Skägg eller inte? Ett maskulint problem.

Ytterligare utspädning torde ha skett då vi gick från att vara nomader till att odla vår tillgång. Detta gav oss möjligheter att besätta habitater vi tidigare inte bebodde. Därigenom kanske skäggiga människor hamnade på helt fel ställen och därför är det svårt att dra rätt slutsatser. Håller med om att skägget värmer, ingen tvekan men problemet uppstår när man ska krypa ner i sovsäcken och isen smälter. Om jag regelbundet blir blöt eller smutsig som vid grottning tycker jag det är till en nackdel.
 
Man kan ju jämföra med sommartid, då kan det emellanåt bli för jävla varmt med skägg. Så nog värmer skiten allt, plus att man blir väldans snygg också.:)
 
Skägg sen 9 år.

Skägg är ett naturligt skydd mot kyla på vintern. Men faktiskt att föredra på sommaren. Skyddar mot en mängd saker som t ex solen, mygg, småsår.

Längden kan med fördel dras ner till cirka 15-20 mm under sommarhalvåret.
 
Skägg kliar, så att slippa myggen är väl närmast ett val mellan pest och kolera. Såhär är det: Skäggväxt har med testosteron att göra. Därför är det ovanligt med kvinnliga skäggbärare. Hade det varit en klimatfråga hade kvinnorna burit skägg. Nu gör de inte det, så det är snarare som lejonets man. Eller nåt.

Men visst fryser man mindre med skägg när det är kallt ute.
 
Den här tråden är värdelös utan bilder!
Visa skäggen!!! ;)

- Slutspelsskägg
- Expeditionsskägg
- Vardagsskägg
- Söndagsskägg
- Sommarskägg
- Wassberg-skägg
- Brevlådeskägg
- ...
 
Bildexempel

Kategorierna:

-20 skägg

Fjällprofilskägg

Ålands och Jämtgubbeskägg.

Foton Thure Björck
 

Bilagor

  • pic_133941_maxi.jpg
    pic_133941_maxi.jpg
    52.2 KB · Visningar: 1,466
  • pic_124800_orig.jpg
    pic_124800_orig.jpg
    31.6 KB · Visningar: 1,455
  • pic_124910_orig.jpg
    pic_124910_orig.jpg
    47 KB · Visningar: 1,411
"Jag vill gärna ha skägg skägg"
5 år gammal bild men det är inte bättre idag...fyller 35 i år och hoppas fortfarande..
 

Bilagor

  • Skagg.jpg
    Skagg.jpg
    64.2 KB · Visningar: 2,630
skägg är otrevligt.. torrdräkten läcker, det kliar, ytterst svårt att äta med värdighet, skjortor blir förstörda och endast 1 av 6 000 000 män klär i skägg medan förhållandet gällande hur många män som själv tycker att dom klär i skägg är det exakt omvända.. sedan finns det den lilla klicken som är så j*vla coola i skägg..
 
Skägg är allt annat än otrevligt.

Ett rent, rejält och välvårdat skägg kliar inte. Man lär sig att äta med skägg efter ett tag, även fast jag undviker att äta kladdiga bakelser på offentliga platser :)

Gällande friluftsliv och skägg har jag dock ett par negativa aspekter att poängtera. På sommarhalvåret gör skägget varken till eller från när man är ute i skog och fjäll. Men på vintern skapar kylan kondens i skägget, detta blir extra otrevligt när temperaturen sjunker under -10 grader, då blir frostbildningen kritisk. Efter lång vistelse utomhus med kraftig fysisk aktivitet bildas is som blir svår att få bort om man inte har ett varmt hus att komma in i. Det värsta är dock när man ska sova i tält på vintern, då blöter kondensen i skägget ner sovsäcken som blir riktigt fuktig och otrevlig runt munnen.

Dock överväger den estetiska aspekten samtliga nackdelar. Ett stort och kraftigt helskägg är helt enkelt för jävla snyggt! Jag skulle aldrig raka mig på grund av bekvämlighetsskäl. Huruvida jag är 1 av de 6 000 0000 män som faktiskt klär i skägg låter jag dock vara osagt :)

Bjuder väl på ett par skäggbilder från i vintras. Kategorierna:
- Stugskägg
- Högtrycksskägg
 

Bilagor

  • IMGP0301.jpg
    IMGP0301.jpg
    48.5 KB · Visningar: 1,436
  • IMGP0391.jpg
    IMGP0391.jpg
    59.7 KB · Visningar: 1,312

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...