Ultimata överlevnadskniven

En sak som jag tycker är konstig är att under dom senaste 5 åren på 5 grundkurser och 4 strapatser ( Över hundra personer) och företags jippon( över 200 personer) så har jag bara sett 3 st Fällkniven knivar .hur många mora knivar som jag har sett går inte att räkna. Så frågan är var är alla med Fällkniven knivar för dom verkar inte vara i skogen;)

nu har jag sett 4 st

och en deltagare har lyckats slå sönder en Mora 711 vilket är första gången jag har sett den kniven trasig men då hade den gruppen byggt en timmerkoja som var så stor att det den blev ett svartbygge.
men det måste ha varit en fabrikationsfel på den kniven
 
Helt rätt -Patric-.
För att en kniv ska kunna anses vara en penisförlängare, måste bladet vara längre än penisen.
Det trodde jag att vi var överens om.

jaja. varför spårar alltid diskussioner ut här.. med penisförlängare menar jag givetvis inte att kuken skulle vara längre än kniven, utan att knivens användare svartmålas för att de inte använder en kniv av klassiskt stuk eller en morakniv.
 
jaja. varför spårar alltid diskussioner ut här.. med penisförlängare menar jag givetvis inte att kuken skulle vara längre än kniven, utan att knivens användare svartmålas för att de inte använder en kniv av klassiskt stuk eller en morakniv.

eller så är det inte alls så att dessa personer svartmålas utan mer att dom har en helt onyanserad bild av sig själv och sin kniv? om man nu inte vill argumentera fördelar och nackdelar med knivar eller andra saker så kanske man inte ska ge sig ut med sina åsikter på ett publikt forum.. en åsikt som inte tål granskning och kritik är inte värd att ha i min värld.. själv står jag för allt jag säger och gör, ibland har jag fel, ibland har jag åt helvete fel och andra gånger mer eller mindre rätt, om jag inte öppet kan omvärdera mig själv så lär jag mig inget.. men vi är alla olika..
 
Lite roligt att många verkar planera sina överlevnadssituationer =)

När det kommer till s.k. överlevnadsknivar så var de populära på 80-talet och då skulle man ha en sån här http://www.youtube.com/watch?v=-gj9CMvwfv4

Men roligast är när folk på överlevnadskurs blir fråntagna sina kära knivar, många bygger mycket trygghet kring en bit metall.
 
En kniv är det verktyg jag använder allra mest där ute.
Jag vill påstå att kniven är mycket viktig i det uteliv åtminstone jag ägnar mig åt.
Om det gäller ren överlevnad, tror jag att man klarar sig hyggligt om man bara har en kniv och en ask torra tändstickor. Fast det beror givetvis på omständigheterna.

Däremot har jag svårt att begripa hur en kniv kan en sådan prestigesak.
Själv har jag experimenterat med många olika modeller och bladlängder. Just nu är favoriten en Mora 2000 som jag modifierat en aning. En riktig Svennebanan-kniv och ingen statushöjare direkt.
Ändå tycker jag att det är mycket trevligt med alla varianter och modeller som diskuteras på den här sidan. Alla knivar har sina egenheter. Det gäller att hitta den perfekta ute-kniven.
Om jag någonsin lyckas med det, hör jag genast av mig med en recension.
 
Det är mycket man kan göra utan knivens hjälp, att bearbeta trä är inte viktigt i en ÖL situation, skära i djur går med sten som man flisar/krossar till, går även att knacka igenom träklabbar med om man absolut måste ha mindre stickor.

Att tro att man kan döda ngt djur med en kniv i ena änden på ett träspjut är nog att ha en skev bild av verkligheten...eller kan nån det nuförtiden i den urbaniserade världen ?

Vad har man en kniv till i en ÖL situation där det är ett MÅSTE ?, vet någon ÖL expert det ?
 

Bilagor

  • SANY0695.jpg
    SANY0695.jpg
    73.8 KB · Visningar: 2,784
Vad har man en kniv till i en ÖL situation där det är ett MÅSTE ?, vet någon ÖL expert det ?

det är just därför jag motsäger mig överlevnadsbegreppet och uppskattar engelskans bushcrafting.. jag tror ofta att man blandar ihop begreppen. jag tror ofta att definitionen av överlevnad är ganska oklar, vilket är logiskt för att det kan vara vilken situation som helst som där man riskerar att förlora livet.. det finns ganska många överlevnadstillfällen där den bästa kniven är ett tryckförband eller kanske en mobiltelefon..
 
det är just därför jag motsäger mig överlevnadsbegreppet och uppskattar engelskans bushcrafting.. jag tror ofta att man blandar ihop begreppen. jag tror ofta att definitionen av överlevnad är ganska oklar, vilket är logiskt för att det kan vara vilken situation som helst som där man riskerar att förlora livet.. det finns ganska många överlevnadstillfällen där den bästa kniven är ett tryckförband eller kanske en mobiltelefon..

Det är rätt roligt det där med mobiler, det lilla lyset som mobilen ger har räddat en å annan nä de söker efter folk med helikopter och IR kamera. Litet lyse syns rätt bra och då spelar det ingen roll om man inte har täckning. Men en ficklampa av något slag är klart bättre =)
 
Eller ännu hellre den varianten man vevar upp så den både lyser och blinkar, och som överlevnadsförsäljarna säljer för 460 spänn,,,,,,,,,,,,,,,samma som jag hittade på LIDL för 46 spänn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...