerna. (köper du på dig halvdana grejer och det blir superkallt måste du ändå kanske låna på plats)

Hoppas det här kunde ge lite känsla för vad som kan behövas... och hoppas du får en jätte fin tur med hundarna!
 
Jag tycker överkroppen låter jäkligt obra. Bara nätunderställ + G1000 kommer sannolikt inte vara trevligt i något temperaturintervall. Samma för benen.

Personligen skulle jag nog klätt mig i ullunderställ + försvarets gamla ullbrallor på benen samt en ylletröja på överkroppen. Då kan man jobba och svettas utan att för den delen bli alldeles blöt. Dunjackor är generellt sett så täta att man blir dyngsur även under ganska moderat arbete. Sedan skulle jag ta med skoteroverallen för att ha nåt varmt att dra på om det blir jäkligt kallt samt för rasterna.

Fodrade arbetshandskar på händerna, med skinntumvantar som backup, en hyfsat tunn stickad mössa under "arbete" och en tjock mössa, typ som den du länkade till rast.

Beroende på temperatur nokianstövlar eller muckboots med två lager yllesockar i.

Nu förutsätter jag dock att du får jobba rätt hårt under turen. Om du bara ska sitta i en pulka på ett bra spår så är det rastkläderna som gäller.
 
Det är platt och du står på släden, behöver inte jobba så mycket men rör på dig. Det går lätt nedför, vind och du behöver inte röra på dig. Det går uppför och du måste hälpa till rätt bra. Ni gör paus och du står still.

Du är altså ute och är still när det är som kallast. Hur mycket du behöver hjälpa till beror på dina hundar och terrängen.

Skor kängor som issolerar mot kyla underifrån. Jag har en typ av stora gummistövlar med en filtinnersko. I den kan ja ha 1 -2 sockor strumpor.

Vi tränar och tävlar sprint med våra hundar. Jag åker altså inte 'långlopp' utan har en husvagn som jag kan gå in i emellanåt. Jag använder mig av en fodrad overall när jag går ut på morgonen och kvällen.

Temerturen oftast mellan -20 till +10
 
Tack

Tack alla för era råd och tips. Jag har sett att det kommer bli viss kyla. såg en prognos på -16c till på måndag.

Jag har köpt en upplevelse och företaget som anordnar det hela har kläder som behövs att låna ut.
Jag ville bara se om jag skulle kunna klara det med mina egna kläder. Jag har packat ner extra tjockt underställ och flecee tröja & termobyxor. Jag skippar den tunna Abiskojackan.

På fötterna tror jag att jag klarar mig väldigt bra. Sorel kängorna är väldigt varma har haft dom i -26c hittlis och de var nästan för varma då.

Jag tror iofs att jag kommer ta de kläder de lånar ut vilket jag tror är en scoteroverall. Har även plockat ner mina glaciärglasögon.

Tack ännu en gång
 
Det e bara å åk.

Som dem andra ämnt så känns det lite klent med underställ o jackor. Back in the days när jag jobbade med Hundspann så grundade jag med underställ (lager 1) plus underställsväst, Skaljacka, vanlig mössa, skidvantar med innervantar och termobyxor. Sedan förstärkte jag med, tjock "teddy-tröja" extra tjocka strumpor till efter lössnöpulserandet. En palestinaschal och skidglasögon. (Kan yra och blåsa rätt bra när man kommer ut i öppen terräng. Och det e gött att trycka ner huvet i schalen när man är passagerare. Med det o välfylld termos borde du vara kitad. Sedan får du ju lösa regleringen av kläder själv beroende på hur aktiv du kommer vara under färden. (Se till att ha vantarna i senilsnörre!!!)
Go tur! :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...