Snöläge i Jämtlandsfjällen...

Hej!

Vi har lite planer attt topptura lite i Jämtlandsfjällen 7-10/3 2013

Vid någorlunda stabil väderlek skulle vi kunna tänka oss ner till Tjallingen och därifrån testa lite olika alternativ på Västra Bunnerstöten, vid sämre väder kanske vi stannar runt Storulvån där vi bättre känner till terrängen. Vi räknar med basläger i tält.

Någon som vet hur snöläget är hittills i år (vi har alltid varit uppe senare). är snön ihoppackad i botten ännu eller är det stenskrammel i sluttningarna.


Andra områden kan också vara intressanta men helst ej längre resa än Linköping-Storulvån

mvh zacke
 
Hej!

Vi har lite planer attt topptura lite i Jämtlandsfjällen 7-10/3 2013

Vid någorlunda stabil väderlek skulle vi kunna tänka oss ner till Tjallingen och därifrån testa lite olika alternativ på Västra Bunnerstöten, vid sämre väder kanske vi stannar runt Storulvån där vi bättre känner till terrängen. Vi räknar med basläger i tält.

Någon som vet hur snöläget är hittills i år (vi har alltid varit uppe senare). är snön ihoppackad i botten ännu eller är det stenskrammel i sluttningarna.


Andra områden kan också vara intressanta men helst ej längre resa än Linköping-Storulvån

mvh zacke

Törs inte svära på exakt läget kring Storulvån men i Åre töat och packats ihop ett par gånger under säsongen så det finns en bra botten. Pratade med en i byn idag som varit där för två dagar sedan och då snöade det i Storulvån medans det regnade inne i Åre. Så just nu är det nog rätt ok förhålladen men alla här går och väntar på snöfall nu. Det var ett tag sedan det kom ett riktigt dump.
 
Pär, har du några tips på de självklara och/eller bästa åken för en som ska göra sin första tur i jämtland om två veckor?
 
Svårt att sia om snöläget

Svårt att sia om snöläget. Det är ju några dagar kvar, enligt prognosen är det rätt mycket nederbörd i antågande.

Generellt är det rätt lite snö för att vara mitt i vintern, på fjällen du beskriver, men det är åkbart. Lite varning för lavinfaran, det finns några svagare lager en bit ner och det har inte rört sig så mycket folk i området som antingen utlöst laviner eller rört om snön under vinterns gång (som på Åreskutan).

Tips om bra åk. Johan Rambrants bok Friluftsliv i Jämtland är riktigt bra, där har du alla dina svar.

Tjallingen: Om ni ändå ska tälta skulle jag gå längre in i Bunnerfjällen, med kortare anmarscher till bra åk. Men det kräver stabilt väder och mer erfarenhet av vinterfjäll än att bo i skogen vid Tjallingen. Är ni inte superrutinerade känns det bra att snabbt kunna ta sig till värmen i Storulvån.


Själv har jag blivit bekväm med åren och ser numer inget egenvärde att vintertälta, bor hellre inomhus och går långt på dagen. Med hyfsad fart på skidorna är faktiskt hela Bunnerfjällern görbara från Storulvån, men får bara skippa sovmorgonen. För mig tar det två timmar att komma igång på morgonen i tält på vintern, på Storulvån 45 minuter. Är på första toppen i Bunnerfjällen samtidigt som jag hade varit i tält i Tjallingen. Men det är bara en högst personlig reflektion, gillar man att vintertälta är det ju toppen!
Ha en skön tur!
 
Tack för informationen, mailade även fjällsatationen och fick liknande beskrivning :)

Vad gäller tältplatsen menade jag nog en bit SO om tjallingen en bit upp i Tjallingdalen. Finns det andra bättre ställen? Vi åker helst ganska långa, flacka åk så sydsidan på V.Bunnerstöten ser ut att kunna passa bra. Har boken Svenska Toppturer och det finns flera tilltalande åk nämda där.

Vad gäller andra åk har jag för mig att det finns förslag på fjällstationens anslagstavla, men Getryggen precis utanför dörren är perfekt att känna in rytm och utrustning om man är ovan, sedan finns det ju hela raden av fina fjäll man ser från vägen.

I Sylarna har jag bara bestigit stortoppen och tagit vägen ner mellan stor och lillsnasen. Fint åk men när jag åker tillbaka dit vill jag gärna köra med guide, betydligt bantare och viktigare vägval....


mvh zacke
 
Här i Åre har det kommit 35 cm nysnö, rätt kraftig lavinaktivitet både lite spontant, några skidåkarutlösta och rejäla släpp när de sprängde. 15 nya cm i prognos närmaste dagarna, sedan högtryck. Ni får nog fina förhållanden!

Er guidebok funkar, men känner ni er det minsta osäkra rekommenderar jag åter Johan Ranbrandts bok. http://www.bokus.com/bok/9789197755566/friluftsliv-i-jamtland-en-guide-till-berg-skogar-och-vatten/
Ingen har gått fler toppturer i området än Johan, han var länge sportchef på Storulvån. Där får man riktigt bra tips. Jag har smak på lite brantare terräng än er, gillar östsidan av Västra Bunnerstöten. Men det är betydligt mer krävande åkning på alla sätt. Det var därför jag rekommenderade er att gå längre in i Bunnerfjällen med tältet. Glöm det tipset!

Sedan ska man inte glömma Snasahögarna. Kanske inte mest exotiskt och unikt, men bra och okomplicerad åkning. Vill ni tälta för tältandets skull, men ändå ha en stuga att gå in i om tältet blåser sönder eller något annat finns det ett vindskydd mellan Sönner Tväråklump, Getvalen och Lillsnasen. Bra läge för många fjäll och lagom tryggt.
 
Tack för ännu mer info. :)

Snasahögarna och de andra "nära" topparna finns med i planen på ett eller annat sätt.

Just nu är förstavalet V.Bunnerstöten, dock kommer vi ju säkert behöva hitta ställen som lutar på lite bättre med tanken på mängden nysnö.

Vi har sedan tidigare endel erfarenhet av "lavinteräng" men på denna tur är vi bara två personer varför vi gärna "safe-ar" lite extra. Med Telemarkskidor upplever jag dessutom ett mycket större spann vad det gäller lutning för kul och härlig åkning. vilket gör att lite flackare sluttningar går att använda.


Boken ska jag in till stan och fixa till i morgon :) så får vi se hur det blir. Återkommer med en rapport...


//zacke
 
Rapport?

Hejsan!

Skulle man kunna få be om en lite lägesrapport när ni återvänder till civilisationen och en stabil internetuppkoppling?

Jag och en kompis är på väg till exakt samma ställe perioden 12-16 mars och det hade varit guld värt att höra om snöläge, tältplatstips etc.

Tack på förhand!

/Fredrik
 
Försöker fixa det i bilen på väg hem söndag kväll, men så långt vill jag inte tänka än :)
 
Kort rapport gällande området kring Storulvån. Vi anlände torsdag morgon till en ganska igenblåst station. I receptionen sa man att de varit inblåsta i flera dygn. Fin mjuk snö i stråk på o-so sluttningar och mycket vindtransporterad snö. Vår plan var ju sedan tidigare va-bunnerstöten sydliga sida vilken inte är så brant med tanke på de senaste veckornas stormiga och snöiga väder. Tyvärr visade det sig att hela fjällsidan bestod av vindpinade kartongsnö . Det finn dock rejält med snö som täcker sten och annat så kommer det bara lite påfyllning rakt uppifrån blir det njutbart.
Gårdagens och dagens turer gjordes på getryggen dels rakt ner mot station men även rakt söderut från den lägre toppen "till vänster"
Pratade med flera och alla hade hittat fina åk...

Mvh zacko

Vad gäller 120cm i Åre har jag svårt att tänka mig det efter hur det såg ut från vägen, dock kan säkert viden transporterat stora mängder lokalt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Snöläge i Abisko/Riksgränsen i juni Skidalpinism 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...