Överleva på vilda växter

Den "bark" man använder är väl inte det som vi normalt kallar bark.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Barkbröd

"Det är inte den yttre barken som används, utan ett tunt skikt (floem) som finns mellan veden och ytterbarken. Smaken är kraftigt besk. Man skördar barken på våren då saven stiger och det släpper lätt, därefter torkar man den och sedan rostar över eld tills den blir skör och möjlig att finfördela och sikta till ett mjöl."

Som barkbröd användes den så kallade innerbarken som består av kambiet och floemet. Den kan vara flera mm tjock. Innerbark från tall är inte alls besk efter tillredning. Ska ju tilläggas att man blandar ut det med mjöl.

/mattias
 
500 kcal är för lite för att det ska vara bra för kroppen och tyvärr så är det så att det är bättre för kroppen att helsvälta än att äta lite, om man får i sig lite så ställer inte kroppen om sig för svält och man kommer att äta muskler, vad som är viktigt att få i sig är B-vitamin, B-vitamin brist är oftast det som folk dör av vid svält. om t.ex. bilmannen ätit potatis så hade han dött tidigare. när man äter så förbrukar man B-vitamin och får man inte i sig B så tar de slut snabbare.
hittills så har jag stött på extremt få människor som har klarat att äta500 kcal i vildaväxter under ett dygn, så rådet är att man tar med sig en sovsäck och lägger sig vid ett vatten drag. statistsikt så kommer du då att leva mera än 50 dagar, får du i dig B-vitamin så höjer du överlevnaden till 70 dagar.
men det är väldigt kul med ätliga växter så läs på gå kurser och gå ut och prova.

Jag är ingen expert, men jag har fått lära mig att kroppen måste få i sig kolhydrater för att kunna använda sina fettreserver. Om kolhydrater saknas tas det från musklerna istället.
 
Vitamin B1 orsakar sjukdomen beriberi. B1 behövs för att vi ska kunna använda kolhydrater som energi utan B1 får vi ingen energi hur mycket kolhydrater vi än äter. Det går bra att äta enbart animaliska produkter utan kolhydrater kroppen ställer om sig för den kosten och det är inget nytt precis finns flera arktiska folk som levt på den kosten under stor del av året.

/mattias
 
Sjukdomshistorien är fylld av exempel på dödar av olämplig eller enehanda grönsaksdiet. Blandätare även om svultna löper inte just de riskerna. Svält ledar alltid till graven medan tidsfaktor varierar.
Exemplet en fiskare försörjer 5 jägare är inte bara tankvärt.
Lagom mätt fattar färre dumma beslut.
go tur
 
Kolhydrater och fett

Riktigt att vitamin B behövs för energiomsättningen, inte enbart för kolhydrater dock.
Varför man rekommenderar 500 kcal är därför att det är ett grundbehov (cirkus) som behövs för att hjärnan, njurarna och röda blodkroppar ska få sin energi utan att flippa ur. Dock kan ju hjärnan efter nån veckas tillvänjning fungra torftigt med ketonkropparna som bildas när fettet omsätts till energi i brist på tillförda kolhydrater - som bekant behövs viss mängd kolhydrater för att driva fettomsättningen utan att ketoner bildas.
Om man inte käkar kolhydrater så kommer främst kroppens protein att brytas ner och omvandlasa till kolhydrater. Hur än vi gör så finns ett behov av dessa mer ellr mindre. Dock är effektiviteten ca 50% vid den proteinnedbrytningen. Och det är muskelmassa och enzymer som bryts ner först. Dvs magtarmkanalen mister sin funktion snabbt vaför det är viktigt att äta nåt om man har ont om mat om man snabbt vill bli pigg igen. Man gjorde fruktansvärda misstag förr när man gav svältande mat direkt - de åt och dog av magsmärtor.
Urfolken i Arktis käkar fortfarande en fett och proteinkost, men inte enbart! De åt även växtmaterial förr och att betänka är att t.ex. levern - räknad som priokäk i Arktis - kan innehålla flera hekto glykogen. Vi har själva ca 1 hekto i vår lever.
Slutsatsen måste vara att äta så mycket man kan av allt!
 
Underligt och felaktigt inlägg...

Sjukdomshistorien är fylld av exempel på dödar av olämplig eller enehanda grönsaksdiet. Blandätare även om svultna löper inte just de riskerna. Svält ledar alltid till graven medan tidsfaktor varierar.
Exemplet en fiskare försörjer 5 jägare är inte bara tankvärt.
Lagom mätt fattar färre dumma beslut.
go tur

Återigen ett förvirrat och underligt inlägg av seobserver...I princip allt utom "lagom mätt fattar färre dumma beslut" är ju bara dravel.

Dessutom är hela inlägget knappt förståeligt.
 
En fiskare försörjer fem jägare (Gammalt överlevnadsordspråk)

Den fiskaren ska då ha tur och bo där det inte finns några sälar...
Finns där sälar så satsar jag mina pengar på jägarna.

Det gör jag nog oavsett om det gäller en utfärd för både fiskare/jägare.
En älg motsvarar mycket fisk,om man då tar fem jägare.Då blir det väldigt mycket fisk vi talar om.
Jag antar att vi inte pratar om trålfiske här.
Hur som helst,sälar eller inte så satsar jag på jägarna om jag måste välja.
Själv så gör jag båda,både fiskar och jagar.

Gokväll
 
Den fiskaren ska då ha tur och bo där det inte finns några sälar...
Finns där sälar så satsar jag mina pengar på jägarna.

Det gör jag nog oavsett om det gäller en utfärd för både fiskare/jägare.
En älg motsvarar mycket fisk,om man då tar fem jägare.Då blir det väldigt mycket fisk vi talar om.
Jag antar att vi inte pratar om trålfiske här.
Hur som helst,sälar eller inte så satsar jag på jägarna om jag måste välja.
Själv så gör jag båda,både fiskar och jagar.

Gokväll

Vad hade det här inlägget med överlevnad på vilda växter att göra?
 
Riktigt att vitamin B behövs för energiomsättningen, inte enbart för kolhydrater dock.
Varför man rekommenderar 500 kcal är därför att det är ett grundbehov (cirkus) som behövs för att hjärnan, njurarna och röda blodkroppar ska få sin energi utan att flippa ur. Dock kan ju hjärnan efter nån veckas tillvänjning fungra torftigt med ketonkropparna som bildas när fettet omsätts till energi i brist på tillförda kolhydrater - som bekant behövs viss mängd kolhydrater för att driva fettomsättningen utan att ketoner bildas.
Om man inte käkar kolhydrater så kommer främst kroppens protein att brytas ner och omvandlasa till kolhydrater. Hur än vi gör så finns ett behov av dessa mer ellr mindre. Dock är effektiviteten ca 50% vid den proteinnedbrytningen. Och det är muskelmassa och enzymer som bryts ner först. Dvs magtarmkanalen mister sin funktion snabbt vaför det är viktigt att äta nåt om man har ont om mat om man snabbt vill bli pigg igen. Man gjorde fruktansvärda misstag förr när man gav svältande mat direkt - de åt och dog av magsmärtor.
Urfolken i Arktis käkar fortfarande en fett och proteinkost, men inte enbart! De åt även växtmaterial förr och att betänka är att t.ex. levern - räknad som priokäk i Arktis - kan innehålla flera hekto glykogen. Vi har själva ca 1 hekto i vår lever.
Slutsatsen måste vara att äta så mycket man kan av allt!


Om du äter lite kolhydrater så du inte bildar ketonkroppar så kommer du att bränna muskler. Det är hjärnan som är den stora socker tjuven. Om den känner att det finns ketoner i blodet så kommer den att minska sitt socker behov vilket gör att man bränner mindre muskler och tillslut så kan hjärnan även bränna ketonerna.
I de tester som jag har varit försökskanin i så här det inte matbristen som gör att hjärnan fungerar dåligt utan det har varit sömnbrist . Och under försöken så har det varit för lite med 500 kcal för att få en normal funktion du bildar fortfarande ketonkroppar men du kkänner dig lite bättre men hjärnan går inte för fullt den har trots det en skapligt bra funktion, funktion som var samma som helsvält .
 
Springer man och äter saker som inte innehåller b vitamin så kommer man dö fortare än om man hel svälter så det är bra om man har koll på villa saker som det finns b vitamin i ;)
 
De av oss som prövat på svält och närings samt vitaminbrist vet att förfallet för kroppen och knoppen kommer snabbt. Som tur är kan kroppen reparera sig vid goda tider. Det tyder ju på att vara förfäder hade svältperioder, vilket även skelett och tänder indikerar.
Uppenbart är även att vissa droger har nerbrytning på programmet då kroppen istället tycks inrikta sig på att försöka avgifta sig. Det senare tar ju lång tid speciellt med det som lagrats i kroppsistret.
C vitaminbrist upplevs redan efter 3-4 veckor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henrik84 Lättast plats att överleva? Överlevnad 28
simonhelander Överleva som Projektarbete Överlevnad 60
Gabriel1985 Bra känga för en som ska överleva i skogen i årtal Överlevnad 28
Alexander85 Överleva i svensk natur? Överlevnad 29
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2
JohnnyL Vilda växter som mat och medicin Överlevnad 1
Avslutat medl Vilda Växter Som Mat Och Medicin Överlevnad 52

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...